Min første Rolex

Medlem
12. feb. 2013
Sted
Nærsnes
Jeg er fersk, og trenger noen råd.
Den dyreste klokken jeg noensinne har kjøpt er en Nixon 51-30 til ca 5k, men nå ønsker jeg "å tre inn i Rolex-universet" :)

Etter å ha lest opp og ned på diverse forum, tenkte jeg at det var like så greit å spørre.
Jeg har skjønt at det sitter masse mennesker med mye kunnskap her :)

Jeg drømmer om en Submariner med stål, gull, svart benzel og svart skive - men må nok begynne litt lavere på den første klokka.

Jeg ser etter en brukt klokke. Gjerne vintage.
Også har jeg ikke tenkt til å bruke mer enn 10-15k.

Spørsmål nr 1: Er det mulig?
Spørsmål nr 2: Burde jeg heller spare opp litt mer?

Takk for alle svar og tilbakemeldinger :)

Hei og velkommen. Det er mulig å skaffe en gammel Datejust til 10-15k. Skal du ha en Submariner i stål må du nok spare opp 5-15k ekstra. En Datejust får du alltids solgt igjen, så det trenger ikke være noe dumt sted å begynne. :)

Heisann Hørven, og velkommen til sonen:)

Ang spørsmålet ditt, så er jeg redd du nok må spare litt mer til en sub i allefall (Submariner, dvs stål, sort bezel og sort skive) en 16610 uten bokser og papirer burde du kunne få for litt i overkant av 20.000,- Men da må du nok regne inn ca 3000,- for en full service hvis du vil ha den tip-top. En datejust av litt eldre årgang er absolutt mulig å få brukt for langt under en sub. Men regner med at de med laaangt mer erfaring og kometanse på nevnte tema vil komme med gode råd her:0)
Massevis av kunnskap her, så du gjorde rett i å melde deg inn:D
Lykke til med jakten da (og jakten er jo halve morroa, minst)

Edit, ja der rakk jeg ikke engang være først til å svare, før de mer kyndige ramlet inn:0)

Redigert:
Jeg er ingen ekspert, men jeg tror du skal slite med å finne en Rolex til 10-15 k. Runder du 20-25 k begynner mulighetene å åpne seg.
Runder du 30 - 40, er det bare å kose seg i snop :cool:

...og velkommen til galskapens hule :)

Du burde klare å få en vintage datejust innenfor prisen du skisserer her. Spørsmålet er vel heller om det er noe du kunne tenkt deg. Største datejusten du får i din prisklasse er nok 36 mm, stor overgang fra 51-30 med andre ord.

Følg med på kjøp og salg her inne, det dukker opp flotte eksemplarer fra tid til annen.

Vintage datejust var det første som poppet inn i hodet mitt da jeg leste dette også. Vintage air king burde vel også være mulig å skaffe til under 15k?

Her må du bare tenke og finne ut hva du egentlig vil ha. Om det er submariner som får hjertet til å slå fortere, så ville jeg ikke gått for noe annet bare fordi det står Rolex på skiven, men heller spart opp til 25k og skaffet meg en fin 14060 eller noe.

edit: velkommen forresten! :)

JØSS!! Utrolig at jeg har fått så mange svar allerede!! :D
TUSEN TAKK allesammen! :D

Virker som det ble litt misforståelse ang. det jeg skrev.
Jeg er klar over at jeg ikke får den Submarineren til 10-15k, men det er mitt langtsiktige mål:)

Det er nok en Datejust jeg ser etter (tror jeg?). Hvordan burde jeg gå frem for å finne et fint eksemplar?
Burde jeg poste på "Ønskes kjøpt"? Burde jeg henge på FINN.no (litt skeptisk til det)?
Eller er det den berømte tålmodigheten som gjelder? :)

Du burde klare å få en vintage datejust innenfor prisen du skisserer her. Spørsmålet er vel heller om det er noe du kunne tenkt deg. Største datejusten du får i din prisklasse er nok 36 mm, stor overgang fra 51-30 med andre ord.

Følg med på kjøp og salg her inne, det dukker opp flotte eksemplarer fra tid til annen.

Ja, det blir en stor overgang fra 51-30, men det er også ønsket :)
Jeg kjøpte Nixon-klokka for noen år siden, og var mer opptatt av at den skulle være stor da.
Nå ønsker jeg meg mer en elegant klokke - som kan brukes både til hverdags og til dress :)

Hei...

VELKOMMEN TIL SONEN. ..

Rolex... Kjøp & Salg her på sonen er nok et fint sted og finne seg et fint ur...

Det er selvsagte helt og holdent opptil deg og kjøpe det du har lyst til..

Jeg selv gikk inn i Rolex verden og kjøpte min første rolex etter at jeg ble på virket av Rolex basilen her. ..

Du kan aldri gjøre noe feil så lenge du kjøper en klokke du trives med og liker...

Uansett lykke til med jakten og håper du finner deg et fint ur... :) :) :D :D

Velkommen! MItt tips vil være å spare til du har drøye 25K og kjøpe den Suben. Dog vil du nok neppe tape mye penger om du først går i en DJ og sparer ved siden av.

Nb - jeg ville forsikret meg om at jeg kjøpte fra en anerkjent selger, og ikke gått for den billigste. Unngå å jakte på røverkjøp - det er som regel slik skuffelser oppstå ;) Det finnes ca en million tråder om hvordan du bør gå frem.

Lykke til.

Velkommen til Sonen. Mine kollegaer før meg har svart godt på spørsmålene dine angående din Rolex drøm.

Du sier at du nå ønsker "å tre inni Rolex-universet". Mitt råd er "å komme deg ut av Rolex-universet så fort som mulig" :)
Bakgrunnen for en slik påstand er enkel: Som du forstår så må du nok spare litt ekstra for å nå målet ditt, og når du først har spart opp rundt 30k så åpner nye muligheter seg.

Det er en kjent sak at Rolex ikke akkurat gir "mest klokke" for pengene (jada, jeg vet at dette kan diskuteres i det uendelige). Noen vil også hevde (jeg er en av dem) at i prisleie litt over dine 30k så finner du JLC fra Sveits og GO fra Tyskland som er å ansè som røverkjøp i forhold til kvalitet og håndverk. Jeg tenker da selvfølgelig på de modellene som ligger i 45k - 60k prisleiet for nye ur.

Så, for all del, ikke se deg blind på Rolex. Sjekk litt rundt og ikke vær redd for å stikke hodet innom de finere urmakerene i hovedstaden. Si rett ut at du ikke skal kjøpe noe idag, men gjerne vil ta en titt og drømme litt.

Frode.

+1 til Frode.

For å sitere Al Pacino fra Gudfaren Part III:

"Just When I thought I was out, they pull me back in!"

Det oppsumerer Rolex universet ganske bra, IMHO.

Du kan få så mye forskjellig bra innenfor 30K som ikke er Rolex.

Hva med denne? ChristianN sa det veldig bra her om dagen; Rolexkvalitet for prisen mindre enn en Omega:)
DSC_2923.jpg

Bilde tyvlånt av HWCL:)

Hvis det er slik at det er Rolex du vil ha er mitt stalltips er å finne en grei datejust som du kan kjøpe nå, mens du sparer til sub ved siden av. Det er mye mer glede å ha en datejust på armen og null kroner på klokkekontoen, kontra å ha 15k på klokkekontoen og en nixon på armen;) Hvis du leter litt burde det ikke være så stort problem å finne en datejust som du kan selge for det samme som du ga for den.

Chrono24.no er et sted du kan kikke på i tillegg til kjøp salg her inne. Husk på at chrono24-prisene må legges til 25% mva for å få riktig pris.

Lykke til i letingen, å være bitt av Rolex-basillen er ikke det værste basillen man kan bli bitt av:)

Helt umulig å fastslå eksakt pris - det er en kombinasjon av dine følelser for uret, og forhandlingsevner ;) Iht prisingen på andre klokkesider så er dette på par, men det trenger ikke alltid bety noe.

For 16k hadde jeg forventet å få en DJ 1601/1603/160xx i god stand. Det kan være et resultat av dårlige bilder, men jeg synes den så litt sliten ut (strekk i lenken, etc). I tillegg kommer det ann på så langt mer enn hva bilder kan vise. Spør alltid om servicehistorikk.

Et godt tips: Hvis du skal ha en Rolex ventepølse mens du sparer til f.eks sub burde du gå for noe som er lett omsettelig igjen. Two-tone med brun skive kan være vanskeligere å bli kvitt. Kjøper du en SS med sort skive vil du ha en lettere jobb når sub-pengene er på konto.

Dessuten er Rolex date 15053 kun 34mm, noe som igjen gjør gjensalg vanskeligere, kontro Datejust med sine 36mm

Redigert:
+1 til Frode.

For å sitere Al Pacino fra Gudfaren Part III:

"Just When I thought I was out, they pull me back in!"

Det oppsumerer Rolex universet ganske bra, IMHO.

Jeg kjenner meg igjen der...

Jeg hadde tenkt at GMT Master II 116710Ln var nok...

Så kjøpte jeg en Submariner 116610Ln Sub-C...

Og nå går jeg og ser etter en Explorer II 216570.. :D :D

ohhhhhhhhhhhhhhhhooooooooooo............ :D ;) ;) :D