Musikk for hifi-anlegget.

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Muligens litt snevert dette, menhva med en tråd med linker til musikk som er ekstra godt produsert, egner seg som referansesanger til å vurdere hifi utstyr etc?

Link til spotify, soundcloud etc. Helst steder som tilbyr musikken i så god kvalitet som mulig:)

Hva hører du på når du virkelig vil få frem kvalitetene i anlegget ditt?

http://open.spotify.com/track/3vGhQoG6IalBCxkEr6Aw6v morcheeba - big calm
http://open.spotify.com/track/6HxU7SRfbM1LLK3TTNohAY zero 7 - somersault
http://open.spotify.com/track/6QnpVD7AujNsUdl1swDQI0 groove armada sin remix av midlake sin roscoe.
http://open.spotify.com/track/6VAOH641sWf6w4Iw1RBYK3 enya sin boadicea (ready or not -sampelet)

Redigert:
Hehe.. Dire Straits sine remastered-CDer, eller alt av Mark Knopfler. Han er et lydgeni, og leker ikke kvalitet når han samarbeider med produsenten sin, Chuck Ainlay!

Ellers har jeg brukt The Division Bell av Pink Floyd. Også svært god mix.

Ingen kjempefan av Dream Theater, men de vet hva de driver med på lydsiden de også!

Innspillingene til Diana Krall er bra samt Kari Bremnes, og det meste annet som er fra Kirkelig kulturverksted og Studio 1.
Jeg liker spesielt å bruke Knut Reiersrud's " Tramp" som referanse.

Stein

Innspillingene til Diana Krall er bra samt Kari Bremnes, og det meste annet som er fra Kirkelig kulturverksted og Studio 1.
Jeg liker spesielt å bruke Knut Reiersrud's " Tramp" som referanse.

Stein

Jepp, "Løsrivelse" med Bremnesa er vel tidenes referanseplate på stereo. Både fordi den høres fantastisk ut når det er bra og samtidig er krevende å gjengi og avslører feil nådeløst.

Men det er litt kjipt å høre den i hjel på testlytting mtp at det er en av de beste norske plater som noen sinne er utgitt. Av og til klaffer bare alt når en gjeng musikere møtes til et prosjekt, og det gjorde det til gangs her. Alt du kan komme på er bra. Vokalen, musikken (Ketil Bjørnstad), arrangementene, samspillet, lyden, tekstene, coveret, osv. Og ikke minst Marius Müller på alle gitarer.

Neste gang du er på besøk Entropy blir det Kari Festbrems-session på husalteret :)

Stockfisch Records har relativt gode innspillinger og kvalitet mener jeg å huske.

Prøv denne: Stockfisch-Records

Må nok kjøpes tror jeg, men vel verdt pengene, mye bra musikk, ihvertfall til det formålet.

Det er greit, Tore! Og neste gang du er i Oslo håper jeg at anlegget her hvertfall går ann å høre på, for en top-shelf lytter som deg;)

Devin Townsend er en trollmann i miksing. Tror sangen "coast" fra albumet "Ki" og generelt sett hele albumet "ghost" vil være veldig passende.

Stemmer i for Løsrivelse plata til Bremnes den er vanvittig bra, en skal ikke kimse av musikerene som står bak store deler av det som blir gitt ut på kkv. Brødrene Audun og Iver Kleive f.eks er vel få som er like dyktige og sære på lyd som dem, og ingen som greier å toppe Iver sin vannvittige orgelspilling på Kyrie plata. NEI!! jeg er ikke religiøs, snarere tvert imot. :p

En annen plate som også får testet dynamikken og hvordan anlegget låter er Jan Garbareks album twelve moons.

Når det er sagt kommer det jo veldig an på øret som hører, noen er fornøyd med spotify streaming ut pc'n med reklame i tide og utide, andre føler det ikke er lyd før dubstep'n rister i rommet, ja og sære som sikkert jeg blir omtalt som. :rolleyes:

Mitt tips er å blåse i "referansemusikk" og heller spille den musikken du spiller til daglig. Hva skal du med et anlegg som spiller Nils Lofgren - Keith dont go" og annen "referansemusikk" knakende bra sålenge du ikke spiller denne musikken ?

Hva hører du på når du virkelig vil få frem kvalitetene i anlegget ditt?

Toumani Diabate, Vasselina, Keith Jarret, Motorpsycho, Dylan, Radka Toneff, Stones, Beatles, Bach, Miles, Coltrane, Dexter Gordon, Thin Lizzy, Stan Getz, Tord Gustansen, Oscar Peterson, The Giant Robots, Lightning Beat Man, Steely Dan, Genesis, Hollywood Sinners, Chicane, Moby, Snoop Dog, Sugarhill Gang, Fela Kuti, Hugh Masakela, Jimi Hendrix, Buddy Guy, Tom Waits, Beethoven, Eels, Cornelius Vreesvijk, Ryan Adams, Ana Moura, Tool, Michel Petrucciani, Bo Diddly, Don Henley, Stevie Ray, Vaughan, Nina Simone, Ella, Velvet Underground, Madrugada, ZZ Top, Warren Zevon, New Order, Andnes, Tanirawen, Mogwai, Edan, Nick, Drake, Nick Cave, Those Norwegians, U2, Dawes, Ben Harper, Bill Fay, Anthonio Forcione, Sonic Youth, Big Bang, Springsteen, Boubacar Traore, Lou Reed, Billy Idol +++

Redigert:
Ah, supert.
Masse gode innspill her.

Jeg synes det er morro, siden jeg nå har ny forsterker. Samtidig har jeg "incoming" høytalere og det er gøy å forhåpentligvis kunne høre forbedringer:)

Mitt tips er å blåse i "referansemusikk" og heller spille den musikken du spiller til daglig. Hva skal du med et anlegg som spiller Nils Lofgren - Keith dont go" og annen "referansemusikk" knakende bra sålenge du ikke spiller denne musikken ?

Så sant så sant. Og så kom jeg på en annen ting: Om du virkelig skal plage et anlegg for å finne ut hva det er i stand til, så er det bare å kjøre på med tettpakket rock og metal. Lag på lag med lyd i alle frekvensområder er noe bare de beste anlegg kan gjengi med æren i behold. Klassisk er bare barnemat i forhold. Det er en myte at noen anlegg passer til klassisk og noen til balla i taket. Et anlegg som kan gjengi rock på en overbevisende måte kan spille alt. Det eneste forbeholdet må være at det kanskje sier deg mindre om evnen til å gjengi rom og perspektiv på akustiske opptak.

Tanken med tråden er at man kan finne musikk, innen egne preferanser som har litt av "alle" lyder. Det jeg gjør er at jeg finner en sang jeg liker, med punsj, mellomtone og diskant. Så hører jeg på den såpass mye at jeg kjenner den godt, for så å høre på den på flere oppsett på kort tid for å høre forandringene i kvaliteter det forskjellige gir.

Er fascinerende.:)

Du er solgt Entropy. Velkommen til Ståles asyl. Vi snakkes om 15 år når symptomene begynner å slippe taket :)

Jepp, "Løsrivelse" med Bremnesa er vel tidenes referanseplate på stereo. Både fordi den høres fantastisk ut når det er bra og samtidig er krevende å gjengi og avslører feil nådeløst.

Men det er litt kjipt å høre den i hjel på testlytting mtp at det er en av de beste norske plater som noen sinne er utgitt. Av og til klaffer bare alt når en gjeng musikere møtes til et prosjekt, og det gjorde det til gangs her. Alt du kan komme på er bra. Vokalen, musikken (Ketil Bjørnstad), arrangementene, samspillet, lyden, tekstene, coveret, osv. Og ikke minst Marius Müller på alle gitarer.

Årets beste innlegg om musikk kom på et klokkeforum!
Og årets beste innlegg på klokkeforumet er om musikk!