Morfars gamle klokke

Medlem
5. sep. 2012
Sted
Klepp
Etter at min morfar ble sluppet fri fra Dreibergen tukthus i 1945 ble han sammen med en del andre fanger transportert til Sverige (Stockholm tror jeg) for avlusning og utdeling av nye klær. I følge mormor fikk han under oppholdet i sverige en klokke i gull som er av merket "Adlon". Jeg har ikke lykkes i å finne noe som helst om dette merket eller hvor det kommer fra. Nederst på skiven står det Swiss Made, så jeg regner med at urverket er sveitsisk. Ellers har jeg googlet en del, men finner bare info om en hotellkjede som heter Adlon som har hoteller i Berlin, Praha, Stockholm og sikkert andre plasser i verden.

Så langt har jeg en teori om at hotell Adlon i Stockholm kan ha vært der de samlet krigsfanger i 1945 for avlusning og registrering og at denne hotelkjeden har eller har hatt et eget klokkemerke på denne tiden(?). For noen måneder siden dukket det opp en annen Adlon klokke på Ebay som het "Tre Stjarnor" dette styrker jo mistanken om at det er et svensk merke.

Er det noen kloke hoder her inne som har hørt om dette merket? Her er noen bilder av klokken tatt med iPhone kamera:

Adlon, Waterproof, Incabloc, Antimagnetic
IMG_3193_zps1ed57dcc.jpg

IMG_3825_zpsb2d1abba.jpg

IMG_3826_zps40340657.jpg

Hei.

Adlon er ikke en hotellkjede, det er navnet på et (dvs. flere) hotell. Det var et ganske vanlig navn på hoteller før i tiden, og du finner nok hoteller som heter Adlon i hele verden på samme måte som mange hoteller heter Savoy, Bristol, Continental osv.

Berlins fremst hotell heter, som du skriver, Adlon, og dette var også et av de mest fasjonable hotellene i verden på starten av 1900-tallet. Om dette hotellet er det originale Adlon, og de andre Adlonene har tatt navnet derfra vet jeg ikke, men det er nok ikke usannsynlig.

Jeg tror ikke klokken din har noe som helst med Hotell Adlon i Stockholm å gjøre. Det er nok mer sannsynlig at det er snakk om et såkalt "private brand", altså at klokken er produsert på en fabrikk i Sveits men markedsført under en urmakers eget varemerke, enten i Sverige eller i et annet land.