Med klokken som kompass.

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.793
Sted
Ingensted
Vet ikke om alle vet dette, så tillater meg derfor å komme med følgende informasjon, som kanskje noen finner nyttig / morsomt.

Kompass funksjonen på et GMT ur (med 24 timers viser ala Rolex GMT master):
Når både 12t og 24t viserne er stilt til samme tidssone, så kan du vri uret holdt vannrett, til timeviseren peker rett mot sola, da vil GMT (24t) viseren peke mot Nord (forutsatt at du er nord for ekvator - den peker mot syd hvis du er syd for ekvator).

Har du ikke et GMT ur, så kan du allikevel bruke uret ditt som et kompass:
Vri da uret holdt vannrett til timeviseren peker mot sola. Nord vil da være på den timemarkør som er "midt i mellom" timeviseren og "12" tallet. Også dette gjelder nord for ekvator.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
@Gin
Har lest litt om dette på nett om og finner forskjellige måter å gjøre dette på.

"Dersom klokken er mellom 06.00 og 18.00, viser denne linjen sør. Dersom klokken er mellom 18.00 og 06.00 viser linjen nord"
http://www.18bergen.org/speidertips/hvordan-finne-nord-vha-klokken

"La timeviseren peke mot sola. Tenk deg en linje midt mellom "12" tallet og timeviseren. Denne tenkte linka peker mot syd. I dette tilfellet peker "10" tallet mot sola. Derfor vil en tenkt linje gjennom "11" tallet peke mot sør."
http://naturtips.no/uten_kompass.htm

Noen som har fasit?
 
Redigert av en moderator:
Det stemmer dette. Gammelt speider triks. Husk bare å korrigere for sommer tid.

:cool:
 
De som er nær ekvator sliter litt, men de går på Afrikansk Tid uansett (noe som strekker seg utenfor Afrika regner jeg med).

Eller kan de rett og slett flippe klokken 90 grader? Gammelt afrikansk speidertriks? :mrgreen:
 
What? Tissot T-Touch har jo årntli kompass

Yepp. Ordentlig kompass!
Det er utrolig kjekt når du er ute og reiser i ukjente byer. Kommer man ut fra T-banen eller andre bygg og det ikke er sol, så kan du orientere deg med kompasset. Det har hjulpet meg flere ganger. T-Touch er den ideelle reise-klokken! Litt kjipt egentlig, men jeg bruker min en gang i året!

8-D
 
Leste om dette noen år tilbake. Husker ikke idag hvordan det fungerte, men det er fullt mulig så lenge du bruker sola som referanse.

 
Yepp. Ordentlig kompass!
Det er utrolig kjekt når du er ute og reiser i ukjente byer. Kommer man ut fra T-banen eller andre bygg og det ikke er sol, så kan du orientere deg med kompasset. Det har hjulpet meg flere ganger. T-Touch er den ideelle reise-klokken! Litt kjipt egentlig, men jeg bruker min en gang i året!

8-D

Min egen T-Thouch brukes mest til tur i fjell og mark her hjemme. Flott med kompass og altimeter på tur. Men det er noe eget å reise utenlands med en GMT da, kompass funksjonen er en ren bonus:mrgreen:
 
Min egen T-Thouch brukes mest til tur i fjell og mark her hjemme. Flott med kompass og altimeter på tur. Men det er noe eget å reise utenlands med en GMT da, kompass funksjonen er en ren bonus:mrgreen:

å ja, GMT savner jeg på T-Touch. Ut over det er den masse spennende funksjoner som jeg ikke bruker ellers. Men klokken liker jeg. umt det er quartz!

:cool: