Mitt første år som WIS

Medlem
21. mars 2013
Innlegg
832
Sted
Oslo
Nå har det gått litt mindre enn et år siden jeg ble hektet på denne hobbyen. Jeg har vært gjennom mye rart og jeg føler at reisen på mange måter begynner nå. Det er rart hvordan smaken fort endrer seg og hvordan 20.000 for en klokke er mye penger i starten, men nå er dette "lommerusk" og jeg ser på klokker til flere ganger den summen.

Før februar 2013 hadde jeg 2 kvartsklokker og 1 lommeur arvet av farfar. Disse kvartsklokkene ble brukt sparsomt, mest til utenomhverdagslige anledninger. Så fant jeg ut at jeg ville legge litt penger i en skikkelig klokke. Da var Rolex, Omega og slikt uaktuelt. Jeg kunne da ikke bruke 30-50.000 på en klokke? Så jeg dro til min lokale urmaker og fikk diverse kataloger fra blant annet Tissot, Longines, Tag Heuer og Rado.

Jeg falt veldig fort for Tissot LeLocle Chronometre
LeLocle-6.jpg


Bestilte klokken og det gikk få dager før jeg fikk en telefon om at den var ankommet. Lykkelig dro jeg hjem, vel utvitende om hva jeg hadde satt i gang. Det gikk ikke mange ukene før jeg fikk lyst på en litt mer hverdagslig klokke. Jeg søkte litt rundt på nettet og kom tilfeldigvis over dette fantastiske forumet, men det var på WUS at jeg skulle finne mitt neste kjøp; Christopher Ward C60 Trident.
20130412_173022_zps5bc3571b.jpg


Denne brukte jeg en del og har den fremdeles, men den ryker nok på nyåret. Bruker den veldig sparsommelig nå, men det kan jo også skyldes at den ikke er helt passelig på vinterstid.

Mens jeg ventet på CWen så kom jeg over en annonse på dette forumet. En bruker solgte 2 mekaniske klokker for 1200kr tilsammen. Dette måtte jeg sjekke ut! Merket var asiatisk og het Perpetual.

P6140075.jpg

20130405_084955_4_bestshot.jpg


Den første solgte jeg raskt igjen etter at CWen kom, mens den andre beholdt jeg til inntil nylig.

Igjen så gikk det ikke lenge før en ny annonse dukket opp. Denne gangen var det en Seiko som mange har. 1000kr for en mekanisk klokke fra en anerkjent produsent måtte jeg nesten bare prøve.
20130426_103954_zps2854745e.jpg
[/URL][/IMG]

Denne falt aldri helt i smak og ble brukt kanskje en håndfull ganger før den fikk ny eier.

Så skjedde det veldig mye på en gang. Jeg fikk øynene opp for litt dyrere klokker og falt spesielt for Omega Speedmaster. Jeg la ut en annonse her og fikk etter en stund en PM. Møte ble avtalt og jeg kjøpte klokken.

20131016_092227_zpscc35ebf4.jpg


Som noen sikkert har lagt merke til er denne halvveis på vei ut, men ikke før jeg finner noe annet. Hva dette er kommer jeg tilbake til senere.

Kontoen var på dette tidspunktet rimelig skrapet, men tørsten var ikke slukket. Jeg fant da ut at jeg kunne kjøpe meg noen homager i stedet for the real thing. Dumt, selvsagt. Det gir absolutt ikke samme følelsen. Først inn var en Dagaz Black Bay Homage.



Etter å ha prøvd ekte saker hos Bjerke (tabbe...) så ble denne helt feil. Solgte den i sommer. En annen homage jeg kjøpte rundt samme tidspunkt, også herfra forøvrig, var en Explorer 1 homage fra Berhardt, en Binnacle Anchor. Fikk aldri godfølelsen og solgte den ikke lenge etterpå.
20130716_123128_zps7c0e217d.jpg


Fortsatt på prøve og feile stadiet kom det inn 3 klokker på like mange uker. Den første var en flyger fra Steinhart. Igjen så fikk jeg ikke godfølelsen, dessuten så føltes den altfor stor for meg. Klokken røk etter få uker i mitt eie.

20130723_094928_zpsdff38af4.jpg
[/URL][/IMG]

Husker ikke helt rekkefølgen på de to neste, men jeg mener at det var Longinesen som var neste inn. Jeg satt en kveld og leste anmeldelser/inntrykk av diverse klokker på Hodinkee og kom over LLD som jeg synes var riktig så flott. Tilfeldighetene skal ha det til at det dukket opp en slik på finn kort tid etter og jeg slo til:
[URL=http://s1282.photobucket.com/user/benbjo/media/20130807_175058_zps255dc341.jpg.html]
[IMG]http://i1282.photobucket.com/albums/a530/benbjo/20130807_175058_zps255dc341.jpg[/URL][/IMG]

Jeg er egentlig litt usikker på hvorfor denne ble solgt, da jeg likte og liker denne modellen godt. Skal nok ikke se bortifra at LLD blir å finne i samlingen etterhvert. Jeg nevte at det kom tre klokker inn. Den siste var fra samme produsent som den første. Ble inspirert av en unboxing her på forumet og la ut en annonse. Kort tid gikk før jeg skulle på en PM fra en velkjent flipper. Klokken var en Steinhart Ocean Two.
20130908_122455_zps0afef0e0.jpg
[/URL][/IMG]

Heller ikke denne fikk jeg godfølelsen med og la den ut kort tid etter at jeg fikk den. På en uke var jeg kvitt alle de tre nevnte klokkene.

Vi er nå på sensommeren 2013 og ting har roet seg litt ned, men jeg kikket fortsatt aktivt. Plutselig fikk jeg en hentelapp i posten. Det var en klokke jeg hadde glemt jeg hadde bestilt.
Prometheus-Sailfish-300m-Diver-Watch-Blue-Dial-Sapphire-Bezel-7.jpg


Ble bestilt på impuls mange måneder før den dukket opp. Bestilte den da jeg ville ha noe blått, men Omega Seamaster ble for dyr. Prometheusen ble brukt en dag før jeg fant ut at denne ikke var noe for meg. Jeg besluttet å selge, men problemet var at produsenten hadde klart å bruke for mye lim på skruene i lenken slik at det ikke var mulig å forkorte den. Jeg ble lovet en ny lenke og ukene gikk før den dumpet ned i postkassa. Satte på lenken og slang ut en annonse. Klokken ble solgt i forrige uke.

I løpet av høsten kom det inn ytterligere 2 klokker som begge fortsatt er i mitt eie. Først ut var en Omega DeVille Chronograph fra 2006.


Denne er helt utrolig flott! Mye finere i virkeligheten enn på bilder. Denne blir nok en keeper en god stund.

Siste klokke inn i 2013 var en Seiko SARB065. Denne ble kjøpt som et substitutt for JLC Master Control Memovox som jeg ikke har råd til (enda). Så var det dette med klokker som egentlig skal være en annen klokke da, men SARB065 synes jeg står på egne ben. Det er ikke en direkte homage til JLCen, de bare ligner en del. Som jeg har nevnt i "dagens klokke", denne må være den fineste klokken under 5000.



For å oppsummere litt så har jeg vært gjennom mange klokker og lært mye. Den viktigste lærdommen har vært at en klokke som ligner ikke kan være et substitutt for the real deal. Da er det bedre å la være, og vente til man kan kjøpe det man egentlig har lyst på. Så har jeg også funnet ut at kvalitet > kvantitet. Omegaene mine gir meg en helt annen følelse enn f.eks Steinhartene ga meg.

Det som er igjen i boksen da er Tissot LeLocle, Christopher Ward C60 Trident, Omega Speedmaster, Omega DeVille Chronograph og Seiko SARB065. Den eneste som er helt trygg i 2014 er DeVillen. Tissoten har jeg også et spesielt forhold til siden den startet galskapen og er min første mekaniske klokke. Tviler på at den vil bli solgt, men faren er stor for at den vil bli liggende i boksen for det meste.

Så hvor går veien videre? Vel, i 2014 blir det ikke mye klokkekjøp. Et bryllup og bryllupsreise står for døren til sommeren, samt at kjøkkenet skal pusses opp. På ønskelisten for 2014 står Omega AT8500 med blå skive og Tudor Black Bay. Målet for året er å gå til anskaffelse av disse og det tror jeg at jeg kan få til selv med de andre utgiftene. Så må DeVillen på service og det samme må lommeuret jeg nevnte innledningsvis.

20131223_075608_zpsbe505869.jpg


Som dere kan se er det litt slitent. Det er fra rundt 1940 og min farfar fikk det i forbindelse med sin jobb. Jeg fikk det igjen av min far for et par år siden. Jeg fant nylig ut at jeg vil bruke det i bryllupet mitt, da jeg tror det vil være mer spesielt og minneverdig enn å bruke en av de andre klokkene mine (eller kjøpe nye nytt for anledningen). Som et familieklenodium vet jeg at jeg aldri vil selge det, i motsetning til andre anskaffelser.

Skulle finansene se bedre ut enn forespeilet er ønskelisten lang som et vondt år, så å finne noe annet jeg har lyst på blir neppe et problem. En winder må f.eks inn på et tidspunkt.

Da er mitt første år som WIS snart over. Jeg har hvertfall opplevd og lært mye om denne verdenen. Håper du som leser har fått noe ut av ramblingen min :)
 
Fin oppsummering. Sikkert mange, inkludert meg selv, som kjenner seg igjen her.

SARB065 hadde jeg også. Den er nydelig, men reima står ikke i stil. Den er skikkelig stiv og ekkel. Og så ser jeg at du ønsker deg en Black Bay. Lurt, for den er nydelig! Den selger jeg aldri (trur eg...).

God jul!

Todda