Mulig jeg blir litt kortfattet da jeg sitter med en iPad i kveld... Men bilder skal dere få.
Som så mye annet begynte også denne lenken med penn og papir (bildet i posten over). Ettersom jeg ikke en noen tegner eller designer gikk jeg relativt fort over til PC. Som i fjor konstruerer jeg lenken i Autodesk Inventor som er et 3d modelerings program for pc. Etter litt frem og tilbake kom jeg opp med et design jeg var fornøyd med.
Tidlig utkast
Etter at lenkeleddene er tegnet i 3d lager jeg en 2d tegning som jeg mater rett inn i CNC fresen jeg bruker.
Her er tegningen målsatt for å hjelpe med når jeg skal programere.
På fresen kommer tegningen opp slik.
Jeg skal ikke gå noe grudigere inn på hvordan selve programeringen gjøres, men for de som er interessert så bruker jeg en HURCO VM1 med WINMAX styring.
Fikk ikke tatt noen gode bilder av selve maskineringen, men her ser man så vidt hva som foregår.
Etter litt frem og tilbake fikk jeg nesten ferdig et ledd i dag.
Men til min store skrekk er det mye større enn jeg hadde trodd. Vi får se hvordan det blir når noen fler er ferdig, mulig jeg må lage de litt kortere. Tykkelsen kan jeg ikke gjøre så mye med da jeg må ha plass til å forsenke en M2 skrue.
Kommer til å oppdatere denne tråden med bilder og tekst underveis. Og jeg svarer veldig gjerne på alt av spørsmål.
@ChristianN ser ut som måka har tatt kvelden...