Mva på klokker kjøpt brukt i Norge.

Medlem
16. nov. 2010
Sted
Oslo
Hei.

Lurer på dette med klokker man kjøper brukt i Norge, men som stammer fra utlandet. Har lest et sted, uten at jeg husker hvor, at om du kjøper klokker som senere viser seg å være smuglet så risikerer du å bli sittende med svarteper. Altså du kan bli avkrevd mva senere.

Vel, her dukker det i petimeterhjernen min opp en rekke spørsmål?

1. Hvordan på kloden vet jeg om en klokke jeg har kjøpt brukt i Norge, men som stammer fra utlandet er tollet inn eller ikke? Bør selger ta vare på kvittering for betalt mva og at denne følger klokken? Spør jeg selger pent og håper han svarer sant?

2. Hvordan på kloden vet jeg hvor en klokke uten boks og papirer stammer fra?

3. Hvor fanger myndighetene opp at jeg evnt. har en klokke som ble smuglet en gang i tiden? Sjekkes ref.nr. på service? Får du kun trøbbel hvis du blir stoppet i tollen ved en senere anledning?

4. Er det ikke noe om at du skal melde fra hvis du tar med dyre varer ut av Norge som du skal ha med inn igjen?
Har noen her gjort det? Har noen her havnet i trøbbel for å ikke gjøre det?

5. Skal utlendinger på vei inn i landet gå på rødt hvis de har en dyr klokke på armen, evnt hvordan forhindrer man at han er her for å selge den?

6. Og for å være virkelig kranglete: Hva når en utlending flytter til Norge og tar med seg klokkesamlingen sin og så selger unna litt? Dette kan man jo gjøre fullt lovlig, men hvordan dokumenterer man at klokken stammer fra et slikt scenario og ikke smugling?

Ble litt langt dette.

Poengterer at jeg ikke er på utkikk etter å finne måter å lure systemet på. Bare lurer på regler og praksis.

Denne problemstillingen unngår du veldig greit ved å registrere klokken(e) på et eget skjema, som du får hos tollvesenet før utreise fra landet :)

Denne problemstillingen unngår du veldig greit ved å registrere klokken(e) på et eget skjema, som du får hos tollvesenet før utreise fra landet :)

Takk.

Løser alle problemstillingen seg, eller bare nummer 4 og 5?

Har noen hørt om noen som har kommet i trøbbel for å ikke ha fylt det ut? Jeg har aldri tenkt på å fylle det ut, men ser på tollsidene at med en feriebagasje som gjerne inkluderer et par klokker, solbriller, ipad, iphone, speilrefleks kamera og videokamera så bør jeg kanskje begynne med det. Virker bare så unødvendig, så og si alle reisende har jo med seg ting til samlet verdi over 6000,- bare regn over hva tingene du faktisk står og går i koster.

Ta med kvittering om klokken er kjøpt hos norsk AD.

De andre problemstillingene er vel egentlig bare hypotetiske. Kommer du med en hel- eller halvgull Rolex er det neppe mer enn et par prosents sjanse for at noen tror den er ekte uansett.

Kommer du med en hel- eller halvgull Rolex er det neppe mer enn et par prosents sjanse for at noen tror den er ekte uansett.
Så da blir jeg stoppet for smugling av piratvarer istedet? :D:D

For å konkretisere litt hvorfor jeg har begynt å tenke på dette da.

Den ene klokken min ser jeg på papirene kommer fra utlandet. Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er betalt mva på den, men man vet jo aldri. Kan jeg få meg en uhyggelig overraskelse om jeg tar den med til utlandet?

Det blir bedrevet altfor mye "skremmelspropaganda" fra norske forhandlere om dagen!

Sannheten er at det er umulig for noen å finne ut av om en klokke er "momset" inn. De gangene jeg har kjøpt klokker fra utlandet har det aldri blitt registrert noen serienummer i forbindelse med inntolling.

Sørg alltid for å ha ditt på det tørre. Pass på å alltid betale momsen på klokker du selv måtte bestille fra utlandet, så klarer jeg ikke se hvordan du kan havne i trøbbel. Å drive registrering ved utreise for den klokken man har på armen høres ut som ren skjær paranoia for meg. Skulle jeg dratt på alt jeg har for et utenlands-GTG skulle jeg vel vurdert det.

Med det tempoet enkelte klokker bytter eier er det komplett umulig å ettergå dette, i den forstand at du har vært i god tro. Hadde dette vært et problem ville Briljantwatches og Briljant Ur & Gull vært ute av business for lenge siden...

Mulig at det finnes juridiske aspekter jeg ikke kjenner til, men i praksis kan jeg ikke skjønne hvordan det skal bli problemer så lenge du har betalt momsen eller kjøpt brukt i Norge.

Jeg antar at de fleste er såpass rederlige og/eller kjenner konsekvensene ved smugling at man sørger for at de ur man selv måtte "importere" blir momset korrekt inn.

... Å drive registrering ved utreise for den klokken man har på armen høres ut som ren skjær paranoia for meg. Skulle jeg dratt på alt jeg har for et utenlands-GTG skulle jeg vel vurdert det.

...

Problemet er, at dersom tollvesenet finner det for godt å stoppe deg, kan de faktisk ta beslag i klokken inntil du kan fremlegge dokumentasjon på at den er kjøpt i Norge, evt. momset inn tidligere. Da sparer man seg for MYE bryderi ved å bruke 3 minutter hos tollvesenet før utreise :) Jeg gjør alltid dette før jeg reiser ut av landet.

1. Hvordan på kloden vet jeg om en klokke jeg har kjøpt brukt i Norge, men som stammer fra utlandet er tollet inn eller ikke? Bør selger ta vare på kvittering for betalt mva og at denne følger klokken? Spør jeg selger pent og håper han svarer sant?

Det kan du ikke vite. Men tollvesenet har heller ikke noe register over klokker som er innfortollet. At noen skulle finne på å undersøke din brukte klokke, er helt usannsynlig.

2. Hvordan på kloden vet jeg hvor en klokke uten boks og papirer stammer fra?

Det vet du ikke. Den kan være innsmuglet, tyvegods, hva som helst. Desto større grunn til å vurdere selgeren like nøye som klokken.
3. Hvor fanger myndighetene opp at jeg evnt. har en klokke som ble smuglet en gang i tiden? Sjekkes ref.nr. på service? Får du kun trøbbel hvis du blir stoppet i tollen ved en senere anledning?

Ingen registrerer serienummer på klokker. Den eneste måten du kan få vanskeligheter, er om du blir stanset i tollen ved innreise til landet.

4. Er det ikke noe om at du skal melde fra hvis du tar med dyre varer ut av Norge som du skal ha med inn igjen?
Har noen her gjort det? Har noen her havnet i trøbbel for å ikke gjøre det?

Du har ikke plikt til å melde fra, men som andre har nevnt kan du ved innreise bli bedt om å dokumentere at du hadde med deg klokken ut. Kan du da ikke sannsynliggjøre at klokken er momset inn, kan du få vanskeligheter. Reiser du med dyre klokker, kamera e.l. kan det derfor være lurt å fylle ut legitimasjonsbevis for disse. Slikt bevis kan du bruke flere ganger. Selv har jeg aldri gjort det, men det er vel egentlig bare latskap. Ettersom tollvesenet ikke har noe klokkeregister, kan de ikke sjekke at uret du får legitimasjon på faktisk er tatt inn lovlig; skjemaet er kun et bevis på at du har tatt den med ved utreise.

5. Skal utlendinger på vei inn i landet gå på rødt hvis de har en dyr klokke på armen, evnt hvordan forhindrer man at han er her for å selge den?

Typisk reisegods og gjenstander til personlig bruk skal i utgangspunktet ikke fortolles. Er hensikten å selge klokken, skal utlendingen gå på rødt og fortolle klokken. Gjør han ikke det, og likevel selger den, er det lovbrudd.

6. Og for å være virkelig kranglete: Hva når en utlending flytter til Norge og tar med seg klokkesamlingen sin og så selger unna litt? Dette kan man jo gjøre fullt lovlig, men hvordan dokumenterer man at klokken stammer fra et slikt scenario og ikke smugling?

Det ble litt gjentakelse av hva de andre har sagt, men jeg begynte i dag morges og fikk ikke skrevet ferdig før nå :)

Problemet er, at dersom tollvesenet finner det for godt å stoppe deg, kan de faktisk ta beslag i klokken inntil du kan fremlegge dokumentasjon på at den er kjøpt i Norge, evt. momset inn tidligere. Da sparer man seg for MYE bryderi ved å bruke 3 minutter hos tollvesenet før utreise :) Jeg gjør alltid dette før jeg reiser ut av landet.

Se der ja. Nå er inne på det jeg tenkte på.

Helt enig med både deg og Mogens. Dette virker helt paranoid, samtidig som jeg tenker hva hvis....

Jeg regner med at er kundene til denne mannen og lignende de primært har hatt i tankene og ikke folk som har handlet i god tro, men nettopp hva hvis.

Sist jeg gikk på rødt så himlet tollern med øynene og uttalte "jaja du er ærligere enn meg"..... Jeg tar alltid høyde for å møte han som er skikkelig ivrig i jobben.:D

Jeg har alltid lurt på hvordan dette med salg av kostbare ur som privatselger kan påvirkes av lovverket? Er det mulighet for at staten kan kreve inn moms på urene vi selger? Mange ur kommer Jo inn og går gjerne raskt ut igjenn, dette kan Jo Få myndighetene til å tro at det er en inntektskilde? Eller?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg har alltid lurt på hvordan dette med salg av kostbare ur som privatselger kan påvirkes av lovverket? Er det mulighet for at staten kan kreve inn moms på urene vi selger? Mange ur kommer Jo inn og går gjerne raskt ut igjenn, dette kan Jo Få myndighetene til å tro at det er en inntektskilde? Eller?

Ja takk til dette sier nå jeg. :)
Det betyr i så fall at jeg kan trekke av tapet ifm flipping på skatten. Tjohoo!:mrgreen:

Det er plikt til å registrere seg i mva-registeret dersom man driver næring og omsetter for mer enn 50k. Som næringsdrivende regnes den som har en virksomhet som er egnet til å gi overskudd over tid. Det er nok ikke mange av oss som kvalifiserer til en slik betegnelse :)

Et av spørsmålene blir vel her om kjøp/salgs-virksomheten bærer preg av å være arbeid eller hobby. Hvor grensen går er vel noe flytende, men mer enn 10 salg i året vil fort kunne karakteriseres som mer enn hobby. I så fall skal man betale skatt av overskudd og kan trekke fra tap. Men med mindre du faktisk sper på inntekten eller lever av dette er det ingen problemstilling verdt å tenke på. Mva er ikke mitt område hva angår juridisk kunnskap, men vil vel komme på banen dersom det er et visst omfang av kjøp og salg...

Så om man selger ett ur for over 50k med fortjeneste så skal man registrere seg? Har også hørt at man bare skal momse på overskudd ved salg av antikk/brukte gjennstander, noen som kan bekrefte, avkrefte dette?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Så om man selger ett ur for over 50k med fortjeneste så skal man registrere seg? Har også hørt at man bare skal momse på overskudd ved salg av antikk/brukte gjennstander, noen som kan bekrefte, avkrefte dette?

Enhver inntekt på over 50k i året fra næring er mva pliktig. Dvs du må registrere deg i mva registeret og legge til mva ved salg. Du har deretter mulighet til å kreve tilbake mva på varer du har handlet ifm driften av selskapet.
Kriteriet er at du må dra inn over 50k (eller har dette beløpet økt siden sist?) i året for å bli registret i mva registeret.

Men, så er det dette med næring da... Et rent privatsalg omfattes vel ikke av dette lovverket, uansett fortjeneste?

En bilselger bekjent av meg har tilgang på gode bilkjøp relativt ofte.Da i tilfeller der bilen er for gammel til at butikken han arbeider i, ønsker den osv. Så istedet for å sende av gårde kunden i det åpne markedet kan min bekjent kjøpe bilen privat, slik at han får salget av ny bil der og da, og smart som han er selger han bilen med fortjeneste.(grunnet forhandlingene osv) Noen gangertjener han mye, andre ganger lite. I følge han kan han selge 5 biler i året uten skatt (eller å fradragsberegne) på fortjeneste eller tap.

Hvis disse reglene stemmer, vil jeg tro at det er noe lignende for klokker.

For dere med mange dyre klokker har jeg en annen tanke eller et tips, alt ettersom. Om man kan dokumentere, f.eks gjennom sonen hva tilsvarende klokker legges ut for ved bruktsalg. f. eks submariner som mange har. burde man kunne avskrive verdien pr. år med x antall kroner på tilsvarende ur.

Klokker og smykker er ifølge meg bekjent iberegnet i formueskatten, og for dere med mange av disse dyre klokkene kan man kansje skaffe seg en klokke ekstra i året bare i skattelette?

Selv har jeg bestemt meg for å gå på sparebluss hvertfall til påske, så fremover skal jeg leve livet mitt gjennom sonens unboxinger. Jeg oppfordrer derfor til både teasing, informasjon om at noe er bestilt og luremusunboxinger i fleng, slik at jeg kan ta del i spenningen, og helst også jakten:)

Bare glem det. For 99,9% er det helt uaktuelt å tenke på hverken beskatning eller mva.

Du betaler ikke mva før du er næringsdrivende med 50 000 fakturert.
Du betaler ikke skatt på hobby før du er næringsdrivende.

Du er ikke næringdrivende før du har oppfylt kravene Hopalong skriver og flere til.

Det er eks helt uproblematisk å ha kjøpt diverse rolex tidligere og selge dem med god fortjeneste i dag. Det er helt uproblematisk å bestemme seg for å selge unna samlingen og sitte igjen med flere hundre tusen i fortjeneste.

Om du derimot bygger et nettverk du kjøper klokker gjennom for å selge med fortjeneste er du på tynn grunn.

Forøvrig er du jo berettiget fradrag for mva på alle kostnadene dine om du blir mva pliktig. Det hadde jo vært hyggelig. Automatisk 20% rabatt hos alle AD'er.

Bare glem det. For 99,9% er det helt uaktuelt å tenke på hverken beskatning eller mva.

Du betaler ikke mva før du er næringsdrivende med 50 000 fakturert.
Du betaler ikke skatt på hobby før du er næringsdrivende.

Du er ikke næringdrivende før du har oppfylt kravene Hopalong skriver og flere til.

Det er eks helt uproblematisk å ha kjøpt diverse rolex tidligere og selge dem med god fortjeneste i dag. Det er helt uproblematisk å bestemme seg for å selge unna samlingen og sitte igjen med flere hundre tusen i fortjeneste.

Om du derimot bygger et nettverk du kjøper klokker gjennom for å selge med fortjeneste er du på tynn grunn.

Forøvrig er du jo berettiget fradrag for mva på alle kostnadene dine om du blir mva pliktig. Det hadde jo vært hyggelig. Automatisk 20% rabatt hos alle AD'er.

Vil det bety at om man kjøper og selger klokker med fortjeneste gang på gang uten om å forholde seg til ett nettverk av de samme menneskene vil det bergenes på hobbybasis, "samler" ?

Jeg har lenge lurt på reglene rundt dette, hvem ville vell ikke likt å kansje tjene noen få kroner i dette "gamet" for å gjerne spare opp til en grail :)