Mitt første mekaniske ur

Audjoh

Støttemedlem
Medlem
28. nov. 2014
Hei!

Har vært lysten på et mekanisk ur en god stund nå. Har gjort mye research, men funnet ut at utvalget er enormt. Det er nå på tide å søke hjelp hos de med flere ur og år på samvittigheten.

Har kommet frem til at mitt første mekaniske ur skal være helt nytt og koste +/- 16 000 kr. Et brukt/vintage ur kommer når jeg har mer kunnskap og har klart å peile meg inn på noe helt bestemt.

Har etter mye leting kommet frem til disse ulike variantene

Longines fra Master eller Heritage kolleksjonene
Tudor Classic Date eller Date-Day
Tudor Glamour Date eller Date-Day
Maurice Lacroix Pontos

Mange vil kanskje mene at man ikke skal kjøpe før man har funnet ett ur man virkelig vil ha. I mitt tilfelle er dette umulig siden jeg liker så mye forskjellig. Har veldig sansen for hvordan tudorene uvenfor ser ut, men samtidig har jeg veldig sansen for gull, skinnreim og månefase.

Kom gjerne med andre forslag til merker og varinter. Håper på mange gode råd og innspill!

Basert på de seriene du lister opp så antar jeg at du er på jakt etter noe litt formelt, men som fremdeles kan brukes til hverdags? Altså kanskje ikke en diver.

Har du sett denne?
http://www.urverket.no/oris-culture-solvfarget-lr-o4050-mm-p-34291.html
Kjempepris spør du meg. Månefase, GMT og Dato.

Ellers kan du jo sjekke ut Baume Et Mercier og Frederique Constant også. De bør ha en del som kommer under ditt budsjett.

Ellers vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe gull. Gull på klokker til 16k er "gull", altså et gullfarget belegg som ligger utenpå stålet. Mulig du kan finne noen med bezelring av gull til rundt 16k dog hvis du er heldig/leter.

Ja, det er helt riktig. Har vurdert ulike divere, men har landet på noe formelt og pent med litt størrelse som kan brukes til hverdags.

Har ikke sett mye på Baume Et Mercier og Frederique Constant så skal absolutt se mer på de.

Må se mer på klokken på linken også, men falt ikke helt for denne. Hva som er et godt kjøp eller ikke har jeg liten peiling på så setter pris på forslag!

Det med gullet hadde jeg ikke tenkt over i det hele tatt så det var veldig greit å bli gjort oppmerksom på.

Når det gjelder budsjettet så setter jeg grensen på 18 000.

Har litt dårlig tid akkurat nå, men kan komme med noen alternativer senere i dag hvis det er ok?

Kan starte med å spørre om du har bestemt deg for brukt eller ny / klassisk eller sporty? Blir busskjøring i kveld, så kan finne frem noen jeg liker da eventuelt.

Hva med å kjøpe en seiko 5 til under 1000,- for å prøve om du egentlig vil ha en klokke som må stilles hver gang den har ligget litt?

Enig med TubaTom i at det er greit med litt mer info om hva slags klokke du ser etter. Skulle jeg brukt ca.kr.18.000 på en ny klokke i dag hadde det blitt en Longines Chronograph.

Den peneste av dem alle:

http://www.longines.com/watches/heritage-collection/L2.733.4.72.2

Eller en litt mer sporty:

http://www.longines.com/watches/longines-conquest/L3.697.4.06.6

Disse fås også med mørke skiver. Longines har veldig mye fint om dagen også innen andre type klokker :)

Er du villig til å kjøpe brukt er jo mulighetene enda mye større. Du bør vel kunne få en grei Omega Seamaster PO eller en Omega Speedmaster for den summen,

Redigert:
Ble ikke akkurat bomba med forslag.

http://www.tidssonen.no/forum/startgropen-27/mitt-f%F8rste-mekaniske-ur-27457/

Kan ha vært et dårlig innsalg, ikke vet jeg. Prøver meg her også!

Skal kjøpe mitt første mekaniske ur. Har 18 000 til rådighet. Hva bør gå for?

Hei @Audjoh – én tråd per emne takk :) Slo sammen trådene.

Ettersom du nevner vintage, så kan kanskje disse to falle i smak. Syns begge modellene er kjempeflotte, og gitt prisklassen så gir de mye "WIS-kred".

10832299_1498730250407501_1918349758_n.jpg

Alpina 130 Heritage Chronograph. Finnes i flere varianter.

10864800_420063588147638_1006013028_n.jpg

Longines Heritage 1935.

Jeg mener begge ligger rett rundt 14.000 kroner :) Vintage-look uten nedsidene ved å eie et vintageur.

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Jeg støtter flere av forslagene her da det er flotte ur. Kan legge på et par til jeg synes er fine. For øvrig i forhold til pris, ville jeg nok satt meg et middels budsjett der du kan strekke deg begge veier enn et maksbudsjett. Ser man på maksbudsjett er det lett å bli skuffet over å ikke oppnå de modellene over budsjett om det dukker opp noe ekstra kult. Dette er dog noe du må lure deg selv på ;)
For tiden er nok denne varianten fra Maurice Lacroix min favoritt i denne prisklassen:

Maurice Lacroix PT6158- SS001-63E
pt6158_ss001_63e_4c9fead08b.jpg

Nydelig grønnfage på skiven og en brun rem som er med på å skape en new-vintage feel på den. Så har den day-date da, som i mine øyne er en enkel, men fin komplikasjon til uret. Om du ikke digger den fantastiske skiven, kommer disse New-vintage modellene i flere varianter.

Longines Legend Diver
longines-legend-diver-1.jpg

Jeg klarer ikke komme med anbefalinger mellom 10-20 uten å nevne denne. Gjorde det her om dagen, og gjør det igjen. Et ur med et fantastisk utseende som kler jeansen og dressen. Gjør seg til sporty, gjør seg til pent. Hadde den fortsatt vært mulig å få tak på uten dato, er den så og si perfekt. Vanntett til 30bar, flott safirglass med en liten dome og innvendig roterbart bezel. Klassiker! Denne ligger jo også noe under budsjettet ditt.

Longines Conquest Heritage
1395841970002

Enda en Longines. Denne får du i 40mm og 35mm, begge i stålfarget skive eller sort. 40mm kommer derimot med alligatorskinn og safirglass, så med sin størrelse er den mer praktisk til hverdagsbruk. Er du dog mer opptatt av historie er 35mm mer passende da størrelse, hesalittglass og kalveskinn er mer passende for tidsperioden uret opprinnelig kommer fra.

Tar disse tre i første omgang. Kom med tilbakemelding, så kan jeg evnt komme med litt andre alternativer @Audjoh

Vil slå ett slag for Tudor Classic!
-Optimal størrelse
- Tidløst design
- Svært anvendelig
- 100M vanntett
- Den blå skiva er rå!
Hvis intensjonen er å ha en klokke, ville jeg definitivt gått for denne,
evt en eldre DJ. En klokke som man ikke går lei med en gang, og som både passer til dress og joggedress :cool:
Har lenge undret meg over at det ikke er flere av disse i omløp, en seriøst undervurdert sak..
Hvis du har planer om flere klokker, ville jeg kanskje gått for noe litt mer "sprekt".

Som du selv sier - utvalget er enormt og smaken er (heldigvis) forskjellig.

Et alternativ omtrent akkurat på prisrange er f.eks Baume & Mercier Classima. Jeg kjøpte selv en slik i januar i år - og er fornøyd med det valget. Akkurat passe balanse mellom formell og casual, og kan brukes ved de fleste anledninger:

1_zps7a9c2261.jpg

Alternativt, som du også nevner selv - Longines Heritage.

Her landet jeg på Flagship, som jeg også mener har noe av den samme balansen - bredt bruksområde:

1_zps3e0e2b7b.jpg

Eller, noe mer vintage/retro:

http://www.urverket.no/longines-heritage-sort-lr-o40-mm-p-1539.html

Velger du en av Longines modellene, så har du også penger igjen til en fin Certina eller Tissot i tillegg;)

Har har det skjedd mye i løpet av dagen!

Lærer noe nytt hver dag, en tråd pr emne fra nå av ;)

Alle modellene som har blitt postet er flotte ur, og det er er akkurat noe i dissene banene jeg har sett for meg.

Må si kronografen fra Longines som @Ben tipset om , Maurice Lacroix fra @TubaTom og Heritage fra @Fyrsten er klare favoritter så langt.

Det er vel kanskje på dette punktet i prosessen at man tar seg en tur til urmakeren for å prøve de ut og ta en nærmere titt.

Takker for mange god tips og forslag!

@halkla Hva ligger Tudor Classic på ny?

I SS tror jeg de ligger på 15,5-18 avhengig om man vil ha day-date, eller bare date, uten at jeg er helt oppdatert på pris. :) De er dessverre som regel bestillingsvare, så er litt vanskelig å få prøvd.

I SS tror jeg de ligger på 15,5-18 avhengig om man vil ha day-date, eller bare date, uten at jeg er helt oppdatert på pris. :) De er dessverre som regel bestillingsvare, så er litt vanskelig å få prøvd.

Okei takk skal du ha. Kult alternativ den også!

Det er vel kanskje på dette punktet i prosessen at man tar seg en tur til urmakeren for å prøve de ut og ta en nærmere titt.
Det er nok fornuftig. Erfaringsmessig kan det være stor avstand mellom de som ser bra ut på bilder og de som ser bra ut på egen arm.

Heisann!

Kanskje noen som lurer på hvordan dette eventyret endte.
Etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for å ta en tur til urmakeren.

Det endte slik!

IMG_20150127_133834_zps9a9b8c35.jpg