Mühle Glashütte

Medlem
11. mars 2013
Siden jeg handlet meg en Muhle Quadrant for ett par uker siden så er jeg blitt mere og mere nysgjerrig på dette merket. Noen som har erfaringer? Post gjerne bilder av Muhle du har eller har hatt eller som du liker rett og slett :)

Jeg hadde en Mühle Glashütte 29er BIG for et par år siden.

Det er i grunnen en klokke jeg savner. Kvalitets følelsen var veldig bra, selv om jeg kanskje følte at "noe" manglet i finishen (litt skarpe kanter og maskinmesig design med utfresing av skrift osv). Kanskje jeg var forutinntatt siden den var tysk, men følelsen gikk mer i retning av et verktøy (tool) en klokkekunst. Uten at det er noe galt med det overhode, for klokken ga (IMO) uten tvil veldig mye for pengene.

Her er et par bilder fra salgsannonsen.

DSC_3440_edited-1_zps6b290c22.jpg

DSC_3442_edited-1_zps55c7138d.jpg

DSC_3450_edited-1_zpsa18e4186.jpg

Her er min!

Denne kjøpte jeg i Tyskland for en del år siden. Jeg vandret gatelangs i München hvor jeg var i forbindelse med jobb, og stakk her og der innom i klokkebutikker for å titte litt. I en relativt liten urmakerforretning hadde de en del ur fra Mühle Glashütte. Da den meget entusiastisk selgeren skjønte at jeg var veldig interessert hentet han fra bakrommet sjefen sin og én mann til. Den fremmede presenterte seg som herr Mühle, han var direktør i Mühle Glashütte og var tilfeldigvis i butikken for å ta opp bestillinger.

Jeg ble invitert inn på bakrommet, og vi tilbragte en god stund med å snakke om klokker, München, Glashütte, Norge og mer klokker. Til slutt hadde jeg kommet frem til at jeg ønsket meg én av to, enten et pilotur, det såkalte Lufthansa Pilot 4 eller den litt røffere SAR Rescue Timer.

Jeg har glemt hva som gjorde at jeg valgte som jeg gjorde, men jeg endte i alle fall med å kjøpe Piloten. Herr Mühle ordnet en solid rabatt, og jeg lovte å skryte av urmerket hans til alle som ville høre på i Norge, da han hadde planer om å få noen til å være forhandler der snart (jeg har ikke sett noen ennå.....)

Den piloten er ett nydelig ur og for en fantastisk artig historie :) Jeg har sendt Mail til Muhle og spurt litt om informasjon om mitt ur. Det har jo produsjonsnr gravert inn på baksiden og ikke chronograf Quadrant lages ikke lenger så jeg er litt nysgjerrig på hvor lenge det har ligget i butikken. Men jeg har ikke fått noe svar fra dem selv om det er en uke siden jeg sendte mailen :(