Martin Kaye

Amund

Støttemedlem
Medlem
24. okt. 2009
Sted
Oslo
Ser med jevne mellomrom at Martin Kaye annonserer i Aftenposten at han er på besøk i oslo og kjøper opp alt av vintage ur og nyere ur til kontant pris.

Noen som har noe erfaring med han? Hva slags priser gir han? Synes det er trist hvis slike rensker det som er av gode objekter i det norske markedet og bringer det utenlands.

Ser med jevne mellomrom at Martin Kaye annonserer i Aftenposten at han er på besøk i oslo og kjøper opp alt av vintage ur og nyere ur til kontant pris.

Noen som har noe erfaring med han? Hva slags priser gir han? Synes det er trist hvis slike rensker det som er av gode objekter i det norske markedet og bringer det utenlands.

Han har vært diskutert her inne før.

Helt enig i at det er trist hvis han klarer å få med seg noen godbiter ut av landet til en billig penge - Selv om han vel ikke gjør noe annet enn det vi alle av og til drømmer om: Å gjøre noen knallgode kjøp.

Jeg er spent på verdien på chronographen han kjøpte for 20k :roll:

Er inne på Rolex appen "100 Years Of Rolex" å ser at chronographer fra 1940 går for mellom $22k - $100k.

Han er etter det jeg har hørt ikke særlig ryddig i sin opptreden.
Fabrikerer meninger om at vintage ur med patos har liten verdi, for senere å snu seg rundt og selge dyrt.
Jeg håper bevisstheten rundt verdien på eldre ur har blitt så stor at det blir lite å hente.

Men desverre er det nok enkelte som lar seg lure (jeg bruker dette sterke uttrykket fordi det er passende på en profesjonell som beriker seg på andres bekostning ved hjelp av villedende informasjon).
Se bare på annonseringen. Det krever ganske stor fortjeneste margin for at det skal lønne seg å reise helt til Norge, leie seg inn på hotell og annonsere i landets dyreste avis. Ta bare eksempelet med den doble røde. Er det noen som virkelig tror han ga urets reelle verdi til eieren!? Eller at han fortalte eieren at dette var et unikt stykke urhistorie!? Neppe.

Jeg synes det er trist at han får ta med seg flotte gamle ur ut av landet.:mad:

Vurderer å stikke innom med en vintage godbit - en Rolex GMT fra 84, med plexi, boks og sertifikat og spille uvitende for å se hva han byr.

Vurderer å stikke innom med en vintage godbit - en Rolex GMT fra 84, med plexi, boks og sertifikat og spille uvitende for å se hva han byr.

Det blir spennende!
Jeg hadde en venn og han ble ganske fortørnet, ble tilbudt ca 25k for et ur han siden solgte på bukta for 40k...

gjør det! Og kom med tilbakemeldinger på hva han har å tilby :)
Synes også at Frodo skal stikke innom med MilSuben sin!

Synes også at Frodo skal stikke innom med MilSuben sin!

"Nja. Dette er vel en av de mindre populære Rolex-modellene noensinne produsert. Ikke minst pga de fastsveisede spring barsene som gjør at det ikke er mulig å sette på lenke. Dessuten har Rolexen din såkalte sverdhender, som er langt mindre populære enn de mer frekventerte Rolexviserne. Jeg kan gi deg 17 000 NOK?":rolleyes::rolleyes::rolleyes:

"Nja. Dette er vel en av de mindre populære Rolex-modellene noensinne produsert. Ikke minst pga de fastsveisede spring barsene som gjør at det ikke er mulig å sette på lenke. Dessuten har Rolexen din såkalte sverdhender, som er langt mindre populære enn de mer frekventerte Rolexviserne. Jeg kan gi deg 17 000 NOK?":rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Fristende...:mrgreen:

Jeg angrer litt på at jeg har vært så udiplomatisk om Kaye.
Han prøver jo bare å tjene penger han som alle oss andre.
Men så hører jeg at han i prisingen sin referer til priser i markedet som etter min mening er for lave. :-x

Jeg mener å huske at Roger Sveian var innom Mr. Kaye med sin Red Sub forrige gang han var her, sånn for moro skyld. Tilbudet var NOK 15.000...:roll:

Jeg mener å huske at Roger Sveian var innom Mr. Kaye med sin Red Sub forrige gang han var her, sånn for moro skyld. Tilbudet var NOK 15.000...:roll:

Ja. Ikke sant. Og da er skambudet så ille at det grenser mot det kriminelle.:mad:
For å referere til R. sitt innlegg om moro her på sonen, så er det balansert handel mellom likeverdige parter som er hyggelig.
Hvordan sover man om natten etter å lurt noen?:confused:

Hvem var det som foreslo at vi skulle gjøre det samme her på sonen? Spleise på et hotellrom, annonser i avisen og så by oss i mellom på godbitene som kommer innom :D Vi kan uten problemer love at vi betaler bedre enn Kaye ...

Vi kan jo stille oss utenfor rommet til fyren og by over når det kommer potensielle kunder.

Jeg har tidligere vært inne på tanken, men man må jo ha den finansielle muligheten til å faktisk kjøpe de godbitene som eventuelt dukker opp. En annen ting er at Kaye for det meste er interessert i Rolex, men det er sikkert mange fine Omegaer og andre ting der ute. Mener helt seriøst at Tidssonen burde arrangere en: "Åpen klokkedag" - hvor vanlige folk kunne komme med klokkene de hadde liggende, og man kunne gi råd om hva de var verd og eventuelt komme med tilbud der og da. Det er utrolig synd at vintage Rolexer forsvinner ut av landet til gibortpriser med folk som Keye, men hvis ikke vi her inne gjør noe for å stoppe det, hvem skulle ellers gjøre det?

Jeg gjorde slikt rundt årtusenskiftet, før internett ble allemannseie. Annonse i regionsavisen med ønske om kjøp av mekaniske klokker, med en mengde telefoner som resultat. Det ble mange bomturer, men også en god del godbiter - flere eldre Seamastere, Longines Flagship, Tissot Seastar og andre mer eller mindre kjente ur fra den mekaniske klokkens gullalder. Jeg prøvde igjen for noen år siden, men da ble responsen mindre og manges prisforlangende hinsides.

Når det gjelder Martin Kaye, har jeg full forståelse for at han ønsker å tjene penger. Han er neppe verre enn en hvilkensomhelst brukthandler, og lever av å ha høyere kompetanse enn de han kjøper fra. Det forhindrer ikke at jeg godt kunne tenke meg å sende ham gjennom gatene i Teheran i en åpen bil dekorert med tegninger av profeten.

Jeg må si at jeg ikke skjønner den helt store frustrasjonen over hva denne mannen driver med.

De fleste som leverer inn gamle klokker og arvegods får realisert verdier de neppe hadde fått hvis ikke de oppsøkt Kaye. Det er riktignok mange naive mennesker, men de færreste tror vel at denne mannen driver ren veldedighet; uansett hvor lite peiling og interesse du har for klokker.
For mange er terskelen for å finne verdien på en klokke, og så legge den på finn.no og deretter måtte finne seg i alskens ubrukelige henvendelser fra finn-folket for høy til at det er aktuelt.

Jeg kan selv se for meg mine foreldre prøve å finne verdien av en tilfeldig vintage sub uten papirer ved googling. "Red" eller ikke, det hadde ikke gått! (Og det har ingenting med deres generelle kunnskapsnivå om internett, men om klokker).