Veldig enig
@Entropy.
Et fantastisk ur.
Samtidig lot jeg meg nok forføre enda det lille ekstra av 5074P. Hadde ikke protestert veldig om noen tvang på meg en slik....
Interessant,
@jsf
Rytmen/tempo på Minute Repeaters, med lav tone for timer, two-tone for kvarteret og høy tone for minuttene - såvel som intervallene - er relativt like. Det er ikke her "nyansene" befinner seg.
Forskjellene ligger i tonene.
For Patek Philippe er konstruksjonen av tonene vitenskap. Dette er tross alt det ypperste og (kanskje) den mest sofistikerte komplikasjon som produseres i dag. Tonene er gjenstand for nøye og bevisste valg.
Hammeren slår mot den spesielt tilpassede og avstemte stålringen som ligger rundt urverket mot kassen. (I parentes bemerket; - "selvsagt" var det A-L Breguet som oppfant denne også - og på den måten kunne presentere Minute Repeater for klokkeverdenen. Inntil da hadde man "bare" repeaters som markerte timer, kvarter, halv-kvarter og 5-minutter).
Anyways; - tonene...
Patek Philippe gjør nøye analyser av lyd og lydkvalitet. Det er faktisk slik at ingen Minute Repeater fra Patek Philippe har samme tonelyd. Dette betyr at det er ulik lyd på alle ur - også de i samme serie. Hvilket enklest kan sammenliknes med våre fingeravtrykk.Tilsynelatende likt, men ulikt.
Patek Philippe´s President, Philippe Stern, sa det engang slik:
“Even if you don’t know anything about watches, you can judge for yourself if the sound is not the best.”
For å perfeksjonere lyden på Minute Repeaters har Patek Philippe gjennomgått år med utvikling i samarbeid med The Federal Polytechnic School of Lausanne (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne - EPFL) og Geneva School of Engineering. Her har man forsket og eksperimentert med ulikt materiale og gjennomført omfattende tester for å finne den kombinasjon og komposisjon av metall som optimaliserer lydkvaliteten.
Fascinerende.
Men uansett, bottom line blir vel noe i retning det Philippe Stern selv sa; - dette blir nok opp til en selv å vurdere.
Patek Philippe virker å være tilfreds med harmonien i tonefallet i sine Minute Repeaters.
Jeg er tilbøyelig til å være enig.