Moser & Cie

Suften

Støttemedlem
Medlem
26. des. 2012
Sted
Viken
Kom over denne på en auksjon.
Kjenner jo dagens status for denne produsenten.
Er det noen av dere som kjenner historikken for denne klokken?
Jeg er uansett fornøyd med å fått tak i dette flotte eksemplaret.

Er det noen der ute som vet noe om utbredelsen av Moser & Cie på 40-70 tallet? Skulle gjerne vist mer om dette.
Moser.jpg

H. Moser & Cie var først og fremst et russisk merke tidlig på 1900-tallet. Etter den russiske revolusjonen ble merket til og med ekspropriert av den russiske staten. I denne perioden produserte de for det meste lommeur. På 50-tallet økte produksjonen og de satset mer på armbåndsur, så sannsynligvis er uret ditt fra den perioden. Så vidt jeg har skjønt var hovedmarkedet fortsatt Russland.

Merket gikk under på slutten av 70-tallet, og fabrikken og varemerket ble solgt til Dixie-group som driver med alt mulig av mekanikk og ikke særlig klokkerelaterte virksomheter (i hvert fall ikke nå lenger). Også ble det da re-vitalisert på 2000-tallet.

Interessen for vintage H.Moser&Cie har fått et lite oppsving etter re-booten av merket, men samtidig så skjønner alle at det er en brutt linje der. Samtidig så er det et interessant ur du har skaffet deg siden de fleste vintage H.Moser&Cie-urene jeg har sett på markedet har vært lommeur.

Tusen takk for svar!
Jeg har heller ikke sett mange armbåndsur fra Moser på markedet.
Sikkert beskjeden verdi, men kult med en litt annerledes klokke som ikke alle har.

Tusen takk for svar!
Jeg har heller ikke sett mange armbåndsur fra Moser på markedet.
Sikkert beskjeden verdi, men kult med en litt annerledes klokke som ikke alle har.
Er vel inne på en av kjerneverdiene i denne hobbyen med den uttalelsen der :)
Det trenger ikke koste en arm og ei nyre for at det skal være 'noe'.
Flott klokke, og håper vi ser mer til den fremover!

• Liker
Reaksjoner: Suften
Tusen takk for det!
Det er det som er selve gleden med denne hobbyen. Det finnes så mye fint i alle prisklasser. Skal skru den opp for å se på urverket så fort jeg får tak i egnet verktøy.
Poster nye bilder da.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Genta