Montblanc - Ok klokkemerke?

N

Ndure

Guest
Vet at Montblanc er veldig kjent for sine skriveinstrumenter. Hvordan er de på klokkefronten?

Kom over denne modellen. Fin str, fin pris og safirglass (noe jeg har savnet på Longines'en)
 
Såvidt jeg kan se, er verkene deres ETA-baserte, noe som burde indikere kvaliteten :) Da gjenstår jo forsåvidt bare design og kvalitet på materialer. Mont Blanc er kjent for kvalitet på pennene sine (bl.a.), så jeg ser ikke noen grunn til å tro at kvaliteten på klokkene skulle være så mye dårligere.

Men, gjensalgsverdien... Tror den, dessverre, er dømt til å være et nokså stort tapsprosjekt.
 
Mont Blanc er jo ikke en dedikert klokkeprodusent. Klokkene er nok av helt kurant kvalitet. Før jeg ble hekta på klokker så var jeg ganske gira på en Mont Blanc klokke. Fant ut etter en stund at det var andre produsenter i samme prissjiktet som hadde mer value og som appellerte mer til meg.

Jeg tror ikke Mont Blanc har så veldig stor anerkjennelse i denne industrien. Men liker du klokken, så kjøp den. Hadde vært kjekt å fått en MB klokke inn på forumet :)
 
Har ikke Mont Blanc begynt å produsere in-house verk da?
Akkurat hvor mye "in-house" det er i dem vet jeg ikke.;)
Kan dette være en konsekvens av at ETA har begynt å strupe leveranser?
 
Har ikke Mont Blanc begynt å produsere in-house verk da?
Akkurat hvor mye "in-house" det er i dem vet jeg ikke.;)
Kan dette være en konsekvens av at ETA har begynt å strupe leveranser?

Har lest på andre fora at Mont Blanc har in-house også, men akkurat den modellen Ndure spør om råd i forhold til (og de fleste andre modellene) har ETA-baserte verk :)
 
Jeg er helt overbevist om at Mont Blanc ur er både av god kvalitet og prisgunstige. I tillegg er det mye flotte modeller å velge mellom. Desverre er det for meg fremdeles som å kjøpe "Louis Vuitton" klokker...fashion, og de har egentlig ikke peil på ur....det er helt sikkert feil og jeg håper virkelig dette inntrykket går over...;)
 
b387f7ee2292a025b929f972560ce351.jpg
 
Mont Blanc har i de siste åra satset litt på egne in-house verk. Dog er modellene som har disse ekstremt dyre og high end.

Resten av modellene til MB har stort sett ETA verk som i varierende grad er modifisert/justert. Med andre ord så får du stort sett det du betaler for.

Denne modellen her er nok den enkleste varianten du får tak i fra MB. Så jeg vil anta at du får et nesten umodifisert ETA verk i en helt grei kasse. Kvaliteten er nok OK.

Hvis du faller for denne modellen så er det bare å kjøre på. Men hvis det er "rating" på forholdet pris/kvalitet så vil jeg anta at det finnes bedre alternativ der ute enn denne.
 
Mont Blanc har i de siste åra satset litt på egne in-house verk.

Er det virkelig egne in-house verk? Jeg har forstått det slik at det er Minerva som leverer de dyreste/flotteste verkene til Mont Blanc.

Ellers så synes jeg mange av modellene deres ser veldig bra ut, men ville likevel ikke brukt penger på en slik.
 
Mont Blanc har satset hardt på klokker de siste årene og har veldig mye kvalifisert hjelp fra de store produsentene i Richemont. Har sett at de stadig får mer god tilbakemelding på TZ, noe som vel må kunne sies er et godt tegn :)

Mont Blanc har ingen "bilutstyrsavdeling" så det er nok et annet firma, tviler på at det er bare bare å få navnet på et fjell copyrighted....
 
Mont Blanc Writing Instruments og Mont Blanc Watches kommer fra samme "firma".

Ikke ulikt en del andre selskaper med kjente varemerker, kall det gjerne en merkevare, har de sikkert god drahjelp av dette når de satser på nye produktgrupper.

Håper ikke at jeg forsøpler tråden ved å spørre om folkets mening når det gjelder en annen sveitser som også satser på klokker, Victorinox. Er det samme "opplegget" som for MB?
 
Mont Blanc inhouse

Mulig at jeg beveger meg ut på tynn is her, men jeg har sett en del på MB's de siste 2 åra og i researchingen fant jeg mye info. Dog er jeg usikker på om alle kildene er like riktig. Det finnes MYE info på forskjellige forum, men det er vanskelig å sile ut fakta fra vedtatte sannheter.

Uansett, my 2 cents:

Oktober 2009 gikk det ut en pressemelding om at MB (under Richemont paraplyen) hadde tatt over Minerva som er et anerkjent verkprodusent. Dette gjør at MB lager sine egne inhouse movements. Alle vet at det er Minerva-verk, og det er marginalt at de kan kalle seg manufactur. Men det kan de gjøre. Såvidt. På samme måte som Cartier kan utsmykke sine verk med "the geneva seal" etter de kjøpte Roger dubois som tidligere hatt fått innpass i denne gruppen.

Nå skal det vel også nevnes at Cartier ikke ble spesielt populære når de annonserte at de hadde kjøpt opp Roger Dubois og skulle lage ur merket med geneva seal. Såvidt jeg vet så mente Patek at merket var "forsøplet" og at de geneva seal ikke var verdig for ders ur. De begynte da med sitt eget kvalitetsmerke for å heve seg over det gamle geneva seal-merket.

Så siden MB har brukt brekkjern for å kunne kalle seg inhouse blir det spennende å se hvordan de kommer til å posisjonere seg i framtiden.

Til MB sitt forsvar ble det såvidt jeg vet laget 2 inhouse før Minerva ble kjøpt opp:

1. Montblanc-manufactured MB R100-calibre movement (håndtrukket)
2. Montblanc-manufactured MB R200-calibre movement (automatisk)

Disse ble produsert i svært få antall eksemplarer (kan det være rundt 200stk totalt, med 75stk i hvitt gull, noen i platinum osv) og prisen vil nok være astronomisk.

Jeg tenker at disse inhousene ble produsert bare for å vise at de har kompetanse til å gjennomføre dette uten omtanke for å tilby dette til det "brede" publikum.

Erik
 
MB har faktisk en utrolig bra finish både på kasser, lenker og ikke minst på verk. De er forholdsvis små i volum sammenliknet med sine konkurenter. Alle urene deres monteres og finisheres in-house. Som nevnt tidligere bruker de ved siden av egenproduserte verk også godt finisherte eta-verk. Ser ingen grunn til at dette er et mindre ekslusivt ur enn Breitling, TAG, Omega, Panerai og resten av "røkla" med eta verk... Alle disse lager også "egenproduserte" verk, som enten settes sammen på fabrikkene eller fases ut til andre som monterer de. B01 til Breitling settes sammen på fabrikk, men også hos Longines etter finanskrisen. Panerai, AP, Breguet, Tiffanys, Raymond Weil, IWC +++ har flere modeller som monteres hos Gilbert Petit Et Fils. Såvidt jeg vet montere Tag urene sine på sin nye fabrikk, det samme gjelder Omega. Dette blir akkurat som VAG- om du kjører Audi, Skoda, Seat eller VW så er innmaten mye av det samme, satt sammen i forskjellige deler av konsernets fabrikker. Kjøpte (dum som jeg var) en VW Phaeton for endel år siden og fikk tur til fabrikken. Akkurat denne modellen hadde en eksklusiv fabrikasjonslinje, men gud bedre så mye annet rart de drev med også. I tillegg tapte bilen seg 54% på 3 år... Men fin var den, akkurat som ett ur fra MB.
 
Inhouse eller ikke, har tafset litt på en kollegas eldre MB og synes absolutt finish og opplevd kvalitet var knallbra. Flott klokke, finner du en til en ok pris er det bare å kjøre på spør du meg.. :)
 
Minerva var et hår fra konkurs, men var høyt respektert som verksprodusenter. Skulle gjerne sett Minerva overleve alene, men antar at kjøpet var for alles beste gitt situasjonen man sto i. De ansatte beholder jobben, verkene overlever (i ny drakt) , og MB kan kalle seg in-house.
 
Fler enn meg som syntes at Montblanc gjør mer eller mindre alt rett de siste par åra? Sliter fremdeles litt med at de ikke føles som et "klokkemerke", men om de fortsetter slik vil det snart endre seg.

38mm. Ultra slim. For 1900 euro!

Montblanc-Heritage-Chronometrie-Ultra-Slim-5.jpg

Montblanc-Heritage-Chronometrie-Ultra-Slim-2.jpg


Annual calender i rødt gull for 11.000 euro.

1421867848415

1421867539503


Monopusher med nydelig Minerva verk.

MontblancMeisterStuckHeritagePulsograph-1.jpg

MontblancMeisterStuckHeritagePulsograph-3.jpg


5.250 euro for en world timer i stål.

1418705363577


Perpetual calender i stål for $12,800!

MontblancMeisterStuckHeritagePerpetualCalendar-7.jpg
 
Skal være oppmerksom på MB fremover ja. Begynner å bli en spennende produsent :)
 
Fler enn meg som syntes at Montblanc gjør mer eller mindre alt rett de siste par åra? Sliter fremdeles litt med at de ikke føles som et "klokkemerke", men om de fortsetter slik vil det snart endre seg.


Perpetual calender i stål for $12,800!

MontblancMeisterStuckHeritagePerpetualCalendar-7.jpg

Fikser ikke helt den layout'en.
Som om alt liksom er presset sammen mot midten.

Litt sånn...

l_41eefda889a5473b9c38ee8bfa836b0e.jpg


Eller sånn.

Small-Face-2.png


Tiny_a56615_508417.jpg