Mac-kyndig? Trenger hjelp ...

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Innlegg
3.260
Sted
Asker
Er det noen Mac-kyndige her som kan fortelle en løk hvorfor jeg ikke kommer meg på nett hjemme med en mba (mid 2012) som nylig er oppdatert til mavericks ...? Har forsøkt taste inn ip manuelt ihht hva mbp`en min som kjører Lion, og har null issues på nett. Mba`en funket på nettet på jobb i dag, men ikke her hjemme???
Den kobler seg helt fint på nettverket mitt, og alt ser ok ut, men klarer som sagt ikke gå på nett.

Og alt er selvsagt rebootet en haug med ganger ...også ruter osv.
Er en standard Telenor ruter, men siden den jo funker fint på mbp, så kan det vel ikke være noe med den?

Hjelp taes imot med åpne armer:mrgreen:
 
Har du æ, ø eller å i navnet på nettverket ditt? Hadde problemer med å komme på nett på Macen da jeg installerete ny ruter med "æ" i navnet på nettverket. Min kone kom på nett med PC, mens jeg ikke gjorde det med Mac. Skiftet navn på nettverket, og vips så funket alt.

Her stopper imidlertid min kunnskap, så er det ikke det som er problemet, så kan jeg ikke hjelpe. :mrgreen:
 
Er det noen Mac-kyndige her som kan fortelle en løk hvorfor jeg ikke kommer meg på nett hjemme med en mba (mid 2012) som nylig er oppdatert til mavericks ...? Har forsøkt taste inn ip manuelt ihht hva mbp`en min som kjører Lion, og har null issues på nett. Mba`en funket på nettet på jobb i dag, men ikke her hjemme???
Den kobler seg helt fint på nettverket mitt, og alt ser ok ut, men klarer som sagt ikke gå på nett.

Og alt er selvsagt rebootet en haug med ganger ...også ruter osv.
Er en standard Telenor ruter, men siden den jo funker fint på mbp, så kan det vel ikke være noe med den?

Hjelp taes imot med åpne armer:mrgreen:

Legg ut en screenshot av hvordan det ser ut på "Systemvalg" - "Nettverk" - "Wi-Fi" - "Avansert" - "TCP/IP" samt "DNS" :)
 
Av og til er det så enkelt som å gå til nettverksikonet i menylinja på toppen. Skru av wi-fi. Gå til systemvalg og fjern det nettverket som ikke fungerer fra listen over nettverk. Deretter lukker du systemvalg og skrur på wi-fi igjen. Så lar du maskinen finne nettverket på nytt.

Verdt et forsøk :)
 
Redigert:
Ahh, er derfor jeg elsker dette forumet, alltid noen som kan hjelpe ei kløne;0) Takk karer:D

Og her as you requested @andersmp



Og her er mbp`en som funker ...

Har også forsøkt endre ip manuelt, og lagt meg en opp, en ned, to opp, to ned osv osv.
WTF?
 
Redigert av en moderator:
Prøvd å koble deg direkte til ruteren med kabel?
 
Ahh, er derfor jeg elsker dette forumet, alltid noen som kan hjelpe ei kløne;0) Takk karer:D

Og her as you requested @andersmp



Og her er mbp`en som funker ...

Har også forsøkt endre ip manuelt, og lagt meg en opp, en ned, to opp, to ned osv osv.
WTF?

Her har det skjedd noe modemet ditt? Kommer du på nett via wifi med telefon eller nettbrett? IP adressen den Macbooken som fungerer har, er IPadressen modemet ditt skal ha.... Dra strømmen på modemet og sett det inn igjen.
 
Redigert av en moderator:
Er disse virkelig på samme nett? Den første bak 10.0.0.138 ser ut til å stå bak en Telenor router / "modem" mens den andre står rett ut på nett uten å gå via en router. Noe er veldig forskjellig i oppsettet eller tilkobling her... Du har ikke noe gammelt utstyr stående påskrudd som den ene maskinen er koblet seg til ved en feil?
 
Her har det skjedd noe modemet ditt? Kommer du på nett via wifi med telefon eller nettbrett? IP adressen den Macbooken som fungerer har, er IPadressen modemet ditt skal ha.... Dra strømmen på modemet og sett det inn igjen.

Kommer helt fint på nett med iPad og MBP og Samsung Note, men altså ikke med MBA, selv om jeg skriver inn alt manuelt, men legger ip`en en opp eller ned ...Skjønner nada. Og den er jo koblet på riktig nettverk også
 
Er disse virkelig på samme nett? Den første bak 10.0.0.138 ser ut til å stå bak en Telenor router / "modem" mens den andre står rett ut på nett uten å gå via en router. Noe er veldig forskjellig i oppsettet eller tilkobling her... Du har ikke noe gammelt utstyr stående påskrudd som den ene maskinen er koblet seg til ved en feil?

Jepp, hehe, står ved siden av hverandre, og begge er koblet til samme nettverk. Det er det som er så merkelig ...
Og har forsøkt skrive alt manuelt som sagt

Edit:
Her er skjermbilde av MBP´en

Også forsøkt legge inn identisk manuelt her og, uten hell.
 
Redigert:
Jepp, hehe, står ved siden av hverandre, og begge er koblet til samme nettverk. Det er det som er så merkelig ...
Og har forsøkt skrive alt manuelt som sagt

Edit:
Her er skjermbilde av MBP´en

Også forsøkt legge inn identisk manuelt her og, uten hell.

Hm. Jeg tror faktisk du må ringe GET - for her er det noe veldig merkelig. Foreldrene mine hadde tilsvarende problem, og der var det at GET sin Wifi boks hadde en limit på antall devicer.

Forsøk OGSÅ å sette iPhone/iPad/Galaxy til HOTSPOT og prøve å koble Macbooken til den. Fungerer det, så er det GET boksen.
 
Jepp, hehe, står ved siden av hverandre, og begge er koblet til samme nettverk. Det er det som er så merkelig ...
Og har forsøkt skrive alt manuelt som sagt

Edit:
Her er skjermbilde av MBP´en

Også forsøkt legge inn identisk manuelt her og, uten hell.

Så du bruker Telenor modemet som en trådløs ruter med Get modemet som kilde? Antar Telenor saken da står satt opp som om det var fiber på wan kontakten.

Uansett - problemet her er i Telenor boksen. Nett osv virker jo åpenbart. Husker ikke lenger detaljene her, men du kan logge inn fra den som ikke virker på http://10.0.0.138 og se status.

Men da er den som virker koblet på med kabel til Get modemet..?
 
Så du bruker Telenor modemet som en trådløs ruter med Get modemet som kilde? Antar Telenor saken da står satt opp som om det var fiber på wan kontakten.

Uansett - problemet her er i Telenor boksen. Nett osv virker jo åpenbart. Husker ikke lenger detaljene her, men du kan logge inn fra den som ikke virker på http://10.0.0.138 og se status.

Men da er den som virker koblet på med kabel til Get modemet..?

@ChristianN men har kun en ruter (Telenor) så det er det som er så veldig rart?
Hadde jeg hatt to rutere på samtidig, hadde jeg jo skjønt det om en ikke funket, men her er det som sagt kun en ...hmm
Nei, får nok ringe GET imorgen og se hva de sier. Men da jeg bruker et "gammelt" telenor modem får vel det fort skylden vil jeg tro, uansett.
 
Redigert av en moderator:
@ChristianN men har kun en ruter (Telenor) så det er det som er så veldig rart?
Hadde jeg hatt to rutere på samtidig, hadde jeg jo skjønt det om en ikke funket, men her er det som sagt kun en ...hmm
Nei, får nok ringe GET imorgen og se hva de sier. Men da jeg bruker et "gammelt" telenor modem får vel det fort skylden vil jeg tro, uansett.

Ja det gjør du nok :).

Ok, da er det noe veldig veldig rart om du kun har Telenor modemet som ruter. Get kan nok ikke gjøre så mye her da problemet da ligger i oppsettet på Telenor boksen.

Har du forsøkt å restarte Telenor boksen?

Telenoreksperten kan nok hjelpe deg per telefon men det koster jo 29kr minutter eller så. De hadde makspris på 350kr når jeg jobbet der for mange mange år siden.
 
Redigert av en moderator:
Da er ting på stell igjen, og det er nett (om enn ikke lynraskt, som jeg betaler for 70mb) Så blir ny tlf til Get i morgen, igjen.

Issuet lå i modemet. Jeg hadde fått et modem av Get som kun taklet lave hastigheter, og når jeg ble oppgradert til Bredbånd Large, så ble det for mye for modemet kan det virke som. Litt rart synes jeg, da jeg ville trodd at det skulle funke, bare at jeg ikke fikk noe særlig hastighet ut av det.

Men da ruteren jeg bruker nå er et par år gammel Telenor sak, tror jeg nok jeg kjøper meg en ny og litt bedre sak.

Takk for hjelpen:mrgreen:
 
Da er ting på stell igjen, og det er nett (om enn ikke lynraskt, som jeg betaler for 70mb) Så blir ny tlf til Get i morgen, igjen.

Issuet lå i modemet. Jeg hadde fått et modem av Get som kun taklet lave hastigheter, og når jeg ble oppgradert til Bredbånd Large, så ble det for mye for modemet kan det virke som. Litt rart synes jeg, da jeg ville trodd at det skulle funke, bare at jeg ikke fikk noe særlig hastighet ut av det.

Men da ruteren jeg bruker nå er et par år gammel Telenor sak, tror jeg nok jeg kjøper meg en ny og litt bedre sak.

Takk for hjelpen:mrgreen:

Gå for ASUS sin RT66, eventuelt den nye versjonen av denne :)
 
Gå for ASUS sin RT66, eventuelt den nye versjonen av denne :)

Om det er den som kalles "black knight" så ja. Det er en fantastisk bra router :).

Jeg klarer ikke helt å se at denne feilen har ligget i modemet, antar strengt tatt at dette er løst via x antall reboots osv.

Modemet påvirker ikke hvilken ip range Telenor "ruteren" deler ut iper fra... :)
 
Om det er den som kalles "black knight" så ja. Det er en fantastisk bra router :).

Jeg klarer ikke helt å se at denne feilen har ligget i modemet, antar strengt tatt at dette er løst via x antall reboots osv.

Modemet påvirker ikke hvilken ip range Telenor "ruteren" deler ut iper fra... :)

Nei jeg vet ikke hvor feilen egentlig lå. Modem-løsningen var det Get som kom opp med. Men det funket jo når det ble byttet. Men når jeg ringte dem i går og sa at det var horribelt tregt og ustabilt nett her (dvs med kabel har jeg 68mb så det er jo flott, men på trådløst er jeg på i snitt 21mb) så var nok engang svaret at det måtte være noe med modemet. Så, de sender meg enda ett nytt modem. At det er tap i hastighet når det er trådløst er jo ok, men ikke 47mb ...det funker dårlig.

Routeren er jo ikke akkurat av det beste slaget (er en av de noe eldre til Telenor som sagt, med kun en antenne) Så blir uansett byttet ut (hva med en Airport Express eventuelt Extreem?)
@ChristianN Så dvs at du mener at det ligger et annet sted enn i modemet? Routeren da eller? I følge Get er det gode og stabile signaler helt inn til modemet her nemlig, så feilen ligger trolig i en (eller flere) komponenter.
 
Redigert av en moderator:
Nei jeg vet ikke hvor feilen egentlig lå. Modem-løsningen var det Get som kom opp med. Men det funket jo når det ble byttet. Men når jeg ringte dem i går og sa at det var horribelt tregt og ustabilt nett her (dvs med kabel har jeg 68mb så det er jo flott, men på trådløst er jeg på i snitt 21mb) så var nok engang svaret at det måtte være noe med modemet. Så, de sender meg enda ett nytt modem. At det er tap i hastighet når det er trådløst er jo ok, men ikke 47mb ...det funker dårlig.

Routeren er jo ikke akkurat av det beste slaget (er en av de noe eldre til Telenor som sagt, med kun en antenne) Så blir uansett byttet ut (hva med en Airport Express eventuelt Extreem?)
@ChristianN Så dvs at du mener at det ligger et annet sted enn i modemet? Routeren da eller? I følge Get er det gode og stabile signaler helt inn til modemet her nemlig, så feilen ligger trolig i en (eller flere) komponenter.

Skjønner ikke hvorfor Get sender nytt modem jeg da, om det trådløse går sakte og det trådløse leveres av det gamle Telenor modemet er det jo der det er fubar :).
 
Redigert av en moderator:
Nei jeg vet ikke hvor feilen egentlig lå. Modem-løsningen var det Get som kom opp med. Men det funket jo når det ble byttet. Men når jeg ringte dem i går og sa at det var horribelt tregt og ustabilt nett her (dvs med kabel har jeg 68mb så det er jo flott, men på trådløst er jeg på i snitt 21mb) så var nok engang svaret at det måtte være noe med modemet. Så, de sender meg enda ett nytt modem. At det er tap i hastighet når det er trådløst er jo ok, men ikke 47mb ...det funker dårlig.

Routeren er jo ikke akkurat av det beste slaget (er en av de noe eldre til Telenor som sagt, med kun en antenne) Så blir uansett byttet ut (hva med en Airport Express eventuelt Extreem?)
@ChristianN Så dvs at du mener at det ligger et annet sted enn i modemet? Routeren da eller? I følge Get er det gode og stabile signaler helt inn til modemet her nemlig, så feilen ligger trolig i en (eller flere) komponenter.

Horribelt tregt - 21 mb? Husker tiden med 56 k modem som om det skulle vært i går. Når det er sagt, så savner jeg det ikke nevneverdig :mrgreen:
 
Redigert av en moderator: