Mekaniske urverk og sykling

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg har registrert at det muligens ikke er bra å bruke mekaniske klokker når man sykler. Da har jeg et problem, for jeg sykler stort sett overalt. Jeg har brukt klokkene under sykling og har ikke merket noe til at de har hatt vondt av dette, men hvis det er risikabelt får jeg heller putte klokka i lomma eller noe.

Nå sykler jeg stort sett på asfalt, forholdsvis gode veier, og sykkelstier med sedvanlig elendig standard, det er ikke særlig mye risting og humping, og jeg har dempegaffel.

Jeg ville ikke bruke en mekanisk klokke på tur i terrenget eller på grusveier, men kan det virkelig skade klokka å sitte på armen under en vanlig sykkeltur på asfalt?

Siden jeg verken kan eller vil bruke mine kjære klokker i jobben, er turen til og fra nesten den eneste muligheten som finnes for å trekke dem opp.

Takknemlig for synspunkter og tips om hvordan andre løser dette. :(

Skal du høre på alle "ikke bruk klokke når du *****"-tipsene så tror jeg du får særdeles lite glede ut av samlingen din :)

Jeg har brukt en mekanisk "billigklokke" i en del prøvelser på jobb, den har fått smekk av luftsager, luftmeisler og muttertrekker, ig funker fortsatt utmerket. Haddeikke vært rett for å sykle med en normal trevisers klokke. Tourbillionen kan du kanskje spare til en finere anledning:)

Jeg bruker Seiko skx 009 på jobb og det bærer den preg av, den har vært utsatt for slag og det som verre er, men holder tiden helt perfekt!:D

Du skal ikke være redd pga sykling,jogging eller lignende!:)

Først og fremst fins det en "antisjokk" system i alle urverk man finner på dagens marked.
Den er plassert på "balance" som er et sensitive punkt.
Avhengig av varemerket og sin patentert system: Disse kan bli litt forskjellige.
Men funksjonen forblir det samme og er forklart på en /idiotsikker/ måte med bilder i linken under.

http://great-british-watch.co.uk/watch-anti-shock-settings/

Jeg har brukt på jobb(stor oppbygging og modifisering i oljeindustri etc) mekanisk klokker som inneholdte 2824-2 ETA og sin variant uten automatisk module og dato: Den 2801-1. Uten problem.
Den eneste gang jeg har tatt knekken på et mekanisk urverk var ved å rive ned en 25cm armert betong gulve med en 30kg lufthammer: Klokken ga opp etter den tredje dag pga vibrasjoner...
Tror ikke at du trenger å bekymre deg for din sykling;)

Jeg bruker mine klokker da de for meg er bruksgjenstander. Tidvis er jeg litt lite forsiktig med å ta de av når jeg bare skal... osv. Kun ved ett tilfelle har en av mine tatt "skade" av litt uvørn behandling. Èn viser ble litt løs etter at jeg hadde hamret og banket med tung stålhammer mot stål vèl og lenge - og jeg er kjeivhendt.

Sålenge du ikke dykker med en dressklokke eller pusser opp med pressluftbor tror jeg du kan ha på deg dine mekaniske ur i alle aktiviteter uten å ødelegge disse. Litt av gleden med et ur du setter pris på er at det har vært med på uforglemmelige opplevelser.
Tom