Det var en flott 500 eternamaniac! Jeg må holde utkikk etter den på Triumph treff i sommer.
Disse små 500 er kanskje noe av det gøyeste Triumph har laga, kvikk turtallsvillig motor i en lett ramme. Og de tåler utrolig mye misbruk. Jeg kjørte min daglig som eneste transport i 10-15 år, sommer og vinter. Sykkelen var fullstendig utslitt! Slark i hjullager, svingarmslager, utslitte dempere og gaffel osv lista er altfor lang. Mishandla gjennom flere år.
Liker godt de modifikasjoene du har gjort, elektronisk tenning og TLS brems er bare helt nødvendige på denne sykkelen. Jeg har gjort det samme på min etter å ha kjørt uten i årevis. Greide faktisk å låse forhjulet med den TLS bremsen da en traktor dukka opp bak en sving.
Jeg trur Ikke ramma di er fra 1960 heldigvis, 60 modellen hadde en såkalt goosneck ramme. Den ramma hadde ikke skråforsterkninga under tanken slik at tanken blei bærend del av ramma. Det gjorde at tanken sprakk og den ramma du har kom i 64 hvis jeg husker rett.
Her ser du en 60 ramme med mine innsveiste forsterkninger, skråstaget under tanken og innfestinga av svingarmen.
Den siste kom originalt i 67? etter at Triymph vant på Daytona.
Jeg trur heller ikke at høyre del av motoren din er fra 68, siden rullelager på veiva kom i 67? Uansett så har det ingenting å si hvis du ikke er helt original firk og det virker det ikke som du er.
Som du ser er ikke min så flott som din. Jeg er vel så langt det går å komme fra originalfrik. Modifikasjonene på denne er som din at bathtuben blei skrota engang i historien og bygd opp som T100. Jeg har forsterka ramma, bytta forhjul og brems, flytende bremsesko bak. Nye dempere og gaffelbein. Jeg har gjort en lett motor trimming med 9:1 stempler, porta topp, 1" forgasser, letta vippearmer og støtstenger, rullelager på veiva, stive clutch fjærer fra en Yamaha og et lite snertent oljefilter fra en 2CV.
Hvis du har den gamle motoren din , er jeg interesert i å kjøpe fordeleren fra den eller hele motoren.