Min største tabbe..

Medlem
17. mars 2009
Sted
Dølenes dal.
Som samler, før og under OL på Lillehammer, ble det endel kjøp/salg av Olympiske samleobjekter - noe som var helt vanlig dengang. Knyttet pga dette mange snodige kontakter rundt omkring i landet.
Våren 1994, ble jeg kontaktet av en ansatt i LOOC som sa at jeg bare kunne dra å forsyne meg av OL relaterte etterlatenskaper som lå i deres resepsjon, de skulle kastes likevel..

Det ble noen salgsturer til Oslo den våren - jeg pleide også å kjøre innom en samlerbutikk på Hamar - eieren kjente jeg godt fra før.
Jeg hadde også handlet endel med en kar som drev en liten butikk på hobbybasis uten faste åpningstider - den lå inn en tverrgate til Bogstadveien, tror det var Eilert Sundtsgate.
Han solgte gammelt klassisk golfutstyr, lærkofferter, Splitcanestenger + div.gamle saker og ting.
Våren -94 skulle han kjøpe en stor bunke OL plakater, og på vei inn til Oslo, dro jeg innom butikken på Hamar..

Butikkeieren fortalte om en eldre dame som nylig hadde vært hos ham med en gammel klokke det sto Rolex på, og han lurte på om jeg kunne være interessert i den..
Den var uten barretter, lenke eller rem, litt blikkaktig og veldig lett..Var sikker på at dette var en billig kopi - og til og med en veldig dårlig sådan - så nesten ut som en slags souvenir.
Husker det som det var igår - dette var mitt første møte med en vintage Rolex, hadde kun erfaring med nyere klokker.. Så feil kan man altså ta...

Den hadde lys blå eller lys grå skive, og var en Chronograph med pushbuttons på hver side av kronen, som virket løse og skranglete.
Jeg skulle få den for samme pris damen forlangte - 2.000 kr… Takket høflig nei (!) og dro videre til Oslo. Vel ankommet butikken i Eilert Sundtsgt, fikk jeg se at det lå noen store Rolex bøker i vinduet - vi snakket litt om merket, og etter at jeg fortalte om min opplevelse fra Hamar, fikk han det plutselig svært travelt med å stenge for dagen, han hadde glemt en avtale sa han..

Noen uker etter var jeg igjen på Hamar, og butikkeieren fortalte at klokka ble solgt til en veldig stresset og oppglødd Oslomann, som akkurat rakk åpningstiden - samme dag jeg hadde vært og sett på klokken - jeg kunne jo ane hvem dette var,..
Oslomannen møtte jeg også igjen samme sommer - han hadde solgt den videre til en pilot i SAS som var samler, for 20.000,- ( Eller var det 40´ - ikke sikker så mange år etter..)

Skjønte først senere at jeg lot en 1940/50 talls Rolex Chronograph glippe ut mellom hendene.. Dette har plaget meg endel kan man si - vært moro å hatt denne idag!

Noen her som kjenner til piloten og/eller klokken? Kan da umulig være mange slike i Norge?
Disse koster vel anslagsvis 2-3-400000 idag...

Etter hukommelsen mener jeg det måtte være noe som dette:

9IQ1f09.jpg

Edit: Div skrivefeil..

Redigert:
Bryr meg nok ikke om tapet - jeg kunne hatt klokken:(

Men tror du at du hadde hatt klokken i dag da? Eller hadde du vært fornøyd med gevinsten du kunne fått i 1994;) Siden du tydeligvis drev med en del kjøp og salg på den tiden er det vel kanskje en mulighet:rolleyes:

jeg forstår - men klokken, slik den fremsto fysisk, den avfeide du jo opprinnelig som mindreverdig - det var jo først da det gikk opp for deg at den var ekte + verdifull at den ble attraktiv. jeg ser derfor ikke helt at det var noe tap for deg - strengt tatt ble det kvinnen som opprinnelig eide klokken som tapte det meste, ettersom hun leverte inn en klokke til noen hun antok visste hva de drev med, men som slett ikke visste hva de drev med, som derfor påførte henne et solid tap: 2000 kroner var jo i alle tilfelle en altfor høy sum for en rolex-kopi, og for lite hvis den var ekte...

Bryr meg nok ikke om tapet - jeg kunne hatt klokken:(

Redigert:
jeg forstår - men klokken, slik den fremsto fysisk, den avfeide du jo opprinnelig som mindreverdig - det var jo først da det gikk opp for deg at den var ekte + verdifull at den ble attraktiv. jeg ser derfor ikke helt at det var noe tap for deg - strengt tatt ble det kvinnen som opprinnelig eide klokken som tapte det meste, ettersom hun leverte inn en klokke til noen hun antok visste hva de drev med, men som slett ikke visste hva de drev med, som derfor påførte henne et solid tap: 2000 kroner var jo i alle tilfelle en altfor høy sum for en rolex-kopi, og for lite hvis den var ekte...

Vel, nå var jo dette første halvdel av 90 tallet, hvor vintage interessen/kunnskapen/prisene var så om så her i Norge.
Når det gjelder min egen interesse, har nok den dreid en del siden den gang. Utrolig hvor man forandrer seg over tid:)

Og nei - hun antok ingen ting, hun gikk inn i en brukthandel og ønsket 2000 for den...

• Liker
Reaksjoner: holmby
Finnes det noe spesielt med kunnskap om disse eldre chronographene fra Rolex her på TS? Modeller, tidsperiode, urverk, priser, etc.
De er unektelig smekre!
Noen som kjenner til noen i Norge?
Hadde vært morsomt med litt "lokal/nasjonal" info.

• Liker
Reaksjoner: Kjors