Mekaniske urs nøyaktighet. Automatisk vs manuell?

Medlem
1. okt. 2013
Hva er folks erfaring her? Jeg er nærmest sjokkert av nøyaktigheten til min gamle Ulysse Nardin med Valjoux 23 (den simplere utgaven av 72). Jeg ble av selger fortalt at han trodde den var fra 40-tallet, men UN selv bekreftet via mail og serienummer på urverket at den var fra 1958. Greit nok. Men 9-10 dagers gange nå viser en snitt på +0,3 sek per dag! Antar de første dager var litt mer unøyaktig ut ifra hvor flink jeg klarte å være til å trykke på tlf til rett tid.

Er det andre som har brukt denne appen på urene sine?
Screenshot_20170129-110524.png

Jeg har erfaring med både nye og gamle klokker som var/er fabelaktig nøyaktige. Den ene, en nesten 60 år gammel Universal Geneve Polerouter, gikk +3 sekunder over 30 dager. Altså ikke per dag, men over hele perioden. Da passet jeg riktignok på å utnytte at den gikk litt ulikt i ulike posisjoner, slik at jeg kunne sakke den litt om natten ved å plassere den med krone ned (mener jeg det var). Den har et mikrorotorverk.

Den nye er en JLC Master Grande Ultra Thin, også automatisk. Den gikk omtrent uten avvik, +/- ett sekund over en måned, uten spesiell håndtering, kun ved å bære den hver dag og legge den med krone opp hver natt.

har mager erfaring med manuelle ur, men min rolex explorer (basel 2016), som jo er au-automatisk, går ganske så ulikt etter hvordan jeg legger den fra meg om natta (maks 8 timer klokkehvile):

glass opp eller ned: + 4 s/d
krone opp eller ned: + 2 s/d
krone høyre eller venstre: + 1 s/d

Redigert:
Hva slags effekt har det at du legger den med krona opp?
For Polerouteren betød krone ned at den gikk litt saktere. I løpet av dagen gikk den noen få sekunder for fort, og i løpet av natten ble dette nullet ut.
Klokker flest er ikke justert i alle seks posisjoner (JLC justerer i seks posisjoner), og nøyaktigheten varierer derfor alt etter i hvilken posisjon klokken ligger. For JLCen tror jeg ikke posisjonen om natten hadde betydning.

Min erfaring er at et godt vedlikeholdt kvalitetsurverk går meget nøyaktig uansett. Har både nyere og eldre automatiske, kronometersertifiserte Omega-klokker som holder tiden meget godt, men min manuelle Omega 268 fra 1959 er like nøyaktig. Hadde denne inne til service hos urmaker i høst, nå går den +/- 2 sekunder i døgnet.

• Liker
Reaksjoner: holmby