Hva annet er det man bedriver som setter like mange andre i fare som bilkjøring?Og det samme gjelder i en rekke andre områder i livet, hvor uvettig utførelse av *sett inn aktivitet* kan sette andre mennesker i fare. Det er derfor vi har fartsgrenser, lovverk og medfølgende konsekvenser for folk som måtte bryte dem. Verden vil aldri bli "sikker", og det er en reell debatt som bør tas når man skal snurpe inn folks frihet på denne måten, for ikke å snakke om andre problemstillinger som kommer opp i et scenario hvor man lar programmert kunstig intelligens ta over fartøyet.
Uten å gå dypere inn på temaet, så er jeg redd det er nøyaktig denne småtotalitære argumentasjonsmetoden vi vil se "fra oven" når tiden er inne. Det vil si - det finnes ikke rom for andre meninger, da sannheten er klar (les: for alle med følelser, ser allerede for meg Gahr Støre på gråten), og planen skal iverksettes koste hva det koste vil. Vi får se hva som skjer.
(Vil legge til, jeg mener ikke å kalle deg en småtotalitær type, men akkurat en setning som "jeg vil ikke ha en diskusjon for dette er sannheten" er ikke veldig produktiv).
Kan ikke komme på noe annet jeg gjør som er like farlig iallefall...
Misforstå meg rett, jeg synes det er gøy å kjøre, men jeg er overbevist om at selvkjørende biler (i mer eller mindre grad) er veien det går. Og sikkerhetsmessig synes jeg det er helt topp iom at risikoen for at en tulling bak rattet dreper eller skader familien min minsker.
Diskusjonen rundt hvirvidt man skal stole på AI osv er jo egentlig en annen etter min mening
Real life example; samboer ble påkjørt bakfra pga damen i bilen bak fulgte ikke helt med. Hadde hun hatt en mer moderne bil som så at trafikken hadde stoppet hadde det sannsynligvis ikke skjedd iom at bilen da hadde bremset selv.