Min klokkedeby

Medlem
22. mai 2009
For ca. en 14 dager siden fant jeg ut at jeg ville ha meg en klokke. Eller det vil si det var da jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg har en eller annen billig klokke i en skuff men jeg ville ha noe som var av bedre kvalitet og så hadde jeg hørt om kinetiske klokker som aldri trengte å bytte batteri.
Kriteriene mine var at jeg ville ha en klokke som jeg kunne bruke hele tiden, for litt av grunnen til at jeg vil ha en klokke er at i arbeidet mitt har jeg ikke lov å ha med mobiltelefon(jobber i nordsjøen) som jeg har brukt til å finne ut hva tiden er i hele mitt voksne liv. Av og til har jeg husket å ta på meg klokken som ligger i skuffen før jeg skal reise men de fleste gangene er den blitt glemt. Nå er den forøvrig tom for batteri, så jeg ville ha en klokke som aldri trengte batteriskift. Prisklassen jeg ville holde meg i skulle være maks 2000 kr.
Letingen startet på finn.no og utviklet seg etterhvert via linker der til diverse norske og etterhvert svenske nettbutikker som solgte klokker, jeg ble mer og mer interessert og det ble ofte sene kvelder før jeg fikk ro nok til å sove. Jeg tror jeg ble litt hektet. Jeg har lest meg kraftig opp på klokker og å handle på nett, var først skeptisk men har funnet ut at det kan være trygt nok så lenge du er bevisst på ting og undersøker grundig i forkant. Til slutt så jeg på klokker i nettbutikker verden over.
Etterhvert fant jeg ut at Seiko måtte være tingen for meg. Forholdsvis billig og med god kvalitet etter hva jeg kunne forstå. Dyre klokker har jeg ikke helt sett hensikten med enda, men jeg skjønte at grensen jeg var satt på 2000 kr var for lite hvis jeg skulle ha den klokken jeg hadde lyst på.

Så det hele endte opp med at jeg torsdag den 21/5 litt ut på kvelden plasserte en ordre på et ur som jeg skulle få for den nette sum av 5000 kr.

Uret heter Seiko Premier SPB001J1 og er bestilt hos CreationWatches.com i Singapore og jeg gleder meg som en unge :D

[attachment=0:33x7jmt4]Seiko-front-1[1].jpg[/attachment:33x7jmt4]

Håper bare jeg har gjort det riktige og at jeg blir fornøyd. Hva mener dere? Er dette et greit ur å ha?
Tenkte først på et SNP003 til 3200 kr men fant ut at jeg da kom til å angre på at jeg ikke kjøpte dette.

Link til en anmeldelse av uret: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=260423

Velkommen til en spennende og ofte en noe kostbar klokke-verden !

Verken modellen eller leverandøren du nevner, har jeg noen kjennskap til. Merket Seiko derimot, er et annerkjent merke med et utall modeller og kan tilby ulike urverk.
Å handle på nett er normalt ikke noe problem om du sjekker ut leverandøren,- gjerne høre med andre forumbrukere.
Personlig bruker jeg http://www.chronograph.com også i S.pore, når det er snakk om Seiko, men det finnes flere gode "der ute".

Vær forberedt på noe toll og "handlings"-kostnader når uret ankommer.

Lykke til og gled deg over klokken ! :)

Ja jeg er litt spent på hva son skjer når uret kommer til Norge, men har lest på flere forum at det er sjelden en blir "tatt" og må fortolle. Hva er din erfaring? Er jo litt dumt hvis jeg må betale 25% på 5000 kr men er likevel mye rimeligere enn hva jeg måtte betalt hvis jeg skulle kjøpt det over disk hos en autorisert forhandler i Norge. Har forstått at det da ville kostet meg rundt 10000 kr.
Ja er litt skummelt å bli hektet på klokker. Allerede nå ligger det en tanke i bakhodet om at jeg burde kanskje hatt et "arbeidsur" som var en smule rimeligere og som det var mindre farlig om det skjedde noe med.......

Personlig har jeg erfart å måtte betale div. avgifter i 3 av 10 tilfeller.
Noen forhandlere er ofte villige til å skrive ned verdien på forsendelsen, da tollen beregnes utfra oppgitt verdi.

Å skrive gave, vareprøve o.l. på pakken er også en mulighet. Hør med med leverandøren om dette, neste gang du bestiller.

Må opplyse deg at det er vel i utgangspunktet "ulovlig" med den slags... ;)

Ok. Sendte faktisk e-post til de og spurte om jeg kunne få problemer i tollen.

Fikk dette til svar:

Thank you for the order. We will declare the package as a gift and of low value. Normally this results in no customs issues when we ship to Norway. It will reach in about 4-6 days. Thank you. Best regards,Jason

Så da ordner det seg vel......

Men ellers, hva synes en erfaren klokkeentusiast om dette uret?
Tror jeg får mye for pengene og at urverket holder samme nivå som på klokker til 15-20000......

Klokken ser ut til å være et robust og anvendelig ur.
Da denne modellen ble ble introdusert i 2006, ble verket, 6R20, betegnet som svært nøyaktig.
At du har valgt et automatikk ur, gjør at jeg gjerne "godkjenner" valget ditt ! :D

For all del, det viktigste er at du blir fornøyd og trives med uret !

Hei,

Jeg kan bare bekrefte at Jason på Creationwatches er en skikkelig "good guy". Jeg har handlet flere Seiko klokker av han og de har alltid blitt levert (av FedEx) på under en uke til meg.
Du må påregne en faktura fra FedEx etter en stund på momsen på påskrevet verdi. Så hvis Jason "skriver" ned verdien, dess lavere moms naturligvis.

Lykke til med ny klokke!

Må jeg betale moms til FedEx? Er det deres ansvar å fortolle varer som kommer inn til Norge? Er dette noe jeg helt sikkert må betale eller er det mer bingo? Uansett så kan det maks være snakk om 7-800 kr(hvis verdien er "skrevet" ned) så en totalpris på 5800 kr er ikke så dårlig for dette uret eller?

P.s Er det mulig å få tak i et Seiko Spring Drive ur noe sted? Bare lurer altså..........

Fedex fortoller varen på dine vegne.

Fedex er som regel svært nøyaktige når det kommer til fortolling, men særdeles trege med faktureringen, som utføres i ettertid. Kysten er ikke klar før det har gått minimum 6 mnd. Det tilsier i alle fall mine erfaringer.

Du risikerer selvfølgelig også at uret uavhengig av deklarasjonen blir verdivurdert til den reelle verdien.

Ellers vil jeg kanskje anbefale dere å ikke bruke dette forumet til formidling av teknikker for å omgå skatter og avgifter. Hvem sier at ikke de ansatte i Tollvesenet eller Fedex kan være WISer eller Tidssonen-brukere? ;)

Seiko Spring drive kan du vel kanskje enklest handle fra Seiya-san, bare google "seyia seiko" og trykk "I'm feeling lucky" :) Seiya har et svært godt rykte blant Seikoentusiaster. Jeg tror han har noen GS spring drive til salgs, og vil trolig kunne være behjelpelig med å skaffe til veie Japan-spesifikke modeller som han ikke har på siden sin pt. Ellers vil du nok kanskje kunne finne noen på the Seiko-Citizen Trading Post.

Nå kan det vel ikke sies å være "teknikker" for å unngå moms å fortelle hva som i realiteten skjer ved innkomst av pakker til landet levert av FedEx?
Jeg har mottatt hundrevis av varer gjennom årenes løp, inkludert en god del klokker, og ikke EN gang har jeg blitt avkrevd moms for noe annet beløp enn hva som står i deklarasjonen fra avsender.
Tro det eller ei, jeg har faktisk et par venner som ER tollere og de forteller at de gidder rett og slett ikke mer arbeid enn nødvendig de heller og de forholder seg til papirene og momsgrunnlaget som står der.

Det er forøvrig riktig at FedEX er sinnsykt treige med å sende ut fakturaene sine.

Jepp, det er de! Fikk engang momskrav etter 2 mnd. Men slapp av, de tar kun for det som står på pakken :D

Nå pleier det som regel å være med et ur eller to på Tollauksjonene på QXL, så helt risikofritt er det vel ikke. ...men det er kanskje klokker de har funnet med boks og kvittering i baggasjen til en eller annen utenlandsfarer.

Når det er sagt har jeg heller aldri opplevd å bli avkrevet mva for noe annet enn det som er deklarert. En gang fikk jeg til og med en telefon fra Fedex som mente at prisen måtte være feil, for en klokke kunne da umulig koste over 30.000 kroner. :?

Men lykke til med Seikoen. Vet ikke om den modellen selges i Norge eller hva eventuell pris er, men Jason pleier å være rimelig, så du har sikkert gjort et godt kjøp.

Og min spådom er at du om kort tid kjøper deg enda dyrere klokke, og lar denne Seikoen bli daily beater... ...også har du det gående. :D Velkommen i klubben.

Nå prøver vel ikke jeg å lure noen som helst og betaler det jeg må betale.

Et spørsmål: Når jeg sporer pakken hos FedEx så står det at estimert tid for levering er 8 juni. Klokken ble sendt 23 Mai. CreationWatches sa det ville ta 4-6 dager. Hvem skal jeg tro på? Det er jo lenge, lenge til 8 juni :eek:
Det står og at pakken er en "INTL Economy". Bruker FedEx båt også? Kan isåfall ikke ta så lang tid med fly vel?

P.s Pakken har forlatt "FedEx origin facility" i Singapore står det også......

Som tidligere nevnt i tråden, så kommer du helt sikkert ikke til å få noen problemer med toll.

8. juni hørtes veldig lenge ut, og jeg tror ikke at klokken din er sendt med en båt. Det er mulig de beregner mye tid til fortollingen, men jeg vil tro at du får pakken innen minimum en uke. De gangene det har tatt lengst tid for pakker til meg, har Posten Norge vært involvert. Det har egentlig vært ganske latterlig å lese trackingen. To dager fra for eksempel Florida til Oslo, og så frem og tilbake mellom Gardermoen, Alnabru, utleveringsterminaler og lokalt postkontor en 10 dagers tid. :?

Men den som venter på noe godt, osv...

Takk for gode svar. Jeg er av den typen som heller spør en gang for mye istedenfor å gå og lure på ting.
Ser det er flere som mener jeg kommer til å bli bitt av basillen og allerede nå har jeg begynt å tenke på flere ur.

"Skulle jo hatt et som ikke var så stort som jeg kunne brukt når jeg var på arbeid. Gjerne et med skinnrem som jeg kunne brukt når jeg var på sjøen og badet og sånn om sommeren"

Skummelt dette her....... :D

Det betyr nok at du får pakken senest 8. juni, men muligheten er vel der for at den kan komme tidligere.

Du vil kanskje kunne oppleve at pakken er "på bil" for levering flere ganger uten at den kommer til deg, fordi andre pakker som er lovet levert før din får prioritet. Når du får den vil nok avhenge av kapasiteten til Fedex i Oslo. Om du bor utenfor Oslo forestås leveringen som regel av Posten Norge som Servicepakke. Beregningen er kanskje litt unøyaktig fordi Posten er inne i bildet.

Seiko er et meget fornuftig valg. Jeg har flere stykker selv, dog ikke den modellen
du har bestilt. Det er vel ikke mange klokkemerker som slår Seiko når det gjelder
"value for money".
De har modeller i prisklasser fra 1000-50 000 kroner så det er nok å velge i.
I Norge/Norden selges kun et lite utvalg så du må på nettet for å få tak i de gjeveste
modellene.
Jeg har også kjøpt et par klokker av Jason og kan trygt anbefale han.
Fedex syntes jeg ikke noe om, så jeg ba om å få sendt neste bestilling som
vanlig postpakke (Registered Parcel Free Shipping). Det tok et par dager ekstra,
men det er gratis og evt. moms betales på postkontoret når pakken hentes og så
er du ferdig med det. Anbefales.

Det er godt å høre at Seiko er et bra valg. Er ikke så ekslusivt men merket innebærer god kvalitet samt prisen er overkommelig.
Forøvrig begynner jeg å lure på hvordan klokken min blir sendt:

25/5: Ingen forandring.
24/5: Ingen forandring.
May 23, 2009 17:32 Left FedEx origin facility SINGAPORE SG
May 23, 2009 15:05 Picked up SINGAPORE SG
May 23, 2009 14:21 Shipment information sent to FedEx

Jeg kan se for meg pakken min liggende bakerst i en container langt til havs. I dette øyeblikk kan jeg tenke meg containerskipet nærmer seg Sri Lanka og om en 2-3 dager kan jeg se på nyhetene at pirater har kapret båten utenfor kysten til Somalia. Og da piratene lanserer en video noen dager senere der de forlanger løsepenger kan du se en eller annen jævel i bakgrunnen som vifter med en Ak-47 med et splitter nytt Seiko premier ur på hånden......... :roll: :roll:

Nei fra spøk til alvor, er det noen som har opplevd det samme? Pakken kan da ikke stå på stedet hvil :?:
Hva betyr SG? Det stod forresten at pakken var en INTL(står for international regner jeg med) Economy(likte ikke det ordet)......