"Modding" er OK

Medlem
23. juli 2016
Sted
Oslo
Dette begrepet ("modde" = modifisere) vinner jevnt over ikke spesiell støtte eller gjenklang på TS. Merkelig nok.

OK, modding er en ulempe den dagen man ønsker å selge klokken. De fleste kjøpere søker en orginal utgave ved bruktkjøp. Forståelig nok, særlig innen luxus-segmentet. Men hvorfor skal man ta hensyn til neste eier når man velger klokke?

Jeg vil ha en klokke optimalt tilpasset meg selv, særlig når den koster 10k +. Så hvis jeg finner en modell jeg liker, som jeg kan optimalisere perfekt til min smak og mine behov, ville jeg ikke nøle med å modde den. Gitt at det var mulig.

For å ta et eksempel: For tiden sikler jeg på en Omega Seamaster som denne: (ref 215.33.44.21.03.001)

Den har alt jeg setter pris på ved en klokke, men med et vesentlig unntak: Datoen er alt for liten!

Men en enkel modding løser saken: Det buede glasset skiftes ut med et flatt glass, med cyclops (forstørrelse) limt på over datoen. Perfekt for meg om det lar seg gjøre. Men det vet jeg ikke.

Men om det lar seg gjøre, kan dette meget vel bli min neste klokke. Og moddingen kan jo i dette eksempelet reverseres. Men selv om det ikke var tilfelle, er min påstand at modding er helt OK!

Tenk på deg selv når du kjøper klokke, neste eier eller andre hensyn får komme i annen rekke.

Her er min personifisering av en Speedmaster. Utgangspunktet var en standard professional fra 80-tallet med servicevisere der pandaskiven kom med i handelen. Orginale Omegavisere ble bestilt, men modden er at det et sort sekundviser fremfor sølv. Dette fordi jeg vil kunne lese av tidtakningen enklere enn ved orginal farge.
image.jpeg

Spørsmålet blir jo også HVEM som skal gjøre jobben. Swatch-gruppa tillater jo i utgangspunktet ikke at man bytter til bedre/nyere lås på en PO en gang... :(

Det var jo en litt foruroligende opplysning. Skal ta meg en tur til min AD om ikke lenge for å se på Omega’en. Så får jeg jo høre hva de sier om modifisering.

Egentlig synes jeg det er merkelig at det ikke er mulig å tilpasse/skreddersy klokker til egne preferanser. Som f.eks. har vært vanlig i bilindustrien i mange ti-år. Kan ikke tenke meg at det ikke skulle være marked for det, så personlig som en klokke jo tross alt er.

En annen trend klokkeindustrien (evt forhandlerne) burde overtatt fra bilindustrien er mulighet for leasing. Særlig siden det (relativt sett) er lavt verdifall på luksusklokker. For egen del hadde jeg helt sikkert benyttet meg av et slikt tilbud om det fantes.

Finnes jo så mye å velge i. Med litt leting så finner du den perfekte klokka uten å "modde" den.

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Det var jo en litt foruroligende opplysning. Skal ta meg en tur til min AD om ikke lenge for å se på Omega’en. Så får jeg jo høre hva de sier om modifisering.

Egentlig synes jeg det er merkelig at det ikke er mulig å tilpasse/skreddersy klokker til egne preferanser. Som f.eks. har vært vanlig i bilindustrien i mange ti-år. Kan ikke tenke meg at det ikke skulle være marked for det, så personlig som en klokke jo tross alt er.

En annen trend klokkeindustrien (evt forhandlerne) burde overtatt fra bilindustrien er mulighet for leasing. Særlig siden det (relativt sett) er lavt verdifall på luksusklokker. For egen del hadde jeg helt sikkert benyttet meg av et slikt tilbud om det fantes.

AD er meeeget sjelden positiv til modding.

AD er meeeget sjelden positiv til modding.
Kommer an på modden, og ADen tror jeg. Der hvor Otteren var meget behjelpelig med bytte av clasp, var det vel andre som opplevde stikk motsatt fra en AD sentralt på østlandet en plass.
Ser ikke helt hvordan en clasp skal ha noe å si jeg da, da det kanskje forbedrer opplevelsen av klokken, kontra at man selger den og bytter merke.

Kommer an på modden, og ADen tror jeg. Der hvor Otteren var meget behjelpelig med bytte av clasp, var det vel andre som opplevde stikk motsatt fra en AD sentralt på østlandet en plass.
Ser ikke helt hvordan en clasp skal ha noe å si jeg da, da det kanskje forbedrer opplevelsen av klokken, kontra at man selger den og bytter merke.

Ser den, tenker mer på skifting av visere, skiver og deler på en klokke som ikke hører til på den. En clasp og reim kan vel være litt mer ok.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Modding er nok vanligere enn du tror... Hør med Seiko-gjengen. Hip-hoppere elsker også å få moddet Rolexer, Hubloter og AP-er, da helst med et tonn diamanter.

Modding var også vanlig før, kanskje mer av praktiske hensyn (Vi tar en viser her, ei krone der...). Pga det sliter vi vintage-klokkefolk med frankenklokker i dag.

Og til slutt: Det blir vanligere og vanligere å la kunden bestemme utforming av klokke, f.eks. logo, baklokk, kasse osv. Sjekk f.eks. Stowa. Flere klokker blir også forhåndssolgt med muligheter for modding/konfigurering, mener bl.a. at Helberg bruker å gjøre dette. Ikke akkurat modding dog... Kanskje pre-modding? :)

Når det gjelder standardmodeller til f.eks. Omega: De er di klokke gjør hva du vil men den. Men tror nok det er smart å beholde alle deler slik at den kan gå tilbake til original stand. Har sett klokker i andrehåndsmarkedet som blir skydd som pesten fordi eier har endret på den UTEN å beholde originale deler. Sett flere standard 3570 Speedier som har blitt "oppgradert" med Mitsukoshi skive hvorpå den i andrehåndsmarkedet har blitt liggende leeeeeeenge... Eventuelt fått drastiske priskutt.

Bottom line: Modd i vei, men pass på at du ikke gjør noe irreversibelt og pass på å beholde alle originale deler.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og harper
Bottom line: Modd i vei, men pass på at du ikke gjør noe irreversibelt og pass på å beholde alle originale deler.

Et godt råd som flere er inne på. Kommer til å passe på dette.
Hvordan mitt modding-forslag (skifte buet glass til flatt glass med cyclops) slår an hos AD skal jeg komme med oppdatering på når jeg har fått sjekket.

Hvordan mitt modding-forslag (skifte buet glass til flatt glass med cyclops) slår an hos AD skal jeg komme med oppdatering på når jeg har fått sjekket.

Nå har jeg sjekket. Det slo ikke godt an. Ikke fordi det ikke var mulig, men min AD hadde gjort dette tidligere, med ganske dårlig resultat, det ble ikke pent. Og var ikke særlig holdbart. Så dermed er den idéen parkert.

På den annen side: Jeg studerte jo noen Omega'er når jeg først var innom, og kunne konstatere at å se datoen "live" ga et mye bedre (og mer leselig) inntrykk enn jeg hadde dannet meg fra bilder.

Så når 2016-kolleksjonen er i butikken er jeg parat!

• Liker
Reaksjoner: Genta og andres
Bytte av bezel er (alt for) vanlig på Submariner. Både på GMT, TT og LV er det mange kombinasjoner. Selv vil jeg foretrekke originalene. Men den røde sekundviser var meget smakfull! Og Speedmasteren sin sorte sekundviser.... Jo det er mye fint også.

8