G
Guest571
Guest
Her kommer del fire i "Mathfjeld´s kamp" serien. Må innrømmer at jeg ikke husker om vi var kommer til 3 eller 4, så helgraderer og kaller denne for 4.
Denne tråden kommer til å inneholde bilder, beskrivelser og sikkert ganske mange hjertesukk etterhvert. Saken er at jeg har overtatt en Triumph Tiger Cub 1957 modell, sykkelen ble kjøpt av min far i 1985, men han hadde flere sykler så denne ble stuet bort, kanskje litt lenger enn planlangt for den har nå stått lagret i 32 år. Etter at min far døde i 97 hadde heldigvis ikke mamma hjerte til å selge den. Heldigvis. Nå har jeg fått sykkelen og den skal nå bli kjørbar. Eller så kjørbar en 60 år gammel motorsykkel kan bli.
Jeg ønsker ikke å restaurere sykkelen så den ser ny ut, jeg skal ha en sykkel som ser litt røff ut. Dette er litt latskap, men også fordi jeg liker rat racer looken mange sykler har. Sykkelen skal ikke choppes, senkes, bittelite lærsete osv, sykkelen skal se ut som en godt brukt Tiger Cub. Kall det gjerne patina.
Dette er utgangspunktet:
Triumph produserte litt over 100.000 Tiger Cuber i forskjellige versjoner så finnes heldigvis mye deler og oppdrive.
Planlagt arbeid:
Konvertere til 12 volt og elektrisk tenning
Bytte ut ALT det elektriske på sykkel, nytt ledningsnett osv.
Nye dekk og bremser
Overhale dempere
Gå over motor, nye foringer, pakninger osv.
Kanskje til og med vaske den
Ting som ikke skal gjøres:
Lakk og krom
Kommer til å oppdatere tråden med bilder og litt tekst underveis. Jeg er maskiningeniør, men kan så godt som ingenting om motorer eller motorsykler så dette blir spennende! Har bestilt massevis av deler som er på vei i posten fra England nå.
Første jeg gjorde var å henge på plass alle de løse delene jeg fant i kjelleren for å se hva jeg manglet og hva som måtte bestilles.
Etter at de delene jeg tror jeg mangler er bestilt tok jeg av gaffelen foran da det var noe som hadde satt seg så det var null demping.
Etter mye banking og banning fikk jeg demontert demperene og ut kom det rust!
Etter litt vasking og mye rustløser har jeg nå nesten oversikt over hvilke deler jeg må bestille.
Det var så langt jeg var kommet nå. Kommer til å jobbe litt kvelder og helger med sykkelen, men hovedfokuset mitt (teoretisk) er å få gjort ferdig masteroppgaven min som skal leveres i midten av mai.
-Ø
Denne tråden kommer til å inneholde bilder, beskrivelser og sikkert ganske mange hjertesukk etterhvert. Saken er at jeg har overtatt en Triumph Tiger Cub 1957 modell, sykkelen ble kjøpt av min far i 1985, men han hadde flere sykler så denne ble stuet bort, kanskje litt lenger enn planlangt for den har nå stått lagret i 32 år. Etter at min far døde i 97 hadde heldigvis ikke mamma hjerte til å selge den. Heldigvis. Nå har jeg fått sykkelen og den skal nå bli kjørbar. Eller så kjørbar en 60 år gammel motorsykkel kan bli.
Jeg ønsker ikke å restaurere sykkelen så den ser ny ut, jeg skal ha en sykkel som ser litt røff ut. Dette er litt latskap, men også fordi jeg liker rat racer looken mange sykler har. Sykkelen skal ikke choppes, senkes, bittelite lærsete osv, sykkelen skal se ut som en godt brukt Tiger Cub. Kall det gjerne patina.
Dette er utgangspunktet:
Triumph produserte litt over 100.000 Tiger Cuber i forskjellige versjoner så finnes heldigvis mye deler og oppdrive.
Planlagt arbeid:
Konvertere til 12 volt og elektrisk tenning
Bytte ut ALT det elektriske på sykkel, nytt ledningsnett osv.
Nye dekk og bremser
Overhale dempere
Gå over motor, nye foringer, pakninger osv.
Kanskje til og med vaske den
Ting som ikke skal gjøres:
Lakk og krom
Kommer til å oppdatere tråden med bilder og litt tekst underveis. Jeg er maskiningeniør, men kan så godt som ingenting om motorer eller motorsykler så dette blir spennende! Har bestilt massevis av deler som er på vei i posten fra England nå.
Første jeg gjorde var å henge på plass alle de løse delene jeg fant i kjelleren for å se hva jeg manglet og hva som måtte bestilles.
Etter at de delene jeg tror jeg mangler er bestilt tok jeg av gaffelen foran da det var noe som hadde satt seg så det var null demping.
Etter mye banking og banning fikk jeg demontert demperene og ut kom det rust!
Etter litt vasking og mye rustløser har jeg nå nesten oversikt over hvilke deler jeg må bestille.
Det var så langt jeg var kommet nå. Kommer til å jobbe litt kvelder og helger med sykkelen, men hovedfokuset mitt (teoretisk) er å få gjort ferdig masteroppgaven min som skal leveres i midten av mai.
-Ø