Meg og Tidssonen.

Medlem
18. feb. 2012
Sted
Trondheim
Hei

Etter 30 minutter med mye om og men falt mitt første ord her på TS.

Det er mye mulig denne posten blir å inneholde en del tekst, så her kan det være greit å hente fram kaffen, sette seg i godstolen så får du være med på min reise mot klokkeverden.

Først en liten introduksjon til meg selv. Navnet er sverre, bostedet er bartebyen hvor jeg også er født og oppvokst.
Har alltid hatt en intresse for klokker, men har aldri fått det lille "sparket" jeg trengte for å komme igang.

"Må ha det, bare må ha det"

Regner med at dette er en følelse som er godt kjent her på TS. Når du rett og slett bare trenger en ny klokke. Problemet som oppsto var jo da at jeg ikke har noe peiling på klokker i det hele tatt.
Interessen min tok en vending da jeg passerte 20 år, da mottok jeg en seiko klokke i bursdagsgave.
9V2UO.jpg
Dagen derpå dro jeg til en gullsmed, og handlet meg en Dilligaf klokke.
Husker ikke helt hva jeg betalte for denne, men i mine øyne så var nok dette en "dyr" klokke.
D9ayB.jpg
Til jul mottok jeg en nixon fra samboern min, da hun hadde plukket opp min interessen for klokker.
lNYND.jpg
Fikk også et klokkeskrin fra fruen, som muligens var den første feilen hun gjorde. For denne måtte jo fylles opp!
hdp4g.jpg

Så ferden for å fylle opp denne var nå startet. Men hvor skulle jeg se, hva skulle jeg se etter?
Ble gjort noen impuls kjøp over nettet, som nå er på vei i posten, dog etter en tur rundt på TS var nok ikke dette noen klokker som blir å få plass i "skrinet".

Pris

Min prisoppfatning av klokker har vært ganske langt bort ifra realiteten.
Før jeg oppdaget TS hadde jeg selv rangert klokker i 4 prisklasser.
  1. Billige klokker, alt under kr 500,-
  2. "midt på treet", mellom kr 500,- og kr 1500,-
  3. Dyre klokker, fra kr 1500,- og kr 3000,-
  4. Rolex

Første "spaningsdag" på TS

Jeg leste rundt på diskusjon.no for å se om det var noen andre som delte samme klokkeinteresse, ble derfra kastet inn på tidssonen.no
Nå var det gjort, min interesse for klokker hadde endelig funnet seg et sted å bli dyrket.
Iløpet av 2 timer ble min oppfatning av klokker snudd på hodet, prisklassene mine ble jo også knust.
Det tok 120 minutter, så var plutselig kr 8000,- en OK pris for en god klokke.

Spørrerunde

Nå er tiden kommet for at jeg skal gå til innkjøp av en ordentlig klokke, skal vente til årets bonus tikker inn på konto. Skal derimot ha en klokke imellomtiden, valget mitt har egentlig falt på en Seiko Orange Monster
Men da er jeg litt nysgjerrig, hvor bør jeg kjøpe denne? Hva er det ok å betale for denne? Vil nødig overbetale for min første klokke

Hvor er det dere kjøper klokker, følger man med på ebay? går det for meste i kjøp og salg igjennom TS? Eller har dere noen andre sider som er verdt å ta seg en titt på, da spesielt med tanke på en Seiko Orange Monster.

Da var posten endelig ferdig, håper den oppfyller TS krav til en førstepost.

Avslutningsvis vil jeg gjerne skryte av et fantastisk forum. Hvor man faktisk oppfører seg, da dette ikke er et velkjent fenomen i det store intet.

Velkommen til forumet!

Med denne starten gleder jeg meg til å lese dine neste poster. Lykke til med kjøp! (Tror vel også at du kan gange den prislisten din med 10 etter noen dager til her inne)

Velkommen til Tidssonen, Sverre :)

Det er veldig varierende hvor vi kjøper klokker. Jeg kan bare svare for meg selv å si at det er stort sett enten hos autorisert forhandler eller på klokkeforum som f.eks Tidssonen og de ute i den store verden. En sjelden gang har jeg brukt kanaler som eBay og gråmarkedet.

Det finnes en del info om akkurat dette emnet om du benytter søkefunksjonen. Happy hunting ;)

Hei og velkommen. Orange Monster? Vær så snill å velg en annen modell:p . Om ikke så www.creationwatches.com
der får du de for en svært billig penge, frakt inkludert. Tidssonen ja, stedet for galloperende budsjett :p

Tenkte Orange Monster var en type klassiker som alle hadde: b
Er fortsatt veldig tidlig i klokkestadiet, så har ikke helt funnet min "stil" enda.
Så turen går videre, virket som en god side. Takker og bukker!

Velkommen og takk for et morsomt førsteinnlegg.:D

Selvsagt skal du ha deg en OM. Det er jo en sann WIS-klokke.;)
Deretter blir det mange runder med deg selv angående Sub, Speedy, PO og alle de andre klassikerne.:mrgreen:
Lykke til.

Velkommen og takk for et morsomt førsteinnlegg.:D

Selvsagt skal du ha deg en OM. Det er jo en sann WIS-klokke.;)
Deretter blir det mange runder med deg selv angående Sub, Speedy, PO og alle de andre klassikerne.:mrgreen:
Lykke til.

Tenker nok at det blir en OM nå i første omgang, så får tiden vise hva denne karen ønsker å gå til innkjøp av.
Tipper at det blir et kjøp via TS senere, må vel bare smøre meg med litt tolmodighet, studere litt nærmere også dukker vel "drømmeklokken" opp før eller senere.

Hei og velkommen til tidenes beste forum. ;)

Du kan ikke trå feil med noen av Seiko's "entry level" divers. Som allerede nevnt er creationwatches.com en forum favoritt her for å kjøpe disse. Ellers har jeg gode erfaringer fra yorkshirewatches, longislandwatch og diverse ebay powersellers.

OM/BM er et kjempegodt valgt - den er blitt en klassiker blandt WIS og er perfekt som introduksjon til verdenen av mekaniske ur for nybegynnere. Utrolig mye for pengene.

Jupp, frykter dog at lommeboken får svi framover!

Jeg klarer helt fint å styre meg, finnes mye fint brukt man kan kjøpe, finnes mye tøft som er laget av litt mindre merker også. Som ikke trenger koste så alt for mye penger osv osv osv. :)

Jeg kjøpte Seiko OM, BM og en 007 når jeg kom inn her på forumet, det er vel de klokkene som har gitt meg minst feel good, å som blir brukt minst!
Men en av de klokkene jeg har brukt mest etter jeg kom inn på forumet er en gammel Omega som jeg kjøpte her på inne Kosta meg ikke mer enn 4000kr heller:)
Hadde jeg vært deg så ville jeg kanskje spart litt så du kommer deg over "Seiko Grensa".

Kanskje ikke så mange som er enig med meg men.. Sånn føler nå jeg det ihvertfall. Mine Seiko er boksfyll frem til det kommer noe mer spennende for å si det sånn. :)

Jeg klarer helt fint å styre meg, finnes mye fint brukt man kan kjøpe, finnes mye tøft som er laget av litt mindre merker også. Som ikke trenger koste så alt for mye penger osv osv osv. :)

Jeg kjøpte Seiko OM, BM og en 007 når jeg kom inn her på forumet, det er vel de klokkene som har gitt meg minst feel good, å som blir brukt minst!
Men en av de klokkene jeg har brukt mest etter jeg kom inn på forumet er en gammel Omega som jeg kjøpte her på inne Kosta meg ikke mer enn 4000kr heller:)
Hadde jeg vært deg så ville jeg kanskje spart litt så du kommer deg over "Seiko Grensa".

Kanskje ikke så mange som er enig med meg men.. Sånn føler nå jeg det ihvertfall. Mine Seiko er boksfyll frem til det kommer noe mer spennende for å si det sånn. :)

Duly noted!

Blir nok en Seiko nå i starten, føler jeg må pleie klokkekunnskapen litt mer før jeg går for et litt "høyere" innkjøp, men skal absolutt følge med på kjøp/salg, er sikkert mye spennende som dukker opp der!

Rimelig Seiko blir fort "boksfyll" ja... de klarer utrolige ting for lite penger dog.

Jeg er ikke verdens største fan, tror kanskje jeg har blitt lit bortskjemt med årene, har lært å sette pris på detaljene osv som jeg ikke nødvendigvis finner i de rimeligere Seikoene.

Har bare én igjen i boksen nå, det er en Seiko "Stargate" som er en overraskende godt laget klokke. Men jeg bruker den nå bare når jeg skal gjøre noe "skittent" som å beise terassen, skru bil osv.

De seikoene du ser på nå koster bare bitte litt mindre enn alternativene du kan få... har hatt vesentlig mer glede av Damasko'en min og de Steinhart klokkene jeg har og har hatt enn Seikoene.

Damaskoen har jeg for så vidt ute for salg om dagen, men har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg faktisk vil la den gå, det er en unik klokke jeg ikke ville hatt noen problemer med å anbefale hvem som helst. Google skaffer deg mer info :).

Poenget mitt er vel dog uansett at du har en god del penger i en SM som man kunne lagt i potten for å få noe litt annet og litt mer unikt.

Mine 2 cents ;).

Hei og velkommen.
Som du ser så seier dei fleste at dei ville oppgradert - men alle har Seiko sjølv.
Min Seiko er ein 5 Sport som eg er svært nøgd med (mindre enn monster).
Den var på armen tidlegare i dag.
Kjøp deg ein Monster, du vert heilt sikkert veldig nøgd :)

Hei og velkommen inn i galskapens verden. Flott førsteinnlegg - bedre enn mange klarer etter over 1800 innlegg :D

Orange Monster ruler.
Skulle likt å se en klokke til pluss/minus 1.200,- som gir så mye for pengene. Min brukes mye i jobb - og her snakker vi møkkajobber av alle slag. Nesten ikke en ripe å se etter 9 måneders bruk, må ikke stilles mer enn en gang i uken og har et herlig, barskt utseende som bare en mor kan elske :D

Min ble kjøpt på Creationwatches.com. Grei pris og rask levering. En så billig klokke kan du like gjerne kjøpe ny, det er nesten ikke noe å spare på kjøpe brukt. Hører enkelte anbefaler å kjøpe med originallenken. Er selv sånn passelig fornøyd med gummiremmen, men den funker.

Lykke til!

Helt enig Minuteman! Vil forøvrig absolutt anbefale å kjøpe på lenke ja. Har ikke prøvd gummiremmen som kommer med "monstrene", men vet at lenken er av veldig høy kvalitet for en så rimelig klokke.

Helt enig!!! Har en 009, masse for pengene, men ingen følelse. Kjekk til klipping av hekk og beising av hus, men ikkeno annet.

Derimot har jeg en Omega fra 70 tallet og en Longines fra 50 tallet, begge arvegods og begge pusset opp til skinnende standard:) Hver gang jeg bruker disse smiler jeg, og komplimentene hagler. Følelse, kvalitet og eleganse. Hva mer ser man etter i en klokke? Disse koster fra 1500-4000 for fine eksemplarer, masse tilgjengelig på finn og her på TS.

Hei og velkommen til sonen! :)

Jeg har ikke Seiko faktisk :) Men de fleste har, så jeg tipper du blir fornøyd med en Monster!