Månefase

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Et spørsmål som jeg ikke har funnet svar på. Hvordan er det med ur som har månefase? Det er 29,53 døgn mellom hver fullmåne. Lager de månefasekomplikasjonen så nøyaktig, eller kommer den ut av fase etter en stund? Jeg trodde et vanlig ur med månefase hadde 29,5 døgn mellom fullmånene.

Katastrofale nøyaktighetsfeil

Et spørsmål som jeg ikke har funnet svar på. Hvordan er det med ur som har månefase? Det er 29,53 døgn mellom hver fullmåne. Lager de månefasekomplikasjonen så nøyaktig, eller kommer den ut av fase etter en stund? Jeg trodde et vanlig ur med månefase hadde 29,5 døgn mellom fullmånene.

Oi oi oi - her har vi absolutt et stort potensielt problem. La oss nå se..... Etter ca. 1 år så vil klokkens månefase være ca. 0.3 døgn feil (som neppe kan sees på månefase skiva). Etter ca. 3 år vil feilen være nesten et helt døgn - skrekk og gru.

Men altså, over til det mer seriøse. Jeg mener bestemt at de fleste større ur produsentene opererer med bedre nøyaktighet enn det som er beskrevet over. Det burde tyde på at månefasetannhjulet er nærmere 29,53 døgn enn 29.5 døgn i rotasjonstid (man snakker vel ikke om rotasjonshastighet her ;) ).

Vi får legge skylden på de som styrer layout på reklamen. De mener sikkert at det virker spissfindig og mot sin hensikt å oppgi tiden mellom fullmånene med mer enn en desimal. De skulle bare visst .......

Frode :cool: