Male benkplate

Medlem
20. nov. 2011
Sted
#strapsbyruus
Hei! Har kjøpt meg hus med oppussingsbehov. En god del ting kommer før kjøkkenet men det har en grusom benkplate i laminat. Vurderer derfor å male den og kjøpe ny knotter til frontene så jeg kan leve med det en stund fram til det blir helt nytt kjøkken. Noen som har malt en benkplate og har erfaring med hvordan resultatet blir og ev. hvordan varigheten er? Kjøkkenet er hvitt og vurderer sort benkplate og sorte knotter.

Gratulerer med huskjøp!

Laminatbenkeplater er så og si umulig å få heft av varighet på, så ikke tenk på å male. De koster ikke så veldig mye å erstatte, med mindre du skal ha titalls meter da. Ikea og Epoq har billige laminatplater som gir deg et ordentlig resultat som er varig. Sjekk Evt Biltema heltre eik eller furu som også er relativt rimelige.

• Liker
Reaksjoner: Olando
Takk for svar. Av varighet så tenker jeg at det blir nytt kjøkken om 1,5-2 år ca. Derfor jeg ville gjøre det billigst mulig nå. Får gå enda lengre inn i tenkeboksen:)

Redigert:
Takk for svar. Av varighet så tenker jeg at det blir nytt kjøkken om 1,5-2 år ca. Derfor jeg ville gjøre det billigst mulig nå. Får gå enda lengre inn i tenkeboksen:)

Har du mulighet for å legge ut bilde av benkeplata? Ikke umulig at jeg har noen råd på lager.

Mattslip platen, ett strøk med grunning og to strøk med Bengalakk eller gulvmaling, dette vil holde et par år - ihvertfall.

• Liker
Reaksjoner: Olando
Micro sement skal være den nye løsningen på "utgåtte" benkeplater, kjenner ikke produktet i detalj men
Det kan sikkert googles mht. fremgangsmåte, priser etc.

Vedlegg

• IMG_7596.JPG
    IMG_7596.JPG
    63,2 KB · Visninger: 0
Micro sement skal være den nye løsningen på "utgåtte" benkeplater, kjenner ikke produktet i detalj men
Det kan sikkert googles mht. fremgangsmåte, priser etc.
Har lest litt på det. Benkeplaten min er av den umoderne sorten med buet avslutning. Så litt usikkert på om det blitt særlig pent.

Har lest litt på det. Benkeplaten min er av den umoderne sorten med buet avslutning. Så litt usikkert på om det blitt særlig pent.

Der var bildet, ja. Takk @Olando !

Jeg ville vurdert benkeplate fra Biltema, men hvis du allikevel skal bytte hele kjøkkenet med tiden kan du prøve følgende:
1. Puss ned overflaten av plata med 180 grain pussepapir. Helst på maskin. Følg deretter opp med en runde 240 grain for "penere" overflate, med mindre du vil ha det litt rustikt.
2. Få vekk pussestøv og vask over med rødsprit eller rester av rent brennevin som du allikevel ikke liker. (Har blitt kvitt horribel gin og dårlig whisky på denne måten. :p Ikke bruk likør eller andre "urene" typer sprit.)
3. Få på et solid lag med Jorunn Heftgrunn.
4. Ett til to strøk med valgfri maling/lakk med god fyllingsgrad. Jeg ville gått for noe i høyglans av type trapp og gulv. Du kan også vurdere et par lag klarlagt på toppen for varighetens skyld.

Prismessig kommer du fort opp i Biltemaplata sin klasse, men som sagt er det ditt valg. Gleder meg til å se sluttresultatet!

Der var bildet, ja. Takk @Olando !

Jeg ville vurdert benkeplate fra Biltema, men hvis du allikevel skal bytte hele kjøkkenet med tiden kan du prøve følgende:
1. Puss ned overflaten av plata med 180 grain pussepapir. Helst på maskin. Følg deretter opp med en runde 240 grain for "penere" overflate, med mindre du vil ha det litt rustikt.
2. Få vekk pussestøv og vask over med rødsprit eller rester av rent brennevin som du allikevel ikke liker. (Har blitt kvitt horribel gin og dårlig whisky på denne måten. :p Ikke bruk likør eller andre "urene" typer sprit.)
3. Få på et solid lag med Jorunn Heftgrunn.
4. Ett til to strøk med valgfri maling/lakk med god fyllingsgrad. Jeg ville gått for noe i høyglans av type trapp og gulv. Du kan også vurdere et par lag klarlagt på toppen for varighetens skyld.

Prismessig kommer du fort opp i Biltemaplata sin klasse, men som sagt er det ditt valg. Gleder meg til å se sluttresultatet!
Takk for oppskrift! Skal male trappen sort med gulvmaling så da blir det sort benkeplate også:) resultat kommer i tråden om 7 til 90 dager;)