Manuell 'Winding' på Valjoux 7750 urverk.

Medlem
20. juni 2012
Jeg har en Hamilton Lord Chronograph klokke med et 7750 Valjoux urverk. Men er litt usikker på hvem retning jeg skal vri krona på når jeg skal manuelt trekke den opp. Klokka har ikke skru-inn krone så opptrekk skjer med krona inne.

Vrir jeg den imot klokke retningen (når krona peker mot meg) så er det lite motstand og noen raske klikk. Vrir jeg den med klokka er det motstand så jeg tør ikke vri i denne retningen.

-Erikssen.

Du skal vri krona med klokka. Min erfaring med 7750-urverkene er at de gir litt lyd fra seg både når du trekker opp manuelt, og når rotoren gjør det for deg.

Hvordan type lyd skal det komme når man skrur i retning klokka? Små klikkelyder i en fast rytme, eller en konstant lyd mens man vrir? Er betraktlig mer motstand når jeg vrir krona i klokkeretning en motsatt retning.

-Erikssen

Tydelig rotert krona i feil retning jeg da. Føltes bare helt unaturlig å rotere krona i den retningen hvor det var mest motstand. Kan man påføre urverket skade av å vri i feil retning? Leste et sted at 7750 urverkene ikke er veldig glad i å bli hand-trukket i utgangspunktet.

-Erikssen-

Tydelig rotert krona i feil retning jeg da. Føltes bare helt unaturlig å rotere krona i den retningen hvor det var mest motstand. Kan man påføre urverket skade av å vri i feil retning? Leste et sted at 7750 urverkene ikke er veldig glad i å bli hand-trukket i utgangspunktet.

-Erikssen-

Kan ikke skades i utgangspunktet tror jeg. Hvis du trekker i feil retning sklir den vel bare oppå en "breguet clutch" mener jeg.

Parrenin_1901_Automaticmechanismus_Breguetkupplung.jpg

Ikke glad i å bli trekt? Njee... det tar jeg med en klype salt og tror heller at det er et robust verk som tåler litt juling! :)

Det må nødvendigvis være noe motstand ettersom du spenner opp en fjær. Klikkelyden som kommer når du vrir motsatt er ikke farlig. På automatiske urverk kan du heller ikke trekke fjæra for langt.

-Erikssen-

Ehmm.. Ja det skal være den retningen med mest motstand. Med klokka, som det sies over her. Jeg vrir ihvertfall klokkene mine begge retninger uten at noen av de har tatt skade av det, rett og slett fordi jeg ikke slipper krona når jeg trekker dem opp. Trekker opp de automatiske manuelt også.

Her er det snakk om en asiatisk klone av den kjente Valjoux 7750. KValitetsmessig ligger den nok litt under den originale 7750 og det kan kanskje være litt av grunnen til at den har tatt skade. Nå kan det for all del hende at Valjouxen også kan ta skade av det, men det har jeg isåfall ikke hørt om før :)