Movado: Nytt eksemplar i samlingen

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Hallo. Har fått kjøpt en vintage Movado Museum ur fra USA med mekanisk verk - ser ut som det er originalreim og boks. Antar denne er fra sent 60tall eller tidlig 70talls klokke. Så på et bilde der Marlon Brando antaglig har samme type klokke.

Noen der ute som har denne gamle typen med mekanisk verk? De fleste jeg har sett er Quartz klokker av Movado Museum.

Her er den:
24075898_7_x.jpg


Mr. Brando:
tumblr_n0jw1pnkMF1qg8qoro1_1280.jpg
 
Redigert:
Gratulerer med ikonisk klokke.

Jeg har vært nære på å kjøpe denne på ebay flere ganger, men det ble med tanken. Ser ut som du har funnet et veldig bra eksemplar.

Historien om Museumsklokken er fascinerende og litt trist. Jeg har tidligere skrevet om den i forbindelse med uret: Zenith El Primero "Pasific", og klipper og limer fra egen tråd:

"I 1947 designet den amerikanske industridesigneren Nathan George Horwitt en urskive uten tall. Svart med en gylden sirkel klokken tolv. I våre dager ville den kanskje ikke ha lagd så mye oppsikt, men uten timemarkører i 1947 da gitt. Sirkelen klokken 12 skulle representere solen, det eldste instrumentet for tidsangivelse menneskene har brukt.

Den opprinnelige klokken ble produsert av Vacheron & LeCoultre (som så vidt jeg har skjønt var under samme paraply den gangen), og i 1960 ble prototypen donert til ”The Museum of Modern Art” i New York.

Movado visste å utnytte dette. Kildene er litt uenige om hvor mye tillatelse Movado hadde til å produsere klokken, men produsere den gjorde de. I voldsomme antall. Og (etter hvert) med varierende likhet med Horwitts opprinnelige klokke.

Movado hadde kanskje tillatelse fra museet om å produsere klokken, men Horwitt følte seg snytt og fikk i 1975 ca. 29.000 dollar for tort og svie. Movado hadde nok tjent litt mer.

Etter erstatningsutbetalingen fikk Movado virkelig blod på tann, og spydde ut utgaver av museumsklokken. I 1986 var det 24 ulike modeller som ble solgt som: ”Movado Museum Watch”"


Ditt eksemplar er nok fra sent 60-tall og således lik den originale musemsklokken slik den var tenkt å være. Etter hvert som Movado begynte å designe smykker og vesker i tillegg til klokken, ble designet utvannet, og ikke alle utgaver er like pene, men du har et fantastisk flott eksemplar av et interessant stykke ur-historie.

Kjenner jeg blir litt misunnelig. :D
 
Movado er et av merkene som gjorde meg interessert i ur! Flott sak du har fått tak i!
 
Takk for respons :) Kom svært spontant over den. Søkte på google etter vintage Movado Museum og fant den på liveauctioneers.com. Var kun noen 2 dager før den gikk ut og så hoppet jeg på! Så på ebay på forhånd, men fant ingen tilfredstillende resultater der, kun quartz versjonene.
 
I dag kom den i posten :) Litt overrasket over at den var relativt liten - 32mm i diameter, og det er herremodellen.

Uret går helt fint :)