Meniskoperasjon. Rekovalens??

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Opererte bort deler av menisk for en mnd siden. Løp ut fra dagkirurgi og tenkte nå var alt på stell. Full gass to dager før virkeligheten traff. Må tydeligvis bruke krykker ja.. fysio etter to uker, fikk øvelser. Så gir en sikkert mer gass enn det en bør. Noen her som hatt lignende operasjon og har innspill på hvor lang tid en må beregne før ting normaliserer seg? Mye og sprikende info fra fastlege/kirurg/fysio.

Har hatt to meniskoperasjoner med 10 års mellomrom. Det viktigste er manuell terapi etter operasjonen, og med rett treningsprogram.

Første gang: Revet menisk. Ble sydd. Mye trening via fysio til Oilers. Andre som ikke har hatt en god fysio, kommer sjelden tilbake 100%. Enkelt forklart. Sykling på ergometersykkel 30 min, så enkle bøy og tøy øvelser og styrke rundt kne. Strekk kne helt ut og ha på ispose etter trening der foten og kne hviler med litt vekt oppe på kneet, slik at all moskulator og sener IKKE setter seg i vinkel. VIKTIG!

Andre gang: Revet menisk. Ble fjernet. Samme treningsprogram som første gang.

Resultat: Tren kne (enten sykling, gange, etc) jevnlig slik at du stabiliserer kneet - og alltid klarer å rette ut foten det lille ekstra "knekket" der foten og kneet er helt rett. Den lille knekken når du skyver leggen fremover og kneet "låser seg og går litt tilbake" når legg og lår er i en akse. De som ikke trener riktig og kjøler ned etter trening, klarer ikke å få dette til og vil lide i årevis.

Lykke til. Trening. Bøy. Strek. Kjøl. Repeat.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Veldig bra @Loevhagen! Definer jevnlig og innimellom disse øktene dine, når du lever i fasen etter operasjon; hadde du da behov for å bruke krykker? Jeg er en mnd etter operasjon, går jeg rundt særlig uten krykker((avlastning på kne) blir jeg veldig øm.

Hadde du treningsøkter selv om du var vond/øm i kneet?

Veldig bra @Loevhagen! Definer jevnlig og innimellom disse øktene dine, når du lever i fasen etter operasjon; hadde du da behov for å bruke krykker? Jeg er en mnd etter operasjon, går jeg rundt særlig uten krykker((avlastning på kne) blir jeg veldig øm.

Hadde du treningsøkter selv om du var vond/øm i kneet?
Trening hver dag. Bedre med litt trening med strekk/tøy etter på 3 ganger om dagen med kortere trening, enn å trene en gang om dagen. Viktig å bygge muskler rundt kne og tøye ut, ellers så blir kneet stivt og får "dårlig vinkel". Brukte krykker en stund, men selvsagt er det situasjoner man bare må lære seg å stå på en fot (e.g. dusjing). Trening er superviktig, og å kjøle ned kneet etterpå er like viktig. Ertepose fra frysedisken innpakket i et kjøkkenhåndkle over kne der man har hælen på et bord/stol og litt vekt på kne, for å tøye ut/tilbake kneet. Bonustips: Ikke halt, men anstreng deg å gå helt normalt litt sakte. Få inn den naturlige gangenHar du ikke fått til den naturlige gangen og/eller ikke kan rette foten helt ut med den lille knekken i kneet (der det går litt tilbake i en knekk) etter en måned, er jeg redd du må gå til annen fysio.

Samsvar mellom dine innspill og fysio. Så nå har jeg hørt det samme fra to ulike parter her. Da er det på tide å begynne å forholde seg til det. Veldig bra, takk!

Gjorde en meniskoperasjon tilbake i 2018, og gjorde det samme som @Loevhagen minus isposen. Det var det ingen som snakket om. Men så er ikke jeg aktiv idrettsutøver heller. Min erfaring etter operasjonen er at treningen er like vitkig nå mange år etter som den var rett etter operasjonen. Stabilisering av kneleddet er nøkkelen til en hverdag uten ømt kne. Går mye trapper, sykler og bøy/tøy med og uten ekstra vekt.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver