Mye utskifting av 1950-kasse ur ?

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Snuser littegrann på å anskaffe meg en PAM, men stusser litt over en trend. Det virker som om veldig mange flipper deres 1950-modeller mer eller mindre raskt etter innkjøp. Typisk PAM312, som vel er innstegsmodellen ?

Er det noen spesiell grunn til dette ? Har det noe med komfort å gjøre ?
Har selv prøvd meg på hommage av PAM112 og den var veldig behagelig å ha på. Ligger flatt og fint på håndleddet uten mye ustabilitet. Er dette et større problem med 1950-kassene ?

Personlig synes jeg 1950 kassene er mye mer behagelig å bære. Jeg opplevde at min pam 90 gnagde seg inn i håndleddet, ett problem jeg aldri har hatt med min 233. Designmessig er 1950 også overlegne de mer "klumpete" kassene på pam 005, 111, 112 etc.

Hvorfor mange flipper 312 har jeg ingen formening om, men å se alle urene på TS reduserer ikke akkurat flippelysten:p

Et kort svar,- batteriet ser flatt ut på PC'en..

Tror ikke det er 1950-kassen som er årsaken til at "mange" flipper 312'en,- tvertimot så har 1950 kassen en design som mange etterspør.... Mulig det er 312 som ønskes byttet i noe annet....med 1950 kasse. ;)

Ja, jeg stemmer i. 1950-kassen er fantastisk flott! Jeg kunne ikke tenkt meg en Luminor uten. Uten at jeg vet hvor mange 312 som er flippet og til fordel for hva, er det jo ikke unaturlig at det er flest av "innstegsmodellen". Tatt i betraktning inhouse er den slett ikke galt priset. Det finnes derimot mange fine PAMs med 1950...

Panerai

Hei,

Folk bytter vel ur etter som smak og interesse endrer seg. Panerai er kanskje et merke mange blir litt
"hypp" på ganske raskt, og kort tid etter avtar interessen. Utseende er jo spesielt, så kanskje liker man stilen/uttrykket - eller ikke - noe man kanskje finner ut litt i etterkant av kjøp.

Nå er det ikke slik at jeg er Panerai frelst selv, men kjøpte denne som en 328 (lenke) rundt Jul 2010, og kan over hodet ikke tenke meg å selge den igjen. Bytter mellom lenken og div. reimer jeg har skaffet meg rett som det er.
Lenken er egentlig behagelig, men totalt sett blir det en tung pakke, som da kan gnage litt på undersiden av håndleddet.

Pam12_wrist.jpg

Jeg er svært tilfreds med å ha en Panerai med in-house urverk i samlingen, og føler dette er Paneraien å ha for MEG.

BT

Skjønner godt at du ikke vil kvitte deg med den, den er rett og slett griselekker! Selv har jeg bare en 005 med den litt mindre avrundede og elegante kassen, men denne ligger også veldig fint på armen:) Det eneste jeg ville byttet den for er for å få en 1950 kasse;)

Tror ikke det er 1950-kassen som er årsaken til at "mange" flipper 312'en,- tvertimot så har 1950 kassen en design som mange etterspør.... Mulig det er 312 som ønskes byttet i noe annet....med 1950 kasse. ;)

BRIO treffer spikeren her. Jeg har solgt to stk. 312 det siste året, og det er IKKE pga 1950 kassen.

+1

For min del var det utelukkende 1950-kasse som var alternativet når jeg etterhvert fant min PAM270.
Perfekt "fit", tiltalende design og de riktige komplikasjoner. Og selvsagt inhouse P.2003 urverk.

Skulle jeg vurdere bytte i annen PAM, er selvsagt første kriterie 1950-kasse, dernest vurdering av hvilket urverk/calibre og komplikasjoner.
Jeg synes også 1950-kassen gjør PAM Luminor mer "dressier" og elegant, enn hva øvrige modeller har vært. Derfor benytter jeg uret like godt til dress på jobb, som til jeans på fritid.

Anyways, jeg har troen på at markedet etterspør PAM 1950 i større grad enn tidligere, ettersom flere modellvarianter nå er tilgjengelig. Slikt gir jo ofte en hyggelig dynamikk i bruktmarkedet.

PAM270_2.jpg

Har selv en PAM312, og er meget godt fornøyd med denne. Tanken på å flippe denne har enda ikke slått meg .... og nå feirer den snart 2 års dag i min lille samling.

Dersom jeg en gang i fremtiden skulle flippe denne, vil det trolig bli til fordel for en ny PAM med 1950 kasse.

Btw. Utrolig flott PAM du har Moore!

tigergutt

Kanskje du kan avklare hva årsaken er da?

Årsaken er at jeg er en vingle-petter som ikke er helt riktig vel bevart :p

Begge salgene var for å finansiere noe nytt, og da måtte noe vike. Et tegn på at jeg liker 312 er jo at jeg kjøpte den for 2.gang, men igjen, så måtte den vike for noe annet. Alternativet var at Submarineren måtte gå, og det var helt uaktuelt! ;)

Men jeg skulle gjerne sett et mekanisk opptrekksverk i 312, men som sportsmodell så er det jo mest praktisk med et automatisk verk.

Noen spesiell grunn til at man ikke får 1950 kasser med noe annet enn Inhouse? Ikke at det er negativt med inhouse, men hadde vært rimeligere med ETA :p (som jeg regner med blir brukt i de rimeligere modellene?)

Jaja, da landet jeg på den klassiske urkassen. Forsåvidt ikke ukjent for meg, da jeg hadde en homage en periode.
Kvittet meg riktignok med den og konkluderte med at slike ur ikke var noe for meg.
.....Men med riktig navn på skiven blir vel nytelsen minst 50% større :rolleyes:

IMG_1306.jpg

Når det gjelder 1950-kassen så har jeg ennå ikke prøvd de. Men hovedinntrykket er at det virker som om uret blir liggende litt vel høyt på håndleddet i forhold til dette uret.
Så nå får vi se hvor lenge forelskelsen varer denne gangen. Har dårlig track-record for tiden - de 2 siste NIB-klokkene røk ut etter 1 uke :-o

Gratulerer så mye med 111 :D

Men ikke si du har kvittet deg med selklokka? :eek: