Mekanisk Arbeidshest søkes!

Medlem
3. nov. 2015
Sted
Svelgen
Hei,
Eg vil bli kvitt mine qartz ur, bortsett fra en, og leiter nå etter en automatisk / mekanisk arbeidshest ;)
Jobber i smelteverk som ingeniør, men av og til må eg ta spade eller kost i mine hender og hjelpe til. Son og slik er det hos oss. Heldigvis er det silisium smelteverk og ikkje silisiumkarbid som eg har jobbet før.
Men klokke må ha safirglass, minst 40mm (PO XL er ikkje stor :D ), må kunne se tiden lett selv etter å sjå på sola (er tappeansvarlig, så må eg av og til se på en kvitt metallstråle, så nærmeste i den sivile er sola;) ), helst m bevegli bezel, Kanskje, men ikkje nødvendig krono. Kanskje gummi istf stål lenke?
Atomkrigsikkert klokke m andre ord.
Og skal ikkje koste mer en 10, max 12' norske.
Ka anbefaler dere?
PS ekte submariner til den pris takker eg ja til ;)

Redigert:
Sitter i bilen og venter p kjerringa...
TGF4G ;) (thanksGodFor4G ;) )
Eg liker noken av sinn modeller, har sett p seiko :)
Breitling er p ønskeliste...
Men flere tips motas m takk.

Redigert:
This is the one: Dievas Focal

45mm kasse, dreibar meget godt tilpasset bezel og ikke minst, stålet i kassen er behandlet slik at det er meget motstandsdyktig mot riper. Kommer på solid lærreim og ubrukt gummi med flott foldespenne.
Med boks type Pelicase.Røff og tøff - you got it.

Hva med en modell fra Helson? F.eks Sharkdiver 42 bronze med ETA 2824-2. Litt over budsjett ny, men dukker jevnlig opp brukte på sonen. Alternativt er ny i stål eller messing innenfor budsjett, da med miota eller japanese NH35 urverk. Viktig å si at jeg vet lite om urverkene, men klokkene er kule ;)

Foreløpig ingeting. Og eg vil at den forbli ren og pen, uten skratch, riper og hakk.
Det kan hende at virvelstrom og magnetisk felt fra 3 elektroder på 1,7 meter kan påvirke urverket. BTW, ovnen min bruker like mykje strom, som 17.000 norske hus.
;)

Foreløpig ingeting. Og eg vil at den forbli ren og pen, uten skratch, riper og hakk.
Det kan hende at virvelstrom og magnetisk felt fra 3 elektroder på 1,7 meter kan påvirke urverket. BTW, ovnen min bruker like mykje strom, som 17.000 norske hus.
;)
Omegaen min funker helt fint i nærheten av 300kV forsyningstrafoene som forsyner Bergen med strøm, så om min tåler de feltene, tåler nok POen din litt og.

Du kan velge og vrake fra en haug av "small brands" som bygger klokker med ETA, Miota, Selita urverk, Kjøp noe du liker men hold deg unna Kinesiske urverk. Jeg hadde holdt meg til ETA verk.
Tom

Mange gode råd gitt. Mitt tips er Helson.

Eller:

mechanical-horse.jpeg

Et mekanisk ur har ingenting i et smelteverk å gjøre. Magnetfelt på +50.000 Gaus er ødeleggende for et mekanisk ur.

• Liker
Reaksjoner: Larsnie