Merker som selges med dramatiske rabatter hos gråmarkedsforhandlere.

Medlem
4. sep. 2017
Sted
Oslo
Jeg har lagt merke til att merker som Eterna, og Frederique Constant, selges til ofte under halv pris hos gråmarkedaktører, av hva de koster hos AD. Jeg har selv benyttet meg av disse rabattene. Men hvordan kan de selge klokker til under halv pris av AD, og fortsatt tjene penger? Jeg jobbet i en kombinert klokkeforretning (typiske rimelige merker, som seiko, casio, inex osv), og der lå avansen på 50%.

Så når Jomashop og Ashford o.l selger nevnte merker så billig så må jo taperen blir klokkemerkene selv. Hvor gunstig er det for urmakere å representere merker som selges på gråmarkedssider, til deres innkjøpspris? Jeg klager ikke, jeg har fått meg noen fine Eterna klokker ut av det. Men det er jo ikke jeg som skal drive butikk heller.

Vil ikke dette være veldig ødeleggende for ett merke? Jeg vet det noen gangerr kan være mindre populære modeller, men det er langt fra alltid sannheten.

Redigert:
Jeg vil tro det er sånn at forhandlere må gjøre mistekjøp fra merkene som inneholder noe av alle modeller. Hva gjør de hvis de ikke får solgt noen (mindre populære) modeller, jo de selger de til oppkjøpere til kost eller under for å kunne beholde kontrakter og kunne ta inn mer populære modeller. Det finnes mange videoer på YouTube som forklarer dette bedre og i detalj.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet og bjorngb