Mansjetter og slipsnål

Medlem
4. nov. 2010
Sted
Bergen
Bruker dere mansjetter og slipsnål når finstasen skal på? Jeg personlig har ikke brukt dette til tross for at jeg fikk flotte mansjetter og nål i gult gull til konfirmasjonen min. Jeg har fått sansen for dette og bruker nå kun skjorter med fransk mansjett selv om det er mer styr å få de på vs en skjorte med enkel knapp. Begynner tråden med mine hvitt gull mansjetter som lå under treet i år!

EB598FF3-E357-4317-936C-804135AEB62D.jpeg

Pleier å bruke mansjettknapper til skjorte med franske mansjetter i finere anledninger.
Og da helst så nøytrale som mulig.
Nå er det vel blitt trendy med slips som henger løst, men tar gjerne på denne slipsnålen når jeg skal være litt skøyeraktig på fest.;)

20201226_173410.jpg

Mansjettknapper er topp, har også alltid hatt en preferanse for skjorter med franske mansjetter.

Slipsnål er det derimot minst 60-årsgrense på, evt. noe lavere aldersgrense dersom man blir bestefar i ung alder og ikke greier å la være å dyppe slipset i maten :mrgreen:

Bruker helst skjorte med franske mansjetter til dress, når man har blitt vant til det virker det litt tomt uten. Men hvis det er bare bukse og jakke, blir det mer «uformell» skjorte uten franske mansjetter. Slipsnål er litt til og fra. Nå bruker jo tradisjonelt menn ikke så mye smykker, så da er jo klokke og mansjettknapper / slipsnål en fin måte å pynte seg litt ekstra.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg elsker både mansjettknapper og slipsnål, selv om mansjettknapper brukes langt oftere. Erfaringsmessig, så må ofte skreddersøm til for doble/franske mansjetter. Tar gjerne imot tips til «ferdigsydde» skjorter med doble/franske mansjetter.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
post bilder av mansjettknapper og slipsnåler folkens!
D42B61D8-CA29-4A00-BB16-A7CDAAC7A4A4.jpeg

Jeg har et par slike (bilde rappet fra eBay) - hyggelig gave fra omegabutikken på HKG.

(Blant flere andre; jeg elsker mansjettknapper - fra sett med ymse semiedelstener, farfars losjemansjettknapper, et sett i wolfram fra et gruvekonsern i Russland++)

Vis vedlegg 227227
Jeg har et par slike (bilde rappet fra eBay) - hyggelig gave fra omegabutikken på HKG.

(Blant flere andre; jeg elsker mansjettknapper - fra sett med ymse semiedelstener, farfars losjemansjettknapper, et sett i wolfram fra et gruvekonsern i Russland++)

Veldig kult! Må gjerne poste bilder av hvordan du bruker disse! Jeg har pr i dag kun to skjorter med mulighet for å bruke mansjettknapper men planen er å kjøpe to-tre stk bespoke skjorter, har valget mellom Barba, Gherardi og Stenstrøms her i Bergen.

Du kan få tilpasset Eton mot et lite tillegg også.
Ikke helt bespoke, men hvor tilpasset trenger man det egentlig?

Jeg elsker både mansjettknapper og slipsnål, selv om mansjettknapper bleikes langt oftere. Erfaringsmessig, så må ofte skreddersøm til for doble/franske mansjetter. Tar gjerne imot tips til «ferdigsydde» skjorter med doble/franske mansjetter.

Tailorstore da eventuelt.

Du kan få tilpasset Eton mot et lite tillegg også.
Ikke helt bespoke, men hvor tilpasset trenger man det egentlig?

for meg holder det i grunn med lengre ermer men utvalget er dårlig når jeg vil ha ett spesifikt mønster i lag med franske mansjetter, min erfaring er at de fleste skjorter som selges i dag er med knapp på skjortearmen, husker fra tiden i London at skjortebutikkene i Jermyn street hadde bra utvalg av både ermer med mansjetter og knapp.

for meg holder det i grunn med lengre ermer men utvalget er dårlig når jeg vil ha ett spesifikt mønster i lag med franske mansjetter, min erfaring er at de fleste skjorter som selges i dag er med knapp på skjortearmen, husker fra tiden i London at skjortebutikkene i Jermyn street hadde bra utvalg av både ermer med mansjetter og knapp.
Bare bestill fra Charles Thyrwitt f.eks. Der velger du selv både passform og ermlengde, i tillegg til type mansjett. Har bestilt til Norge flere ganger uten problemer. Et utall farger og mønstre. TM lewin er også et bra alternativ.

• Liker
Reaksjoner: Lynch
Bare bestill fra Charles Thyrwitt f.eks. Der velger du selv både passform og ermlengde, i tillegg til type mansjett. Har bestilt til Norge flere ganger uten problemer. Et utall farger og mønstre. TM lewin er også et bra alternativ.

Støttes. Jeg har også handlet fra CT - helt ok skjorter, med mange valgmuligheter både på stoff, passform, krage og mansjetter. Ikke de billigste skjortene, men langt fra de dyreste. De har ofte salg av typen kjøp 3, betal for 2.

• Liker
Reaksjoner: Lynch

Hva koster disse ca pr skjorte? Stenströms sine skjorter koster ca 1800-2000,- for målsøm med mindre man velger de dyreste stoffene.

Hva koster disse ca pr skjorte? Stenströms sine skjorter koster ca 1800-2000,- for målsøm med mindre man velger de dyreste stoffene.

Nå har CT vært diskutert i både skjortetråden og tråden for kompromissløs kvalitet, og blir kanskje litt off-topic.
https://www.tidssonen.no/forum/threads/klær-–-kompromissløs-kvalitet.56277/page-2#post-721147
Jeg har intet godt å si om CT utover dette.
Mulig de har forbedret seg siden jeg kastet dem i søpla. Det er noen år siden nå.

Ellers kan du finne mye morsomt til en ok pris hos The Tie Bar.
https://www.thetiebar.com
:)