Min første vintageklokke

Medlem
28. mai 2017
Sted
Drammen
Hei klokke-entusiaster,

Er ny på forumet her, og ønsker nå å kjøpe meg min første «ordentlige» klokke. For prisen sin skyld har jeg sett litt på vintage-modeller, og mange av disse er stilige og godt holdt.

Har sett mest på Omega hittil, da i en pris opp mot cirka 10 000 kroner. Eksempelvis Geneve og Seamaster (1950- og frem til 1970-tallet).

Andre klokker som er verdt å se på? Hva bør jeg huske på før kjøp (service, verdipapirer eller annet)? Hvilke selgere på Finn.no er å stole på? Sett her at flere nevner fake profiler ...

Helt fersk på feltet, så håper på mange svar. :)

Omega finnes det mange av. Første bud er å ha is i magen. Ikke kjøp den første du ser, den første er sjelden den beste.

Du bør bruke nettet aktivt til å skaffe deg innsikt. Omega er vanligvis gode vintage objekter, men tilstand er er av aller største betydning. Et ut som ved første øyekast ser veldig bra ut for en nybegynner vil i mange tilfeller være av liten verdi for en mer erfaren samler.

Tilstand styrer prisen. Et perfekt objekt er verd å overbetale for.

Se på kassen. En kantene skarpe, er formen slik den skal være, skal dette uret være blankpolert eller har børstet finish etc etc? Gjør deg kjent med originalen og sammenligne. Se på kronen, er den original eller en erstatning (dette er ikke en stor sak) ?

Tallskiven. Redial skal ikke koste det samme som original. Original med patina og tildels heftig mye patina er mer verdt enn en redial, nesten uten unntak i dagens marked. Patina er et smaksspørsmål man må finne ut av selv. SVÆRT mange tallskiver er restaurert MEN selges som originale, dette er et vanskelig felt og krever erfaring.

Se på viserne, er det slik de skal se ut? Er de for lange, for korte, feil farge ? Har de samme patina som skiven, er de rustne.

Se på urverk, ser det bra ut - er det misfarget, har ulike patina på ulike deler, er skruene ødelagt ? Styr unna.

Sammenligne referansenummer i baklokket, calibernummeret og serienummeret på urverket. Sjekk med databaser på nettet. Det siste du vil ha er en sammensatt klokke såkalt "frankenwatch".

Finn er full av dårlige Omegaer etter mitt syn. Ebay er lumske saker men også en gullgruve, de sikreste kjøpene er på forum etter mitt syn, av selgere som også bruker forumet aktiv til annet enn salg.