Modell med "presence"

Medlem
20. feb. 2012
Sted
Sunndalsøra
Hei,

Nå vet jeg ikke om presence er det riktige ordet å bruke, men kommer ikke på noe mer passende i skrivende stund.
Er på utikk etter nytt ur etter at min Omega Speedy 9300 ble solgt litt tidligere denne uka. Har lyst på Rolex, har ingen spesiell forklaring på hvorfor, men det er det jeg nå ønsker på armen.

Har tidligere hatt GMT Master, men fant denne alt for liten, så den ble solgt nesten umiddelbart. Av den grunn ønsker jeg å høre med dere som har bedre kjennskap til modellene om hvilke som "bærer størst på armen"? Jeg har hatt Omega POC (45,5) og Speedmaster (44,25), og disse er mer i min størrelse.

I utgangspunktet sitter jeg da egentlig igjen med én modell, Deepsea. Som outsider så kan jo Explorer II være en mulighet, men uten å ha sett den i virkeligheten er bezelen på denne ikke spesielt fin. Kan hende det intrykket forandrer seg når man får sett den med egne øyne.

Skal i vei for å se/prøve forskjellige modeller, men er det en modell dere kan tipse om som kanskje virker større enn hva kassemålet skulle tilsi?

De nye Explorerene føles isåfall mye større ut enn de klassiske 40mm-modellene. Som du vet er den 42mm, føltes stor ut på min arm, godt større enn de andre.

Jeg er litt i overkant glad i store klokker, men etter en stund med 39mm Explorer på armen erkjenner jeg at dette er en vanesak.

Om du ønsker litt "presence", Rolex og noe som ikke "alle andre har" anbefaler jeg YM 116622 - den bærer stort. Men den er ikke noe for deg om du ikke er glad i polerte flater og annet bling.

Vent noen måneder, og kjøpt Yachtmaster 2 i stål!

Ikke dumt forslag! 44mm om jeg ikke husker feil? Men! Den koster 130' for en stålklokke. Forøvrig kul komplikasjon:) Prøvde nettopp Gullutgaven, stor og fin klokke.

Selvsagt slår jeg et slag for Expl II 42mm, er veldig fornøyd! Masse presence og allikavel slank nok til å gli under en skjorte, hvilket hverken YM eller DSSDer.

DSC_0478_zps058a8585.jpg

YM blir nok for dyr er jeg redd, Deepsea er i grenseland for hva jeg ønsker å bruke.. Av AD ble også den nye GMT nevt, men den er nok ikke helt min type den heller, selv om den nye sort/blå comboen var fin.

Jeg slår også et slag for Explorer II, med mindre det er dykkerfeeling du er ute etter.

Har vært i dine sko, synes sub var litt for diskret, så da ble det en Explorer II. Vesentlig mer presence, man merker 2mm godt. Jeg valgte også en med hvit skive, og den blir nok ikke mindre av det heller ;) Jeg var også på utkikk etter en DSSD, men denne ble litt i høyeste laget for min del, selvom det er en kjempeflott klokke.

Lenkter etter noe i sub-size igjen, så den neste blir nok en GMT II, tror den overgår Sub mtp wrist presence med sine überlekre PCL :)

Jeg var enig med deg ang bezelet, og de første gangene jeg så klokka, tenkte jeg "sånn skal jeg aldri ha!", men smaken endrer seg ganske fort når man henger her inne. Og jeg synes også bezelet gjør seg bedre i virkeligheten av hva bilder greier å fange ;)

Har du testet alternativene på armen?

Lykke til med valget!

Jepp, er nok i den situasjonen du en gang var i. Har ikke fått prøvd de aktuelle modellene enda, blir en tur nå til uken etter endt arbeidshelg.. Holder en finger på DSSD enn så lenge, har sett noen sammenligninger med POC og de er slående lik i størrelse, men ønsker ikke å ta en avgjørelse før de er prøvd på armen, kjøpte min GMT Master usett/prøvd, og ønsker ikke å gå i samme fella igjen.

Håper egentlig at Explorer II skal ta meg med storm når jeg tar turen for å se, den koster mindre og den er, som nevnt av flere her, en mer allround klokke. Det er kun bezelen som taler i mot, men som du sier Thomas så kanskje jeg endrer mening. Har vært aktiv nok her inne til at det allerede burde skjedd, men det har det ikke, så nå står og faller Explorer på hvordan den slår meg når jeg ser den irl.

YM sklir vel så vidt under dresskjorta den også ...

Jeg kom plutselig på at jeg har klådd og siklet litt på en annen modell som kanskje er aktuell. Ettersom du ikke liker bezelen på Exp II bør du ta en liten kikk på DJ II. Den bærer overraskende stort for sine 41mm, du har forskjellige skivevalg og sammen med Exp I er det vel den Rolexen som er aller mest allsidig (sport/dress).

DJ II kan kanskje være en outsider ja, har vel egentlig aldri tatt meg tid til å se så nøye på den modellen. Trodde faktisk at DJ II var 40mm eller mindre :eek:

Det er én, muligens to versjoner av den som jeg må se litt nærmere på.. Kan ikke være for blankt/pent heller, da den skal brukes til daglig og det vil kollidere litt med min stil ellers.. At en klokke går under finskjorta er ikke argument for meg, jeg går kun i dress og finskjorte når jeg MÅ ;) opplevde aldri noe problem med dette med POC, så tror dette er en overdramatisert problematikk!

Ikke dumt forslag! 44mm om jeg ikke husker feil? Men! Den koster 130' for en stålklokke. Forøvrig kul komplikasjon:) Prøvde nettopp Gullutgaven, stor og fin klokke.

Selvsagt slår jeg et slag for Expl II 42mm, er veldig fornøyd! Masse presence og allikavel slank nok til å gli under en skjorte, hvilket hverken YM eller DSSDer.

Men dette er vel YM, ikke YM II?

Selvsagt, det er jo den jeg slår et slag for. Min er relativt ensom her på sonen.
Men når jeg leser ditt innlegg som fanden leser bibelen ...

Men, jaggu går ikke YM II under mansjetten også :p

Selvsagt, det er jo den jeg slår et slag for. Min er relativt ensom her på sonen.

Syns det er litt rart at du er så ensom med YM. En kammis har en YM, den med platinum skive. Jeg syns den er fantastisk! Virkelig en av de kuleste Rolexene. Men, syns ikke den har så mye presence, tvert imot så syns jeg det er en av de mest diskrete Rolexene.

Men, jaggu går ikke YM II under mansjetten også :p

Kommer jo selvsagt an på skjorten, men at de er store (altså YM II) kan ikke stikkes under en stol:)

Kan det være så enkelt at du ikke egentlig ønsker deg en Rolex???

Tror jeg hadde utvidet søket etter modeller jeg likte, og droppet Rolex som kriterium...

Kan det være så enkelt at du ikke egentlig ønsker deg en Rolex???

Tror jeg hadde utvidet søket etter modeller jeg likte, og droppet Rolex som kriterium...

Er forskjell på å vises/kjennes på armen og se ut som et veggur som roper SE PÅ MEG.
Nesten samtlige merker går under den første kategorien, også Rolex. Spørsmålet jeg hadde var jo om det var noen modeller som det var enkelt å overse, men som man kanskje burde vurdere.

Dt er nok mulig å tolke presence som at jeg ønsker et ur i andre kategori, men det gjør jeg ikke. Blir fort for mye av det gode på flere av de modellene/merkene, tror ikke jeg skal nevne navn for å unngå å fornærme noen, men merket som stater på B og slutter på reitling er et kroneksempel. ;)

Er noe med Rolex' tidløse design som jeg ikke finner på andre ur. Vurderer hvert eneste ur jeg kommer over, uansett merke, og finner ingenting fra IWC/Panerai/Omega/Zenith som gir meg lyst til bruke penger. Jaeger LeCoultre har noen stilige ur, men de er både dyre og litt utenfor det jeg nå ønsker.

Takker for omtanken, men tror jeg har klart å peile meg frem til hva jeg vi.

Redigert:
Fikk servert et instagrambilde av @tagliano som var en skikkelig vekker i forhold til Explorer II, nå kan jeg knapt vente med å bli ferdig med denne arbeidshelga og komme seg av gårde til AD...

PS! Kan noen fortelle meg om hvordan man enklest linker til profiler her på TS? Nå kopierte jeg bruker utl og mekket link selv, men det må vel være en enklere måte?

Fikk servert et instagrambilde av @tagliano som var en skikkelig vekker i forhold til Explorer II, nå kan jeg knapt vente med å bli ferdig med denne arbeidshelga og komme seg av gårde til AD...

PS! Kan noen fortelle meg om hvordan man enklest linker til profiler her på TS? Nå kopierte jeg bruker utl og mekket link selv, men det må vel være en enklere måte?

Man setter bare en alfakrøll forran:) Slik: @s2bu

Redigert av en moderator:
Det er kun bezelen som taler i mot, men som du sier Thomas så kanskje jeg endrer mening. Har vært aktiv nok her inne til at det allerede burde skjedd, men det har det ikke, så nå står og faller Explorer på hvordan den slår meg når jeg ser den irl.

Imo er bezelen Explorers pre vs. eks sub da den ikke bygger så høyt. Suben føles klumpete, mens Expl føles mer velproposjonert. Spesielt sett fra siden er det tydelig hvor "rar" en sub/gmt-bezelen er ift Expl.

Av de Rolexene jeg har hatt er det Expl som får mest skryt av kona. Hun uttalte faktisk "jøss å fin den klokka var - både fin og kul". Og det er en ganske sterk uttalelse fra ei som egentlig er litt lei av min klokkegalskap:)