Marked i Norge for en Rail Dial?

Medlem
11. jan. 2011
Hei, etter å snublet forbi her dann og vann, så kommer her min første posting.
På slutten av 70 talle kjøpte jeg en Sea Dweller som (viste det seg) er en Rail Dial. Det vil si en 1665 med skive laget av tyske Stern som også i samme perioden laget skivene til de legendariske COMEX urene. En meget sjelden serie, kun produsert i 2 år 1977-79.

Litt sjekking på nett sier at disse urene i dag selges for mellom EUR 10.000 og 25.000

Jeg vurderer å selge, jeg vil gjerne spørre forumet om dere vet om det er et market for et slikt ur i Norge eller om jeg må ut av landet med det for å få betalt.

Kjøpt nytt av meg i Norge, originalkvittering og boks finnes også.

Skipper

Jeg vil tro markedet for dette er særdeles begrenset her til lands, ja.
Det kan jo selvfølgelig være seriøse samlere som ikke nødvendigvis frekventerer her (og/eller som jeg kjenner til), men vil uansett tro antall potensielle kjøpere begrenser seg til en liten håndfull.

Mitt inntrykk er at de fleste som vil ha 'something special' her, vil i det minste ha en raritet pga forholdsvis lett synlige features slik som en rød linje eller to, sverdvisere/minuttmarkeringer osv..).
Det blir i såfall noen meget kostbare bokstaver i de to ordene som er på linje :)

(ja jeg måtte google)

[ref.link til krille et par poster ned]

Forskjellen er hvordan teksten

SUPERLATIVE CHRONOMETER
OFFICIALLY CERTIFIED

Kunne vært meget artig å sett bilder av det, forresten.
Kan ikke skjønne annet enn at en komplett klokke som dette vil være meget ettertraktet, f-eks på ebay eller lignende.
er plassert

Oi! Det er en flott liten samlerskatt! Har du fortsatt boks og papirer? :D

Jeg spør kun av nysgjerrighet, har nok ikke mulighet til å samle på ur av dette kaliberet! :cool:

Jøss, det må jeg si. Jeg vet lite og ingenting om denne modellen, og hvor ettertraktet de er. Men forutsatt at dette er en ekte, ettertraktet Rolexmodell i den prisklassen du antyder, tipper jeg at det er noen få samlere her til lands som kan være interessert, ja. Det er vel to-tre som umiddelbart slår meg som potensielle kandidater, de leser vel forumet hele gjengen, så om noen er interessert får du vel en PM, tenker jeg:)

I mellomtiden, er det lov å be om noen bilder av denne rariteten? (om du ikke vet hvordan man legger ut bilder, les her)

edit: Doubleredseadweller forklarer en del om Rail Dial her.

edit 2: så først nå at ragamuffin hadde fått noen bilder og greier rett inn i posten sin....:oops:

Takker for svar.

Det er ikke bare teksten som er anderledes - derav navnet, men også et par andre detaljer. Den er ikke så flashy, det har du rett i, og den kan også nettopp derfor brukes som everyday klokke. Jevnlig service hos Bjerke i Bergen, skive, visere etc i perfekt stand, ellers i god bruksstand. Nå er den pensjonert og ny everyday klokke er min fars gamle Rolex.

Originalboksen(e) har jeg og originalkvitteringen også. Ankeret er borte, ellers kan jeg ikke huske hva som fulgte med den.

Jøss, det må jeg si. Jeg vet lite og ingenting om denne modellen, og hvor ettertraktet de er. Men forutsatt at dette er en ekte, ettertraktet Rolexmodell i den prisklassen du antyder, tipper jeg at det er noen få samlere her til lands som kan være interessert, ja. Det er vel to-tre som umiddelbart slår meg som potensielle kandidater, de leser vel forumet hele gjengen, så om noen er interessert får du vel en PM, tenker jeg:)

I mellomtiden, er det lov å be om noen bilder av denne rariteten? (om du ikke vet hvordan man legger ut bilder, les her)

edit: Doubleredseadweller forklarer en del om Rail Dial her.

Den er ekte nok, kjøpt ny av meg, tror jeg betalte 3.995.- for den den gang :cool: Bilder kan jeg jo se om jeg får tatt, men den ligger i bankboks (det er jo synd - bør brukes), så det kan jo ta en tid.....

Tipper du kan finne noen kjøpere i Norge også, tenker spesielt på to personer som frekventerer dette forumet som har samlinger som kan tilsi interesse.
Samtidig vil jeg tro salgbarheten i Norge vil gjenspeile seg i om forventingsnivået er nærmere 10k EUR enn 25k EUR (ikke minst fordi det, som tidligere nevnt, gjerne er et ønske om litt rød skrift for de pengene. Ble til eksempel lagt ut en 4,19 mill serie Double Red 1665 på VRF i dag til ca 17k EUR).

Om jeg var deg ville jeg sett om henvendelsen din her fører frem, ellers annonsert den på VRM.

(men før du gjør det synes jeg du skal gi oss noen bilder av herligheten! Hadde jeg hatt pengene skulle jeg handlet!)

HAr fulgt litt mer med på RD SDog ser de dukker opp ganske ofte på VRM.
Senest en jeg så nå; http://www.network54.com/Forum/207673/message/1294933329/FS+Rolex+Sea+Dweller+ref.+1665+rail+dial

Om du har norsk historie (ink alt av dokumentasjon) vil du sikkert kunne oppnå en OK pris i Norge hos "den riktige kjøper". I utlandet tror jeg dog 25k EUR må være ekstremt høyt priset.

Legg ut noen bilder av uret her da vel!

Jeg vet ikke hva du mener med norsk historie, men den ble kjøpt nytt av meg, og er brukt av meg. Normal service hos Bjerke opp gjennom årene, men urørt skive, som faktisk ikke er begynt å bli kremfarget. Jeg kan ikke huske hva som fulgte med uret, men selve sertifikatet mangler. Den originale kjøpskvitteringen finnes (Kjøpt her i Bergen av autorisert dealer - som siden ble Bjerke) og original ytter/innerboks samt noe brosjyremateriell fra den tiden (alternativet var en GMT). Skal som sagt se om ikke jeg kan få lagt ut noe, men TTT (ting tar tid).......

Bilder

Så har jeg somlet meg til å ta noen bilder. Kunne ikke huske at jeg hadde ankeret, men det var der også. Er det forresten noen som har erfaring med eller kan anbefale utenlandske nettsteder å selge gjennom??

Her er den
tingogtang184.jpg

Rail Dial karakteristika
tingogtang177a.jpg

tingogtang181.jpg

Bokser og anker og de originale Rolex brosjyrene jeg fikk med
007.jpg

Snublet over denne tråden i dag,denne var jo utrolig fin,og sjelden som få.
Personlig ville jeg like gjerne satt penger i denne her som i en DRSD,om jeg noensinne hadde hatt såpass med penger å sette i en klokke da...
Symmetrisk og fin er den.

VRF må vel være stedet for denne,bare boksen alene kunne skaffet noen tusen der.
En-eier klokke,fullt sett med original kjøpskvittering og servicehistorie... en medium lottogevinst kanskje:D

Da kan jeg bekrefte at det absolutt er et marked i Norge for et slikt ur. Både trist og glad på samme tid. Trist fordi det et mer enn 30 år gammelt forhold som avsluttes, og glad fordi det blir i Norge!