Morinis klokketro

Medlem
10. sep. 2009
Inspirert av flere fine presentasjoner av klokkesamlinger her på forumet, men uten ambisjoner om å måle meg med f.eks. Hopalongs tekster eller Bullits bilder, prøver jeg meg på en presentasjon av min aktuelle samling.

Interessen for estetikk og mekanikk ligger til familien, så jeg var et lett bytte da jeg for rundt 20 år siden fikk øynene opp for mekaniske ur. Intensiteten i interessen har vært varierende og det har også fokuset. Mange samlere velger et tema (merke/funksjon/stil/periode) og jobber seg mot å komplettere samlingen sin, men den eneste fellesnevneren i min samling er at det er klokker jeg liker. Når det er sagt har jeg hatt perioder med overrepresentasjon av vintage, kronografer, Heuer, Zenith og i de siste årene Omega. Uten noen tematikk å følge i presentasjonen velger jeg derfor å presentere dem noenlunde kronologisk, fritt etter hukommelsen. Tråden vil bli oppdatert med ujevne mellomrom.

Mitt første ur var også mitt første mekaniske ur: En Uranus med blå skive med skyggeeffekt og blå rem. Dets fremste egenskap var at det var morsomt å uttale navnet på engelsk, men det fant jeg dessverre ut 10 år for sent. Jeg er usikker på hvor det befinner seg nå, men mistenker at det blir mishandlet av en av mine nevøer.

En gang på midten av barneskolen kom pappa hjem fra Sveits med – o store lykke! – en digital klokke fra Bucherer. Jeg var den tøffeste gutten i klassen i opptil flere uker før Jonny stilte med digital klokke med kalkulator. Jeg har tøffere klokker enn Jonny i dag.

Den neste klokken jeg kan huske er en gråstripete Swatch som jeg synes var skikkelig fjong da jeg kjøpte den på språkskole i England. Jeg kom ellers gjennom 80-tallet med verdigheten i behold (aldri hockeysveis eller Ball-genser).

Under Nijmegenmarsjen som femtenårig HV-ungdom kjøpte jeg en sort Tissot på gummirem på den amerikanske PXen. Egentlig en ganske fin klokke, men jeg har ingen anelse hvor den er. Blir trolig også i dag utsatt for alskens eksperimenter av mine nevøer.

Eterna-Matic 3000

EternaMatic3000.jpg

Etter dette kommer det en periode med vage minner om klokker og livet generelt, men i løpet av videregående begynte låningen av pappas gamle Eterna-Matic 3000 å bli så hyppig at jeg etter en stund mente å ha hevd på den. Pappa skal ha respekt for sitt valg av stilig klokke, men fortjener stålbørste-kokos for den manglende dømmekraft han viste ved å låne en så flott klokke bort til en døgenikt som var mest interessert i piker, vin og sang (les: hotbabes, øl og motorsykler). Først da jeg i studietiden gikk innom en urmaker for å bytte den utslitte remmen og fikk beskjed om at jeg ikke fikk kjøpe en så billig rem som jeg planla til denne flotte klokken, forsto jeg at dette var noe å ta vare på. Som eneste klokke ble den allikevel de neste årene utsatt for min skibumslignende tilværelse og fikk først service mange år senere. Servicen endte til gjengjeld med å koste rundt tre ganger markedsverdien på klokken.

Mange hevder mye innenfor klokkeverden, men at Eterna var først ute med kulelagret rotor regnes som ganske sikkert, selv om det var andre produsenter som bedre klarte å markedsføre det. Eternas verk dannet grunnlaget for ETA og verkene deres har klare familiære trekk med verkene som i dag driver mesteparten av klokkemarkedet. Som Longines, Certina, Tissot og veldig mange andre, er Eterna i dag kun en skygge av hva de var før quartz-revolusjonen, og jeg synes ikke at de har noen spennende ur i sortimentet i dag.

Litt om verket:
Betegnelsen 3000 indikerte toppmodellen fra Eterna (1000 bra, 2000 bedre og 3000 best). Modellen kom på markedet i 1962 og ble drevet av Eternas da nye caliber 1453 som på denne tiden var det tynneste verket på markedet med dato og sentral sekundviser. En videreutvikling av dette verket (caliber 1504) er tilnærmet identisk med dagens ETA 2892.

Klokken går overraskende nøyaktig og har en imponerende power reserve. Den brukes i dag i festlige anledninger, gjerne med smoking.

Camel Watch – Watches for Adventures

P1010359.jpg

CamelWatch.jpg

Ikke akkurat nevneverdig i dette selskapet. Denne var en av tingene jeg ble sponset med på en motorsykkelekspedisjon i studenttiden. Importøren ga oss disse mot at vi sendte postkort med lovord om klokkene til alle norske urmakere, postlagt i Iran. Det var ikke verdt det, men vi var unge og trengte pengene….eh, klokkene. De var langt ifra så robuste som de ser ut og skiven løsnet inne i huset. Vel tilbake ble jeg upopulær blant studinene på lesesalen fordi remmen luktet gymsokk etter å ha vært på armen i tre måneder med monsun, ørken, saltvann, tvilsom personlig hygiene og enorme mengder svette og veistøv. Den har ikke vært på armen siden og som belønning våkner jeg hver dag opp med den søteste av studinene fra lesesalen ved min side.

Mitt neste ur var et stort steg opp den horologiske stigen: Jaeger LeCoultre Master Date.

JLC.jpg

Som eksamensgave etter endt studium, stod det mellom denne, Omega Speedmaster Pro, Rolex Submariner, IWC Fliegerchronograf og IWC Portugueiser. Sett i lys av dagens megarektiske klokkemote kan det nå virke rart, men jeg mente da at de andre klokkene var for store for mine pinglehåndledd (17,5 cm). Dessuten mente jeg at et sportsur er noe man kan kjøpe selv (det har jeg senere til de grader gjort), men en gave som man aldri kan selge bør være til finere bruk. Ettersom klokken er så konservativ at den nesten ser kjedelig ut på bilder, hadde den gått under radaren min i vurderingen. Men da jeg fikk prøvd den på armen var jeg solgt.

Urverket er JLCs nydelige caliber 891/447 med 36 steiner, 28 800 vph, ca 40 timer power reserve, kif shock protection og sentralrotor i gull. Dette har JLC levert til flere andre produsenter og finnes i bl. a. IWCs gamle Portugueiser. Verket har gjennomgått JLCs egne 1000 hours test, som JLC mener er mye strengere enn Chronometer-testene. Heldigvis lever jeg ikke et liv hvor de par sekundene i døgnet betyr noe.

For noen år siden ble den og jeg utsatt for enhver WIS' mareritt: I hastig gange på vei til jobb dulter jeg borti en annen fotgjenger og remfestet treffer perfekt kanten av ringpermen han bærer. Klokken løsner fra remmen og deiser i bakken, noe som resulterer i oppskrapt hus, knust safirglass og glasskår i hele urverket. Det var selvfølgelig eksamensgaven jeg hadde valgt å gå med den dagen. Heldigvis ble komplett overhaling hos JLC dekket av forsikringen, men det er fortsatt et lite merke å se på kanten av kassen. Jeg kunne sikkert insistert på at de skulle bytte kassen, men slik den er nå er den mer personlig. Bæreren har da tross alt også merker og arr etter levd liv.

Philippe Watch Company

PhilippeWatch.jpg

Jeg er ikke en mann for å kle meg i gull, men jeg falt for denne gamle gullkronografen fra 40 tallet. Det er nesten umulig å finne noe informasjon om denne klokken, men etter mye mailing kom jeg frem til at dette er en produsent som fortsatt er i live, men at den har skiftet navn til Philip Watch Company, trolig etter en navnetvist med PP, og eies av Morellato. Klokken er en entrykkers kronograf med et valjoux 23 verk og både glass og baklokk kan åpnes. Bor permanent i klokkeskrinet.

Speedmaster 321.

Speedmaster3212.jpg

Drømmen om en Speedmaster var ikke glemt, men det måtte være en caliber 321. Dette var lenge min grail og jeg var sikker på at evig lykke ville lyse opp min sti dersom jeg skulle finne et fint eksemplar. Vel, det gikk nesten sånn – hvis jeg nå bare hadde hatt….dere kjenner logikken.

Da en ellers oppegående klokkesamler (Hopalong) i et sinnsforvirret øyeblikk var villig til å bytte denne bort var jeg for en gang skyld rask til å hive meg rundt. Klokken er fra ’69, har ikke boks eller papirer, men jeg vet hvem som kjøpte den ny og kjenner butikken han kjøpte i. Den har en strøken original hair-puller lenke og en nyere fra en senere modell, men jeg foretrekker mørk brun rem som får frem den gulnende tritiumen. Klokken er aldri polert og nydelig patinert med matchende patina på visere og indekser. Den er nå på en velfortjent service, men jeg har gitt streng beskjed om ikke å polere kassen. Viserne vil dessverre bli byttet pga løsnende maling som kan komme inn i urverket. Jeg er spent på å se hvordan den ser ut når den kommer tilbake.

Alle mine klokker blir jevnlig utsatt for trusselen om å bli solgt for å finansiere andre drømmer, men jeg skal ha overnattet på en benk i parken minst fem østlandsvintere i strekk før jeg vurderer å selge denne, Eternaen eller JLCen.

TO BE CONTINUED

Veldig fin lesning, takk for det! JLC-en din er utrolig pen, skjønner godt at du er glad i den.

Gleder meg til fortsettelsen, slike tråder er alltid en nytelse å lese gjennom, bli grønn av sjalusi av og bruke som grunnlag for dagdrømmer om å selv komme dit...... :)

Nydelige klokker og morsomt med historiene bak de :)
Også her er JLC et favoritt, men jeg liker også Speedmasteren meget godt - en klokke jeg har siklet på mer enn én gang.

Takk for fine tilbakemelinger. JLCen er også min favoritt, av flere grunner. Dovre skal ha heftig slagside før den kommer på markedet. Den er ikke bare til finbruk:
DSC00163.jpg

Zenith El Primero Rainbow
I en periode var jeg veldig begeistret for Zenith. Dessverre er det kun en klokke som har blitt værende etter denne perioden, men det er også favoritten: Zenith El Primero Rainbow. Den var mistenkelig billig i ebukta og jeg var nesten sikker på å ha blitt lurt, men den skulle absolutt vise seg å være kosher. Bortsett fra en liten skramme i den ytre antireflektive coatingen og et par skrammer på bezelen var (og er) den strøken:

DSC00158.jpg

Som de fleste her inne vil vite, er Zenith kjent for å være først ute med automatisk kronografverk og deres El Primero (”den første”) –verk fra ’68 brukes og har blitt brukt i eksklusive ur som Rolex Daytona (frem til 2002?), etc. Diskusjonen om hvorvidt Zenith eller konsortiumet Breitling/Hamilton-Buren/Dubois-Dépraz/Heuer (caliber 11) eller Seiko var først ute med automatisk kronografverk får vi ta ved en annen anledning. Av disse verkene er det uten tvil El Primero som har blitt klassikeren og uten å være fagmann, vil jeg vurdere verket som mer høyverdig enn både Seikos og cal 11 (som forøvrig er en modulbasert løsning). Det har høyere svingninger enn noe annet ur 36000, noe som skal gi mer nøyaktig gange og muliggjør tidtaking ned til tidels sekunder. Denne siste egenskapen bruker jeg nesten daglig. (2 min 34 sek og 8 tideler for å sjekke nye poster på salgssiden på TS!).

For seks-syv år siden satte Zenith opp prisene betydelig og kom opp på det prisnivået de egentlig hører hjemme. Før dette var de rett og slett underpriset i forhold til markedet forøvrig. Omtrent samtidig kan det virke som om den nye ledelsen plutselig oppdaget østblokklandenes nye rikdom og fant ut at de skulle droppe alle klassikerne sine og satse på et design som er så vulgært at det knapt kan ha funnet et marked utenfor disse landene. Det måtte i så fall vært i rappermiljøet. Heldigvis er de nå på vei tilbake og har tatt opp igjen en del klassikere i sortimentet. I den forbindelse florerer det også rykter om at prisene skal noe ned, uten at jeg kan bekrefte hvorvidt det stemmer. Uansett er Zeniths aktuelle sortiment imponerende. Jeg skulle gjerne hatt en Striking 10.

Klokken er nå på et etterlengtet spa-opphold hos Tidemann etter mange års bruk av meg og en ukjent og papirløs forhistorie. Jeg håper den kommer tilbake med ny bezel.

Zeno Explorer

Zenohnd.jpg

Jeg misliker ting (og folk) som utgir seg for å være noe de ikke er og er følgelig sterk motstander av kopiprodukter. Dersom jeg ikke har råd til det jeg har lyst på, kjøper jeg noe annet og/eller sparer til det jeg opprinnelig hadde lyst på. Jeg ser ingen grunn til å støtte kynisk kriminell virksomhet i håp om å lure noen til å tro at jeg har råd til noe jeg ikke har råd til. Klokker som er inspirert av andre klokker er jeg også skeptisk til, spesielt dersom de gjør sitt beste for å forveksles med originalen. Således har jeg et ambivalent forhold til denne. Den er helt åpenbart ”inspirert” av designet på tidlige Rolex Explorere og leveres på oyster-inspirert lenke, men de har heldigvis ikke dratt det lenger. Den har et fint og enkelt design og er utstyrt med et Miyata-verk som går forbausende nøyaktig. Klokken ble kjøpt billig som en jakt- og turklokke og fungerte fint i noen år før kronen ikke lenger lot seg skru inn. Langtidsparkering i klokkeboksen.

Heuer Verona

HeuerVerona5.jpg

HeuerVerona2mail.jpg

HeuerVerona2.jpg

I en lengre periode var jeg helt opphengt i gamle kronografer fra Heuer, fra tiden før markedsføringsorganisasjonen TAG forkludret det hele:). Som uhelbredelig bilnerd var det lett å bli fascinert av disse klassike racing-inspirerte kronografene og jeg hadde flere forskjellige Autaviaer og Carreraer, samt et par Bundeswehr Pilotkronografer. Jeg savner alle sammen, spesielt Bundeswehrkronografene. Kun denne Veronaen er igjen etter denne perioden.

Klokken er fra ’78/’79 og ble kjøpt på en Uhrenbörse i Tyskland for mange år siden. Den er i overraskende god stand for alderen og trolig gangske sjelden. Jeg har kun sett et par andre på nettet i TT (gull/stål), noe som etter min mening ser helt meningsløst ut i kombinasjon med det instrumentelle designet på skiven. Den er utstyrt med Heuers eget kaliber 12 verk, som er en videreutvikling av kaliber 11 - det første modulære kronografverket med mikrorotor. Kronen er på motsatt side av trykkerne. Ifølge Heuer var dette fordi dette var en automatklokke og man skulle ikke ha behov for å bruke kronen så ofte som manuelle klokker. Den reelle årsaken er vel heller at den modulære konstruksjonen gjorde at de ikke fikk plass til den noe annet sted. Klokken har en fin størrelse på 38,5 mm og ligger svært behagelig på håndleddet. Hver gang jeg bruker den blir jeg begeistret over dens symmetriske og klare no-nonsense design, så hvorfor jeg har lagt den ut på salgssidene vet jeg ikke helt.

FORTSETTELSE FØLGER

Herlige oppfølging og flere fantastiske ur.

Jeg må tilstå at den Veronaen har jeg ved flere anledninger vært på nippet til å bite på, den tiltaler meg veldig. Dessuten har jeg ved flere anledninger bittert mumlet "alle har en fin gammel Heuer, bare ikke jeg". Den fornuftige lille karen på venstre skulder har så langt vunnet alle diskusjonene med den klokkegale ødelanden på høyre, men jeg kjenner at han har det tøft nå.

Zenithen din tror jeg at jeg har prøvd på et NURK-møte en gang. Den er meget pen, og en flott representant for hva Zenith får til når de ikke appellerer til folk uten magemål eller god smak. Verket er selvfølgelig helt ypperlig!

Dette er herlige poster og jeg koser meg stort med dem. Fortsett slik, håper ikke det er tomt i skrinet ennå!

Denne tråden hadde jeg helt glemt og jeg er ikke halvveis enda. På an igjen:

Rolex Air-King
RolexAir-King.jpg

Jeg har et ambivalent forhold til Rolex. I ethvert marked finnes det produkter som er “default choice” for folk som ønsker å kjøpe dyre ting uten nødvendigvis å vise noen større interesse eller lidenskap for objektet enn dets funksjon som statussymbol. I klokkemarkedet er det Rolex som innehar denne posisjonen med de fordeler og ulemper det innebærer. Det er en drøy teori men jeg tror at sannsynligheten for å finne en usympatisk person med stort eksponeringsbehov i andre enden av en Rolex er vesentlig høyere enn hva som er tilfelle med f.eks JLC/ GP/IWC/Blancpain/Breguet/etc. Jeg haster med å tilføye at det ikke er en automatikk i dette, noe Rolexentusiastene på dette forumet i høyeste grad beviser.

Den beste beskrivelsen av det småproblematiske forholdet som trolig flere her inne har til Rolex synes jeg kommer fra Hopalong i hans presentasjon av samlingen sin: Sitat: “Rolex har laget noen av bransjens mest vulgære ur, de bæres av noen av verdens mest usympatiske mennesker, og de er latterlig overpriset. Samtidig har de nærmest egenhendig definert sportsurbegrepet, holdt det mekaniske urverkets fane høyt og nærmest alene gjennom hele quartz-helvetet på sytti- og åttitallet, og så er de så pokkers gode ur.”

Og det fortjener de faktisk store mengder cred for.

Jeg har en enorm fascinasjon for produkter som tilnærmet uforandret overlever i et utsatt marked i en halv mannsalder eller mer. Rolex har flere slike, mest kjent er vel Submarineren, (jeg vil ganske sikkert en gang i fremtiden ende opp med en 5513), men også Air-King er en gammel traver som viser at et enkelt og elegant design kombinert med et robust og nesten simpelt urverk, har en universell appell uavhengig av moteofrenes påfunn.

Denne byttet jeg til meg av et forumsmedlem lenge før forumet så dagens lys. Det er en tidlig 80-talls Air-King i god bruksstand og den holder tiden forbausende bra. Den drives av Rolex’ klassiske 1520-verk som i mange år var å finne i både Air-King og Submarinere
Etterhvert som også min resistente personlighet har blitt litt påvirket av storklokkemoten, har denne gradvis blitt overtatt av lille konen. Spesielt etter at jeg eksperimenterte med lys brun JLC-rem ble den litt for dandy for meg (se http://www.tidssonen.no/showthread.php?1678-Skotesting-på-Air-King).

Sinn EZM3
P1010404.jpg

Sinn er et interessant firma som gjør sine saker litt annerledes enn andre. De bruker standardverk, men bygger disse kraftig om med gangtidsindikator, flere tidssoner og omplassering av subdials. I tillegg har de kommet med nyvinninger i form av teknikker som Diapal, Hydro, Tegiment og Argonfylling. Mye interessant finnes om disse teknikkene finner dere på www.sinn-uhren.de.

En av mine grails er Sinn EZM1 (Einsatzzeitmesser 1) som ble laget til GSG9 (Grenzschutzgruppe 9 - trolig verdens beste antiterrorstyrke). Det er etter min mening tidenes tøffeste tool-watch, men produseres ikke lengre og prisene har de siste årene gått bananas. Inntil videre nøyer jeg meg med lillebroren EZM3. Jeg liker dens enkle no-nonsense design og robuste fremtoning. Skiven er fantastisk klar og datovisningen er nesten gjemt bort som en ubetydelighet for å ikke forkludre enkelheten. Dens satinerte overflate tåler mye mer juling enn mine andre klokker med børstede overflater og den har i flere år vært min dykking-, jakt- og turklokke. Kassen er fylt med argongass for å unngå fukt i urverket og dugg på skiven ved temperaturendringer. Den drives av ETAs arbeidshest 2824-2, som generelt regnes som et enklere verk enn 2892, men det omtales ofte som mer robust uten at jeg har forutsetninger for å uttale meg om det.

EZM3 ble i Uhrenmagazin 9/2002 valgt til en av de 100 beste klokkene i verden og kom året før på andreplass i samme magasins store test av dykkerur, i konkurranse med vesentlig dyrere ur. Det har aldri sviktet meg, men jeg har nettopp sviktet det og byttet det bort med en klokke fra storebror, den luringen. Det blir i det minste i familien. Og på TS.

FORTSETTELSE FØLGER

Kona sier jeg nå har sittet litt for lenge foran skjermen.
Vel Morini, jeg skylder på deg. Flott lesestoff og nydelige bilder.:p

På tide å live opp i denne forsømte tråden.

Jeg har noe halvhjertet forsøkt å selge noen klokker de siste månedene. Grunnen er at vi har strukket strikken og kjøpt hytte. Mine argumenterer overfor lille konen om at livremmen må strammes er særdeles lite troverdige så lenge det står to bugnende klokkebokser i våpenskapet. Jeg setter vanligvis stor pris på hennes gode smak og evne til å legge merke til ting, men den innebærer dessverre at hun ikke lar seg lure av uttalelser som “å den – den har jeg hatt lenge/ - det var den jeg hadde på meg i går/ - den fikk jeg billig på loppemarked/ - det er den siste jeg har igjen fra samlingen”, etc.

Neste klokke ut solgte jeg faktisk i begynnelsen av uken, men jeg tillater meg å ta den med i skrytealbumet mitt her, mest fordi jeg allerede hadde skrevet teksten, men også fordi jeg med hånden på hjertet lover alle lesere at det kommer en måneklokke inn i livet mitt ved en senere anledning (i tillegg til den gamle cal 321). Here goes:

DSC_1078.jpg

Familiebilde
Speedys2.jpg

Klassikere i selskap:
DSC00190.jpg

For noen år siden satt jeg og beundret min gamle cal 321 Speedmaster samtidig som jeg leste om dem på nettet. Da jeg så hvor verdifulle de etterhvert har blitt, slo det meg at det kanskje ikke var så lurt å bruke den til daglig (jeg er ikke like tøff som Frodo som hugger ved med Milsub :-O). Som WISer flest, i evig søken etter unnskyldninger for å kjøpe en ny klokke, klamret jeg meg fast til dette snevet av rasjonell tankegang og begynte jakten etter en fint brukt nyere modell til hverdagsbruk. Takket være en tidligere kollega som hadde en for salg, ble jakten kort. Dens fremste oppgave var å skåne gammelspeedyen, men jeg var så dum å levere gammelspeedyen til service hos en urmaker jeg tidligere har anbefalt og som markedsfører seg som spesialist på restaurering av gamle klokker. Til tross for klare instrukser om ikke å polere den, så den ut som om den hadde blitt utsatt for Julius med vinkelsliper da den kom tilbake. Om det skjedde hos ham eller hos Swatch Group er det nå ikke mulig å finne ut. Mer om det en dag jeg orker å tenke på det.

Uansett – Speedmasteren er ikke uten grunn en av de store klassikerne innen klokkeverdenen. Den har et stilrent design, en perfekt størrelse og kasseform for de fleste håndledd, samt en unik historie. Med plexiglasset får skiven en varm glød og med manuelt opptrekk får man et daglig ritual som øker interaksjonen med uret. I tillegg kan man glede seg over at Caliber 861 i måneklokken kan karakteriseres som et in-house verk, som så vidt jeg vet etterhvert kun er å finne i denne modellen (før ble det brukt av andre merker og i andre Omegaer).

Avløsning
P1000027.jpg

Etter det bildet og så mye skriverier om Speedmaster må vel Broad Arrowen presenteres nå, selv om det ikke er helt kronologisk:

P1000023.jpg

P1010447.jpg

Den som søker etter en rød tråd eller et tema i samlingen min, vil raskt innse at jeg er en retningsløs person. Jeg har hatt perioder med fokus på enkelte funksjoner og merker, men bortsett fra min trofasthet til Speedmastere er jeg en notorisk rundbrenner. (Når det gjelder klokker, vel å merke). Når det er nevnt så oppdaget i fjor en fellesnevner med klokkene jeg faller for: De har utelukkende sort skive (bortsett fra JLCen - dressklokker skal ha hvit skive).

Jeg var derfor overrasket av at jeg falt for den hvite Broad Arrowen. På lenke ser den litt blass ut på bilder – ikke stilig og kjølig hvit som Explorer II, bare blass og bezelen ser alltid litt skitten ut. Jeg var derfor først tiltrukket av den sorte modellen, men etter å ha sett et bilde av denne på lys brun/honey rem var jeg betatt. Resultatet var at jeg prøvde meg på eierne av de to hvite BAene jeg visste var på forumet, dessverre uten hell. Jeg måtte i eBukta hvor jeg fant denne strøkne 2006-modellen rett fra service. Kameraet er ikke rettferdig med den – med sine blå/sorte (avhengig av lysvinkel) indekser og kremfargede skive er den aldeles nydelig. Den opprinnelige planen med å bytte til remdrift fortere enn svint, ble lenge utsatt fordi lenken er en ren nytelse. Like komfortabel som de vanlige Speedmaster-lenkene, men kraftigere og med buet profil er den flott å se på og bruke. Klokken går også svært nøyaktig. Sammen med GPen (presentasjon kommer), er dette den desidert mest nøyaktige klokken jeg har og jeg stiller mine andre etter dem.

Klokken drives av Omegas eget caliber 3303 som er en kolonnehjulskronograf utviklet i samarbeid med Frederic Piguet, og produsert ekslusivt for Omega av Piguet. Det er et fantastisk verk som overgår langt dyrere kronografer med modifiserte 7750-verk. Det er en fryd å bruke og har de mykeste og behageligste kronografknappene jeg har vært borti. Dette er godt på høyde med El Primero, men pga initielle reset-problemer med kronografen i de første seriene, har verket fått litt hard medfart på forskjellige forum. Alt er nå ordnet og med den relativt lave annenhåndsverdien som Omega har er det utrolig mye klokke for pengene.

Jeg nyter den nå på en stilig brun rem (julepresang fra storebror) som jeg synes kler den overraskende godt.

Se også sammenligningen med Daytonaen i følgende test: http://luxurytyme.com/articles/4.html

To be continued....eventually....

cal. 321 antastet på det groveste av en klumsete urmaker?? Jeg føler med deg! Men la oss snakke om noe koseligere!

Den hvite borad arrowen du har er absolutt langt oppe på listen min over pene klokker. Var på nippet på å kjøpe en, men sliter litt med at jeg ikke har sett den i virkeligheten enda.. Ja, det også at jeg vil ha en manuell cal. 321 speedmaster før jeg kjøper noe annen speedmastermodell..