Min klokkegalskap

Medlem
22. nov. 2012
Innlegg
1.590
Sted
Fredrikstad
Oktober 2012 rotet jeg meg for første gang inn på tidssonen.no. Det første som slo meg var: her er det mange gærninger! Hvordan er det mulig å være så begeistret for klokker?

Jeg lusket rundt noen uker og fant både interessant og morsomt lesestoff, det ble snart en daglig aktivitet. Disse folka er jo ikke så gærne likevel, kanskje jeg skulle registrere meg som en bruker? Som sagt så gjort. Etter dette tok klokkegalskapen meg med storm og jakten på godfølelsen startet.

Jeg begynte pent med noen billige klokker, det var jo så gøy! Prøve ut klokker, selge, bytte og kjøpe. Alltid morsomt å pakke opp en ny klokke. Jeg har en smule lett for å ta av når jeg finner noe jeg liker å drive med. (vi snakker tross alt om en som kjøpte fullt golfutstyr første gang noen spurte om jeg ville være med å slå litt på driving rangen!)

I likhet med mange andre her inne gikk jeg i nybegynner fellen og kjøpte masse billige klokker, istedenfor å spare sammen til noen få skikkelige ur. Det tar dessverre en stund før man skjønner dette, men det er vel en del av læringsprosesen.

Etter å ha surra fælt med å finne godfølelsen tror jeg det er på tide og presentere mine klokker.

Endelig begynner jeg å finne roen i min klokkegalskap.

Del I Korte bekjentskap

Her er det sikkert noen jeg har glemt, samt en del jeg ikke engang rakk å ta bilde av.

Seiko SNZH57K1 Seiko 5 automatic - Glossy diver
Denne startet galskapen, kjøpt brukt F2F av et hyggelig medlem her på forumet. Egentlig en fin klokke, men ga meg aldri noe godfølelse.

Steinhart Triton 30ATM Diver
Kjøpt brukt på forumet, ble aldri helt fortrolig med den.
Egentlig en ganske barsk klokke, men noe manglet.

Tissot PRC 200
På grunn av hjernevask om at det kun er mekaniske klokker som duger, gikk denne quartzen fort ut. Liker i grunn utseende på disse.

Seiko Automatic Diver SKX009
Kul klokke med et friskt utseende, solgt i fordel for nye innkjøp.

Panerai 111
Min første Panerai! Panerai-klokker hadde jeg fra før kun sett på film, båret av skuespillere som Sylvester Stallone og Jason Statham. Jeg forelsket meg tidlig i det enkle klassiske utseende. Denne hadde jeg en liten stund før jeg falt for PAM312.


Oris Artelier Small Second, Pointer Day.
Igjen et kort bekjentskap, denne ble litt for dressy for meg.


Orient mako xl orange, denne ble kjøpt for å bruke på ferie på Tenerife. Fikk det for meg at jeg måtte ha en orange klokke til det formålet. Ble solgt etter kort tid.


TAG Heuer Formula 1 Grande Date Black Dial
Rakk så vidt å åpne boksen før jeg solgte den videre. Quartz!? Type impulskjøp. Prøvde jeg den på armen tro? Tror ikke det..


Seiko Black Monster
Denne likte jeg også godt, men fikk det for meg at jeg hadde for mange divere.


Seiko military Green
Kjekk liten sak som forsvant fort. Impulskjøp.


Ollech & Wajs 3095 Pilotklokke.
Helt grei, men ga meg ikke stort. Impulskjøp.


Frederique Constant Runabout Moonphase Rosegull
Egentlig en veldig fin klokke, mye for pengene, godfølelsen uteblev.


Glycine Combat Sub two tone
Jeg forsøkte, Glycine har gjort mye rett med denne, men fikk aldri godfølelsen med denne.


Seiko Superior SRP231K. Ganske barsk klokke som gikk fort ut.


Yobokies Snowmonster. Impulskjøp.


Helson Shark Diver Sort/orange 42mm. Savnet en bronze diver som jeg ble nødt til å selge, men klarte ikke å få tak i ny. Trøstet meg med denne i en periode. Likte denne veldig godt.


Stowa Marine. Hvit skive og blå visere, en kombinasjon jeg alltid har likt. Vakkert lite ur, mye klokke for pengene. Solgte denne da jeg forelsket meg i Longines Legend Diver.


Longines Legend Diver No Date
Denne stod lenge på ønskelisten før jeg fikk tak i en. Ble sjokkert over størrelsen på boksen den kom i, absolutt den største klokkeboksen jeg har sett. Liker godt vintagelooken på denne og den tar seg bra ut på nato. Denne ble jeg nødt til selge til fordel for en speedy.




Jeg blir litt redd når jeg ser hva jeg har vært gjennom...

Del II vil handle om klokker jeg savner og angrer på at jeg har solgt.
 
Redigert:
Dette var artig!

Kjenner meg veldig godt igjen i den famlete begynnelsen hvor man har lett for å opptre som et ekorn, som hamstrer til vinteren.

Blir spennende å følge denne tråden.
 
Del II Anger og savn

Noen ganger er man nødt til å prioritere...andre ganger gjør man ting man angrer på...

Helson Shark Diver Bronze 42mm Brun skive
En av mine absolutte favoritter. Dessverre var den nødt til å gå ved kjøp av PAM 312




Rado Diastar
Knalltøff klokke som selv min kone likte. Gikk alt for fort ut igjen pga kjøp av PAM 312.


Panerai 312
En av mine absolutte favoritter. Elsker alt med denne. Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at jeg ville prøve en Rolex. Angret veldig etter jeg lot denne gå.



Rolex Explorer II Polar
Mange rare følelser rundt denne. Første dagen med denne på hånden ble ikke helt som jeg hadde forestilt meg. Hele 5 personer spurte om den var ekte!? Dette var en type "negativ" oppmerksomhet jeg aldri hadde opplevd før. En kombinasjon av dette og at jeg savnet en Panerai førte til at den gikk bort så alt for tidlig. -snufs-

Jeg trodde først klokken ikke var noe for meg, men jeg fikk ikke øynene opp for den før den var borte. Mulig det også var noe jeg trøstet meg med da jeg var nødt til å selge den for å få penger til en Panerai. Dette er en fantastisk klokke med passe størrelse og sporty utseende. Dersom det blir en Rolex igjen, blir det nok en Explorer I eller II. Jeg får bare blåse i hva andre synes og tror. Er veldig usikker på Submariner...
 
Redigert:
Whoa ja her har du vært igjennom noen klokker ser jeg! Fikk en liten eye opener for glycine når jeg så din tidligere blå på nato. Den var lekker klokke til høvelig pris :) Ser frem til fortsettelsen!
 
Kjempeartig å få lese og se utviklingen i samlingen, samt hvordan smaken din har utviklet seg etter tiden her på TS. Merker at jeg kjenner meg veldig godt igjen her, spesielt denne fasen med rimelige ur. Tror det er vanlig å teste ut mye forskjellig når du først starter, dette hjelper jo å "kartlegge" hvordan ens egen smak er.

Gleder meg til å se fortsettelsen, takk for at du deler! :)
 
Del III Keepers?

Omega Seamaster Cosmic cal 752
Billig inngang til vintage Omega, jeg liker den!


Seiko 6139-8030 Cronograph automatic
Denne skal vistnok være produsert i samme måned og år som jeg er født. Dette gjør at jeg er ekstra glad i den. :)
IMAG0680_zps7b1e878d.jpg


Tudor Black Bay
Elsker alt med denne, klokke som kan benyttes til det meste. Vintagelooken, kassen, viserne, skiven, bezel og at den tar seg godt ut på nato. Med lys natoremm blir denne en sprek sommerklokke. Godfølelse!




Panerai 320
Etter å ha angret som en hund på at jeg kvittet meg med 312´en min, fikk jeg en hyggelig PM fra et forummedlem om å kjøpe denne. Trygg plass i samlingen min. Godfølelse! Panerai vil nok alltid ligge mitt hjerte nærmest.

c737619770d04fde9f6f97768a4d1666_zps45fb8462.jpg


Helson Shark Diver 45mm Bronze
Da det endelig var det mulig å bestille bronse utgaven igjen, klarte jeg rett og slett ikke å la være. Gikk opp en størrelse fra min første bronse, angrer ikke på det. Default sommerklokke, perfekt til strand- og båtliv. Skapt for tøft bruk. Godfølelse!



Omega Speedmaster Professional 3570.50 "Moonwatch"
Siste tilskuddet i min lille samling, godfølelsen var der med en gang!
Klokke med en fantastisk historie bak seg, i tillegg har den et deilig tidløst utseende.
2013-08-01100612_zps1e2da41a.png


Med denne lille samlingen på 6 klokker har jeg endelig funnet roen. Alle disse gir meg noe, en følelse som gjør at jeg ønsker beholde de. Veien fram har vært litt knotete, men jeg mener jeg nå har en klokke for enhver anledning.

Likevel drømmer jeg videre...

Mer om dette i del IV.
 
Redigert:
Galskap er ordet... Kjempegøy å se utviklingen og prioriteringene!

... og alt dette på under et år! :D
 
Veldig artig og lese om de forskjellige "stegene" du har vært igjennom. Selv er jeg nok på det første enda....... :p

Flott samling! :)
 
Wow!. Du har vært gjennom mye, og endt opp med mye bra!. Akkurat den Black bayen misunner jeg deg litt.... veldig! :)

Flotte innlegg!
 
Del IV Ønskeliste / Veien videre

Er det noe jeg har lært så er det at smaken forandrer seg med tiden. Klokkemerker jeg for en stund tilbake aldri i verden kunne tenke meg, kan plutselig bli spennende. Noe kommer nok fra påvirkning fra andre her på forumet, mens noe finner man ut av selv. Det å få muligheten til å prøve andre klokker på GTGs kan også få meg til å få opp øynene for nye merker. Et bilde på nettet gir ikke altid rettferdighet på hvor vakker en klokke kan være.

Selv om jeg er fornøyd med de klokkene jeg har, vil det altid være noen nye jeg har lyst på. Slik håper jeg det vil fortsette å være, noe annet ville bli kjedelig.....direkte skadelig for min klokkeinteresse.

Noe som er helt sikkert er at noe må ut for å forsvare nye prosjekter, men jeg merker dessverre at det blir mer og mer vanskelig å skille meg med klokkene jeg har.

Det ovennevnte er kanskje et godt tegn, er min periode som sjefsflipper forbi? :)

Her er min ønskeliste pr. dags dato:

1. Panerai 372

Denne klokka er bare så sexy. Fikk sommerfugler i magen da jeg prøvde den på armen.
Den perfekte Panerai?



2. Rolex Explorer I 39mm

Når vi først er inne på sexy klokker, denne gjør det meste riktig. Kjenner jeg har en dragning mot klassiske og tidløse klokker.

Rolex var absolutt et av merkene jeg aldri skulle ha, men mitt synspunkt er endret drastisk.



3. Rolex Explorer II

Nok en Rolex!? En slik hadde jeg faktisk...i rundt et døgn...men prioriteringer gjorde at den måtte gå. Savner en slik, lekker klokke som satt perfekt på armen.



4. Tudor Heritage Chrono Blue

Lekker og klassisk, jeg digger den! Jeg er kjempeglad i min Black Bay, tror ikke jeg ville blitt noe mindre glad i denne. Igjen et klassisk og tidløst utseende.



5. Breitling Superocean Heritage 46

Håper jeg ikke fornærmer noen nå, men dette er et merke jeg tidligere forbandt med spritsmuglere og den slags. Et merke jeg før ikke kunne ha tenkt meg, men jeg er litt på gli nå...

Noen av modellene deres er spiselige, akkurat denne liker jeg godt.

 
Redigert:

Jeg tror jeg har landet på hva som skal bli mitt siste ur. Problemet mitt er derimot at jeg ikke tror jeg kommer utenom denne før det skjer.
Hatt flere ur oppigjennom, store kasser, vanntett til dybder så voldsomme at det hadde trengtes utgravninger i Marianegropen for å få det til.
Allikevel er det denne lille karen her som skriker til meg at ;JEG TÅLER MEST! DET ER MEG SOM SKAL HENGE PÅ DEG I STEINRØYSA, DA ER DU TRYGG!

Et ur med utrolig tiltrekningskraft!! Flott tråd !
 
Kul tråd og artig innblikk.
Selv har jeg (for?) mange hobbyer, og i sammenligning med andre ting jeg driver med er klokker noe av det mer fornuftige. Det er i høyeste grad en intellektuell hobby, som skjerper øyet for detaljer. Paletten utvikler seg kontinuerlig og man vil, og kan alltid gå et steg opp... Samme syn har jeg på hifi, og heldigvis er jeg bevisst når det gjelder lyd. Vet om alt for mange som hører på gode anlegg, men øret blir liksom vandt til det de hører, og skjerper seg, vil ha mer bakteppe, separasjon mellom instrumentene osv. Ting selges og byttes ut, fordi man kan jo ikke ha flere anlegg, virker det som...

Klokker er heldigvis mer som biler, forskjellige behov i forskjellige situasjoner kombinert med at kvalitative egenarter selv på rimeligere ur finnes.

Dette gjør at de som virkelig liker horologi kan la seg begeistre uavhengig av pris.

Folk kan forøvrig mene hva de vil, men gjenstander bringer folk sammen.

De som synes sånne som oss, (enten det er klokker, biler, stereo, fiskeutstyr eller mynter vi er opptatt av) er gale og materialistiske, er strengt tatt de gale. De er hvertfall ikke riktig bevart om de ikke har opplevd eller setter pris på hyggelig sosiale miljøer der en materialistisk hobby er i fokus. Man har i det minste noe å snakke lidenskapelig om, istedet for..." Ja, eh så hva jobber du med da? Nei sier du det, eh, jeg får finne fruen jeg du"

Sykling feks er en særdeles utstyrsfokusert sport, seiling likeså. Eneste skalkeskjul man gjemmer seg bak der er at det er idrett.

Er det noe jeg savner på TS tror jeg det må være større fokus på hva vi alle går igjennom for å oppnå neste drømmeur. En klokke er ikke noe som kommer veldig lett for meg, det kreves disiplin og innsats. Derfor blir også gleden stor når pakken åpnes og kapital er bundet i en forhåpentligvis trygg havn rent finansielt.

Ok, så er vi litt gale og da, men de gale har det gått!
Gratulerer med fin samling (som trenger et dressy ur)

TGIF!
 
Redigert: