Min første mekaniske, Maurice Lacroix?

Medlem
15. april 2017
Sted
Bærum
Skal for første gang investere noen lapper i et mekanisk urverk.
Har lenge siklet på et par Frederique Constant Runabout klokker men kom nylig over Maurice Lacroix Pontos (pt6158-ps101).
http://www.urverket.no/maurice-lacroix-pontos-solvfarget-lr-p-73315.html

Er dette et OK kjøp? Kan lite om klokker..

Får tak i en til ca 15.000 NOK, som er maks budsjett.

Skulle helst sett og tatt på denne live, men finner ingen butikker i Norge som har denne.. Om noen vet om noen så gi lyd :)

På ML sine sider finner du liste over forhandlere.
Ellers bruker vel ML ETA-verk i sine rimeligere modeller.
Mulig dette er endret etter strupingen fra Swatch.
Fordelen er jo at de fleste urmakere kan ta service på dem.
Bakdelen, hvis noen, er at det ikke er spesielt spennende urverk.
Ellers er ML god kvalitet, fin finish og mye klokke for pengene etter min mening.

Mitt første mekaniske ur var en Maurice Lacroix, og jeg kan absolutt anbefale deg å starte her. De leverer høy kvalitetsfølelse ift pris og har en rekke pene modeller. Jeg hadde en kronograf selv og var kjempefornøyd med den. Gikk nøyaktig og ga en solid følelse av kvalitet som jeg har savnet på ur i tilsvarende prisklasse. Jeg har flere ganger undret meg over hvorfor ikke MLC har høyere standing her på berget. I mine øyne holder de like god kvalitet og godfølelse som flere dyrere klokker jeg har hatt.

Kjøpte før øvrig min hos Saastad i Porsgrunn, vet Lervik også fører de.

Lykke til :)

Det er en flott klokke, men prisen er litt i overkant mener jeg. Anbefaler deg å sjekke tilsvarende modell på chrono24. Ligger også mye fint på tidssonen marked i det prisleiet.

I forhold til nye tilsvarende på chrono24 for eksempel denne:

http://www.chrono24.com/mauricelacroix/pontos-day-date--id5967415.htm

eller denne:

http://www.chrono24.com/mauricelacr...os-day-date-pt6158-ss001-13e-1--id5279249.htm

Burde komme momset inn i underkant av 12000,-

Antok forsåvidt også at det var et brukt eksemplar som var tilgjengelig for 15000,-. Er det derimot splitter nytt så er kanskje ikke prisen helt ille, men da er man vel antakelig i gråmarkedet uansett og kan like godt gjøre det så billig som mulig tenker jeg.

ML er et merke som sliter i dagens marked. Selskapet har vært til salgs de siste 2 årene. Produserer rundt 70'000 klokker hvorav halvparten quartz og 2-3000 med inhouse verk, resten ETA/Selitta. Eies fremdeles av DKSH som tidligere også hadde Glycine. Partner med FC Barcelona. Det jeg forbinder med merket er (1) sportslige Pontos serien med standard ETA eller Selitta innmat og (2) litt mer spesielle Masterpiece serien med bl.a Retrograde modeller. Ifjor i Basel forsøkte fikk de litt oppmerksomhet med den nye Aikon serien som jeg prøvde på.
Getimage.ashx

Litt mye bling bling etter min smak. Det jeg synes kjennetegner ML er høy kvalitet på urkassene, men litt kraftige. I år på Baselworld satset de på avantgarde kunst som bakteppe for Retrograde modeller og ikke minst den nye Skeleton Chrono modellen. 45mm, så stor, men mye klokke for pengene (ca USD 7500) hvis man liker sketeton
Maurice-Lacroix-Masterpiece-Skeleton-Chronograph-.jpeg

Som sagt: ML leter etter vinner sporet i et tøft marked men finner det ikke synes jeg. De konkurrerer hovedsakelig i et kjempetøft segment 1000-5000 USD med mange modeller rundt USD2000+ og det er sikkert mulig å finne bra tilbud i dagens marked, med til dels store rabatter å få i gråmarkedet.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød og UJU
IMG_2879.jpg
ML er fabelaktig i kvalitet-ytelsesforhold, men tenk deg nøye om før du kjøper en ny hos forhandler med mindre du er 100% sikker på at den er en keeper. Jeg har selv hatt en ML Masterpiece Flyback Aviator med årskalender. Artig sak, men vanskelig å selge igjen. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på brukten på finn eventuelt, der dukker det opp en og annen som er gunstig priset og som du evt ikke taper så mye på ved gjensalg.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg er fornøyd med min Pontos. Bra finish og bærekomfort. Den er ikke spot on, men avviker 10-15 sek/24t.
Mye klokke for pengene om man kjøper brukt. Min beholdes, siden den ble kjøpt ny ;)
IMG_3892.JPG

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper