Macbook og SSD

Medlem
30. mai 2009
Innlegg
1.275
Sted
Stavanger
Noen her som har peiling på SSD driver?

Vurderer å kjøpe ny macbook, enten 13" pro eller air versjonen. Jeg lurer på hvilke SSD driver som er kompatible med disse. Vet at du får kjøpt pro versjonen med SSD installert, men håper og tror at det er billigere å kjøpe SSD'n utenom og installere selv.
 
Hei, jeg har en pro med ssd som jeg selv har satt inn. Du trenger ingen egen driver for å få disken til å fungere, men den må ha korrekt formfaktor. Jeg har en inteldisk. Dersom du vil ha TRIM til å virke må du fikle litt i OSet.
 
Om jeg husker riktig så kan du ikke bytte på Airen. Loddet rett på hovedkortet.
 
Air kommer som nevnt med SSD lodded på hovedkortet.
Samme gjelder forøvrig minnet på Air, det er loddet på hovedkortet. Ikke mulig å oppgradere selv.


I forhold til Pro og SSD er det langt rimeligere å kjøpe SSDen selv. Da får du også en bedre SSD, apple bruke ikke alltid prima vare når det kommer til SSD.
Det er veldig lett å bytte, men som det blir nevnt må du av og til fikle litt med OS'et for å få trim støtte på SSDer som er installert selv. Det er dog ikke være enn 2-3 linjer kode en klipper og limer inn i terminal.

I min pro kjører jeg Intel SSD med 120 gb og har byttet ut DVD-driven med 500 gb disken som fulgte med maskinen. :)
 
Det er trist at apple flår kundene på disk og minne, når jeg kjøpte min macbook pro for snart to år gikk jeg for laveste spec på minne og disk og monterte mer selv. Nå venter jeg på at apple skal lansere neste gen iMac og kommer til å gjøre samme der også.

(Som en fotnote, min macbook pro er den eneste maskinen jeg ikke engang har tenkt at det snart er på tide å bytte. Den gjør det den skal, ser fortsatt strøken ut og oppleves raskere enn min langt nyere jobb HP som også har SSD disk).
 
Jeg ville ventet litt med å kjøpe MacBook nå. Apple komm er med nye modeller om ikke veldig lenge
 
Ja, de skriver mye og det er bare rykter, men jeg velger å stole 100% på det de sier fordi jeg venter på en ny MacBook selv ;)
 
Linker til spesifikke SSD'er som funker på macbook pro? (komplett, mpx etc)

Link til hvordan man fikser trim i iOS, evt trinnvis forklaring med kode?

Er ikke supernerd på data... ;)
 
Hvilke størrelse / pris ser du for deg?

Alt fra Intel, Samsung (mener jeg) og OCZ skal fungere godt. :) Er litt forskjell i minnemodulene og minnekontrollerne på SSDer, en får som oftest hva en betaler for.

Her er kodesekvensen som må brukes, sakset fra nettet.
Jeg har aldri hatt problemer med denne. Noter deg at den må kjøres på nytt etter stor-oppdateringer fra apple. Er alltid lurt å sjekke om du fortsatt har trim support etter oppdateringer. Dette finner du under system report, serial-ata og så velger du SSDen din. På info siden der står det:
Trim support: Yes/No Står det "No" må du kjøre koden på ny..

Ps. For å åpne mac'en trenger du et PH00 skrujern =) Ligger en god guide på ifixit.com :)

Først starter du terminal, så kopierer du og limer inn punkt for punkt:


1. Backup the file we’re patching
sudo cp /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage.original
2. Patch the file to enable TRIM support
sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61\x6C\x00).{9}(\x00\x51)|$1\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage
3. Clear the system kernel extension cache
sudo kextcache -system-prelinked-kernel

sudo kextcache -system-caches
4. Now Reboot!
a) If in the future you want to disable TRIM support
sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61\x6C\x00).{9}(\x00\x51)|$1\x41\x50\x50\x4C\x45\x20\x53\x53\x44$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage

sudo kextcache -system-prelinked-kernel

sudo kextcache -system-caches


b) If something goes horribly wrong, restore the backup
sudo cp /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage.original /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage
All this patch does is simply replace the string “APPLE SSD” in the file IOAHCIBlockStorage with zeros. This happens to bypass the restriction of only allowing Apple branded SSDs. The backup of the original file is saved in the same directory as the original file.
To check if it worked, open up About This Mac, click the “More Info…” button then the “System Report” button. In the list on the left, choose “Serial-ATA”. Click on your SSD Drive and in the lower half of the screen you should now see “TRIM Support: Yes” instead of “No”.
Remember, if you have an older generation SSD, the hardware itself may not support TRIM …and therefore this patch won’t help you. This patch bypasses the restriction put in place by Apple to restrict TRIM support to Apple branded SSD drives.
You WILL need to re-apply this patch after each major update of OS X. That means for 10.7.1, 10.7.2, etc.
Credit where credits due, unlike the other TRIM Enabler, I originally found this on the InsanelyMac forums by digital_dreamer
As a note, the MD5 checksums for the original and patched file on 10.7.0 are as follows:
Original: 155b426c856c854e54936339fbc88d72
Modified: 945944136009c9228fffb513ab5bf734
 
Holy shit! Nå datt jeg fullstendig av lasset :confused::confused::confused:

Ang. pris så ser jeg på komplett at rundt 1200 kr så får du en god SSD 120 GB. Men som sagt så er jeg like grønn på akkurrat dette som bestemor fra toten på 94 år med en flett ny iphone 4...:mrgreen:
 
Kjøp SSD, resten tar vi på PM / telefon når du kommer så langt. :)
Det kjipeste som kan skje, såvidt jeg kan forstå, er at du må reinstallere / hente opp fra backup.

Regner med du har tatt i et skrujern før og føler deg komfortabel med å åpne maskinen og installere disken? :p


Edit:

I forhold til SSD. Min SSD er på 120 GB, det holder lenge til OS'et samt litt bilder, musikk, noe film etc. Men det er jo absolutt ikke god plass. Liker du å ha med deg hele sesongen av frustrerte fruer ;) bør du enten kjøpe større SSD eller belage deg på å bytte ut DVD-driven med en harddisk. Sistnevnte er litt knotete og bør ikke gjøres om du er usikker. :p Jeg gjorde det på min da den var 3 dager gammel, kan anbefales. Er du i Bergen en gang kan jeg sikkert hjelpe deg med det.
 
Tror det er tidlig med denne måneden. Men innen vi siker november tipper jeg den er lansert. :) Ikke at jeg har fulgt så nye med, min er ikke moden for utskifting før om noen år.
 
November??? Hadde sett for meg at jeg kunne spankulere inn på eplehuset å ta med en under armen i løpet av denne måneden.

Jaja, da blir det en "gammel" mac på meg. Min nåværende synger ikke på siste verset lenger, men på siste linje!
 
November??? Hadde sett for meg at jeg kunne spankulere inn på eplehuset å ta med en under armen i løpet av denne måneden.

Jaja, da blir det en "gammel" mac på meg. Min nåværende synger ikke på siste verset lenger, men på siste linje!

November er et pessimistisk anslag. Ut av butikken med ny mac under armen innen mai er slutt tror jeg er svært optimistisk. :p Men apple har overrasket både med å lansere raskt og sent før.. :p
 
Hvis maskinen skal brukes til "vanlig" hjemmeopgaver, dvs surfing, litt bilderedigering etc. så er ikke det nye chipsetet så viktig. Som jeg skrev i en tidligere post er min pro to år og jeg klarer ikke finne noen argumenter for å ha lyst på ny :)

Det er uansett alltid noe nytt rett rundt svingen selv om jeg akkurat nå hadde valgt å vente..