mitt nye prosjekt ferdig.Pamlignende homage med Hamilton 917 urverk

Medlem
26. nov. 2009
Innlegg
34
Sted
Oslo
Hei!
For å utvide hobbyen min litt har jeg begynt å bygge klokker helt fra bunnen av. Har i flere år restaurert gamle seikoklokker. Har også bygget en del modder.

Utfordringen med de nye klokkene er at jeg kjøper gamle lommeur som jeg slakter og bygger nye armbåndsur av. (helligbrøde vil kanskje noen mene...:) Jeg har fått litt dilla på Hamilton 917-urverk fra 1930-50-tallet. Har også kjøpt en del 15-steiners sovjetiske molnija-urverk som er ganske like cortebert 616-verk.

Jeg kjøper aftermarket urkasser,skiver og visere. Problemet (eller den morsomme utfordringen) er at ingenting passer, så jeg må modifisere alle delene.

På dette første prosjektet brukte jeg en aftermarket radiomir 47mm kasse m glassbunn, gullvisere for eta 6497 og california urskive.
(bilder av prosessen nederst i posten)

Det som måtte tilpasses:
full service på urverk, polering av alle skruer etc. på urverket. Måtte slipe av en fals rundt hele bunnplata på urverket for å urverket inn i kassa.

Siden eta-viserene har for store hull måtte jeg slipe av tuben på dem, og ta av tubene på de originale hamiltonviserene og lime dem på de nye med lynlim.

Urskiva var for stor, så den måtte jeg også dreie av en millimeter av diameteren.føttene på urskiva passet selvfølgelig ikke heller så de måtte klippes av. brukte små dobbeltsidige "pads" for å feste urskiva til verket. Turte ikke å lodde på beina, men vurderer å teste det på senere prosjekt.

Fikk tak i NOS stem som også måtte tilpasses til den nye skru-krona. Selvfølgelig for tjukk og feil gjenger så gjengene måtte slipes ned og den måtte også tilpasses på lengden. Limt med lynlim forløpig, men skal loddes etterhvert.
Måtte også tilpasse ringen som holder urverket på plass inni.

Hva synes dere om prosjektet? Har flere lignende prosjekter på gang bl.a en flieger med et av de andre hamilton-urverkene jeg har liggende. Sikkert mange som synes dette er Panerai-kopi, men jeg har ikke noe problem med det siden jeg ikke bruker merkede urskiver og helt andre urverk. Beklager den billige drittreima, bare den jeg har foreløpig. Et av de neste prosjektene er selvfølgelig å lage reimer:)
18022010407.jpg

18022010408.jpg

18022010409.jpg

18022010410.jpg

18022010411.jpg

18022010412.jpg

hamhomage47mm4.jpg

hamhomage47mm2.jpg

hamhomage47mm3.jpg

hamhomage47mm1.jpg

Det nye flieger-prosjektet in progress: to be continued....
hamilton_pilot_1.jpg

hamilton_pilot_2.jpg
 
Paneristiene blir kanskje litt provosert, men jeg synes denne var veldig kul!
:cool::cool::cool:
 
Veldig kult, kjempefint arbeid, skulle gjerne hatt fingerferdighet og tålmodighet til sånne ting selv...
 
Artig prosjekt, synes dette ble meget bra :cool:
Frodo: Neida, ikke provosert i det hele tatt :D og du blir vel ikke provosert av Flieger prosjektet som
ser ut til å være en IWC BP Homage ;)
 
Fantastisk!

Flott beskrivelse av prosjektet!

Du er heldig som har den kunnskapen og tålmodigheten. Misunnelig.
 
Artig prosjekt, synes dette ble meget bra :cool:
Frodo: Neida, ikke provosert i det hele tatt :D og du blir vel ikke provosert av Flieger prosjektet som
ser ut til å være en IWC BP Homage ;)

Jeg blir aldri provosert av annet enn løgner om opphav og fakes.
Tenker litt i baner om jeg skal bli paneristi igjen. Savner litt min gamle 111...:mrgreen: