MilSub

Her er min. Mye tyder på at den er den eneste i Norge. Den er fra '74 og har mest sannsynlig sittet på armen til en britisk minedykker.

177519c4.jpg

Etter din beskrivelse av hvordan dine ur får gjennomgå tipper jeg at Frodo mer enn gjerne låner deg klokken på et par turer så du kan se hvordan dere trives sammen før du kjøper...:eek::eek:

Etter din beskrivelse av hvordan dine ur får gjennomgå tipper jeg at Frodo mer enn gjerne låner deg klokken på et par turer så du kan se hvordan dere trives sammen før du kjøper...:eek::eek:

Dette er en milsub, mest sannsylig brukt av en british marinedykker.. I aktiv strid? Who knows...

Sett nå at den havner på håndleddet til en soldat igjen.. Kan dokumenteres at den er brukt i stridføring.. Bilder, video, en liten tekst fra soldaten. Kanskje enda bedre om en finner en marinejeger..

"Milsub returning to it's origin"

Tror du en samler ville betalt premium for det? Selvsagt forutsatt at den ikke hadde blitt herpet visuelt...
Hadde jeg vært i markdet for en Milsub tror jeg at jeg ville gått av hengslene for en klokke som har vært tilbake i krigføring.... :D

Det er femdeles lov å tro på julenissen. :D Hadde vært kult å bytte SDen med en milsub på min neste mission. Ulempen er at min gamle 16660 hadde støvet ned et års tid.

Blir vel til at jeg bruker min gamle trofaste. :cool:
Tom

Ta en titt på skiven:) Pluss at den har fixed lug-holes, som vil si at man ikke kan montere lenke, kun nato.

Alt utover dette får Frodo redgjøre for.

Hvordan i h.. ser man forskjell på en vanlig submariner og en "milsub"?

Flere trekk en kan se det på , men de mest karakteristiske er nok den store "T" på skiva, 'sverd-timeviser' og at spring bars er fast i kassa, så kun stropp på disse. Ser du en MilSub på lenke er det med andre ord noe som ikke helt stemmer ;)
I tillegg er bezel med minuttmarkering rundt hele og ikke bare til 15 slik som normalt er på en sub.

• Liker
Reaksjoner: Phenix
De to letteste kjennetegnene er sverdhender og minuttmarkeringer på hele bezelen rundt. Det ligger en haug tråder om dette på forumet, søk og du skal finne:)

edit: glemte å oppdatere før jeg svarte, så raga kom meg i forkjøpet der, gitt.....

Finnes vel Milsuber uten sverdhender også? 5517, lik Frodos, skal ha det, men det finnes så vidt jeg vet militære 5513 også, med T på skiven, men med vanlige visere.
Eller tar jeg feil?

Finnes vel Milsuber uten sverdhender også? 5517, lik Frodos, skal ha det, men det finnes så vidt jeg vet militære 5513 også, med T på skiven, men med vanlige visere.
Eller tar jeg feil?

Det stemmer nok det at det ble laget 5513 milsubs også, med en litt annen konfig

Her er en link som gir klarhet rundt dette http://doubleredseadweller.com/mil_sub.htm

- The 5513 milsub was delivered with either sword hands or mercedes hands from new
- The 5513 milsub came with either full 60 minute bezel insert or 15 min bezel insert from new.
-The 5517 milsub was delievered ONLY with sword hands and full 60 minute bezel

Denne har ikke minuttmarkeringer annet enn de vanlige 15 ?

Jeg finner det merkelig at det som påstås å være en 5517 i den linken din ikke har minuttmarkeringer mht min forrige post (at 5517 alltid har sverd og minutt round-the-clock)

Det stemmer nok det at det ble laget 5513 milsubs også, med en litt annen konfig

Her er en link som gir klarhet rundt dette http://doubleredseadweller.com/mil_sub.htm

- The 5513 milsub was delivered with either sword hands or mercedes hands from new
- The 5513 milsub came with either full 60 minute bezel insert or 15 min bezel insert from new.
-The 5517 milsub was delievered ONLY with sword hands and full 60 minute bezel

Jepp, da var det slik jeg mente. Må jo da legge til at for å betale premium for en Milsub er det jo 5517 som gjelder.