Mitt første "ordentlige" samleklokke kjøp

Medlem
22. jan. 2015
Sted
Asker
Interessen for gamle mekaniske klokker startet ved at jeg hadde fått noen gamle klokker samt hadde kjøpt noen ukjente enkle klokker på Ekebergmarked. Omega, selvtrekkende klokke var noe jeg forsto var bra greier og jakten startet. På et antikk/skrotmarked i Sverige kom jeg i kontakt med en finsk skrotnisse som hadde klokken som er vist i bilder. En Omega Seamaster automatikk med gullkappe. Selger kunne fortelle at klokken hadde han kjøpt i statene av en diger svart man på 70 tallet. Han lærte meg forskjellen på gull på stål og forgylt , samt ga meg en innføring i typer automatikk (vanlig og hammerautomatikk). Klokken så litt slitt ut men for 150,- spenn kjøpte jeg min første ordentlige samleklokke. Ved hjemkomst ble det puss av klokken, samt at den måtte jo åpnes for å sjekke "motoren". Her fant jeg tallene 354 som jeg da forsto var caliber nummeret og forsto hvorfor det heter hammer automatikk. Det er gravering på baksiden og dette trekker jo vanligvis ned verdien, men jeg synes gravering på vintageklokker er med på fortelle en del av historien til klokkene. Denne har vært i min samling i over 30 år og gir meg mange gode minner og var med på at interessen økte og til kjøp av flere klokker.

image.jpg2_zpswlj5cdsm.jpg

image.jpg1_zpsruvrzqhp.jpg

Alltid spennende å høre historien bak uret, så og si. Inskripsjonen tydet på at det dreide seg om den legendariske gullklokka, etter lang og tro tjeneste i Crown Trust Company. Eieren Miller er nok forlengst gått i jorden nå.