Monopol på Sub

Det er så sinnsvakt, absurd .... rått.
Tror personlig jeg kanskje hadde diversifisert samlingen min noe om jeg hadde hatt denslags midler å bruke på klokker, men hver til sitt. Helt fantastisk er det uansett tilfelle å se noe slikt :D.

Haha, stemmer det ja. Mannen har jo gått litt amokk i andre retninger også.

Av ren nysgjerrighet må jeg medgi at jeg funderer litt på hva mannen driver med til daglig. For the record er jeg typen som liker å se andres suksess da det motiverer meg, janteloven har ikke så fryktelig stort spillerom i mitt liv :p.

Ahh ja, det har jeg faktisk lest før en eller annen gang :roll:.
Må være morsomt å holde på med en slik butikk... må bare vinne litt i lotto slik at jeg kan gjøre det uten å bekymre meg for profitt på noen år, morsomere å drive butikk om det ikke er en nødvendighet med noe mer enn å gå i null :D.

Personlig har får jeg alltid en litt emmen smak i munnen av samlere som tar fullstendig av og blir komplettister. Det være seg vin, whisky, ølettiketter (!), musikk, eller klokker....eller hva som helst annet man kan samle på. Når kompletteringsmaninen overgår gleden over det enkelte objektet, gleden over å bruke, lytte til, smake på, da blir det nesten litt vulgært synes jeg.

Et godt eksempel er Christian Ringnes, forøvrig er en likandes riking, som fikk beskjed av kona om å skaffe seg en hobby. Han begynte med miniatyrflasker og tok fullstendig av. Med hans midler var tok det bare få år før han hadde verdens største samling. Det var jo bare å kjøpe opp rubb og rake som kom på markedet. Større samlinger som var nitidig erhvervet over mange år hovet han inn. Selvsagt også på bekostning av mindre samlere.

Nå kjenner jeg ikke så mye til vedkommede som er nevnt i linken, så dette er mer en generell betraktning, (selvom han kan synes å falle under beskrivelsen). Det er ikke alltid jeg lar meg imponere av slike svære samlinger. Ofte er de bare et resultat av tilgjengelige midler. (Og nei, dette er ikke et utslag av janteloven!)

Hehe, det er sykt, men jeg spør meg om dette er en "samling" eller egentlig butikken hans? For hva i alle dager skal man med 100vis av Suber..???:confused:

Jeg er vokst opp med hundrevis av førsteutgaver av alle de store norske, var vel ikke akkurat slik at min far trengte dem per se, men på et eller annet tidspunkt smeller samlemanien inn og man trer inn i en litt annen verden ;).

Har solgt masse gamle, sjeldne verker til kunder opp gjennom årene back in the day og jeg tror ikke noen trenger en bibel fra 1500 tallet, ei heller sin 10. bibel fra 1500 tallet, men hver får glede av sine egne ting :).

Litt på samme måte som at ingen av oss trenger mer enn én digial casio for å vite hva tiden er..... osv.

Men det er forskjell på å kjøpe seg 1 bibel fra 1500-tallet og 10.

Personlig vil jeg si at jeg, helt uten økonomiske begrensninger, ikke ville hatt glede av en slik samling utover den naturlige tilfredshet av å "være beundret";)
Jeg tror nok at denne samlingen har en ikke helt ubetydelig økonomisk side også. Jeg registrer at Wood i det siste har annonsert litt godbiter for salg, under påskudd av å trenge penger til oppussing (som sikkert stemmer for alt jeg vet...)

Men at han inngangspris i snitt pr Milsub eller Comex er i nærheten av hva han selger for tror jeg neppe...

Det er absolutt en forskjell, men det er overraskende hvor mange som gjerne vil ha fler når de først er i gang ;).

Men du har nok helt rett i det økonomiske aspektet her også, han har vel holdt på en stund og prisene på disse har ikke vært der de er nå hele veien. Sitter du igjen med noen titalls tusen pund i profitt på noen titalls klokker har du jo fort betalt for litt oppussing ;).

Ikke at det er noe galt med det, bare han ikke har skapt seg en Vollvik situasjon hvor det han har hamstret er kostbart hovedsaklig fordi han selv har hamstret og en full exit ville ha kollapset markedet fullstendig. Men er strengt tatt ikke så mange milsubs og comex subs han har. Ja, det er mange for ett individ, men mtp antall rolex samlere rundt omkring er det sikkert en gullkantet innvestering :).