Moms regler innad i EU ( Danmark-UK)

Medlem
30. sep. 2008
Nå som jeg er på plass i Danmark tenkte jeg at jeg muligens skal benytte meg av at jeg bor innen EU.

Er det noen her på forumet som kjenner til reglene for mva, ved kjøp mellom privatpersoner innad i EU?

Jeg går ut i fra at man ikke betaler mva, men liker å være 100% sikker, ettersom det fort kan bli noen kroner dersom man må betale

Du betaler mva i alle land uavhengi av hvor du bor. Om du kjøper et ur i Danmark, og bor utefor EU får du tilbake mva når du drar hjem.

Ved kjøp fra privatperson får du IKKE igjen mva.

Om du bestiller et brukt ur til Danmark fra en privatperson i UK betaler du ingen ekstra avgifter. Hvorvidt det er stuerent å deretter ta det med seg til Norge uten å betale MVA er en annen sak.

Nei, det er sikkert riktig. Jeg antar at trådstarter sikter til problemet med påslag av 25% MVA (eller hva det ligger på) om man bestiller ur fra utlandet til Norge gjennom posten. Innad i EU er det som sagt intet å bekymre seg for.

Du kan købe fra overalt i EU uden moms og told til Danmark.
Med hensyn til siden at tage det til Norge er måske en anden sag og nok afhængigt af hvor længe du har boet i Danmark, men ingen told og moms Danmark / EU

vh