Når blir en klokke for liten?

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Oslo
Hallo!
Jeg har lenge ønsket meg en Explorer 1 (39mm) og sparer til denne. Exploreren er utrolig vakker i sin enkelhet, og kan virkelig brukes til alt. Jeg har flere ganger prøvd den på hånden og synes det ser veldig bra ut.
Men sist jeg var innom en Rolex-forhandler mente ekspeditøren jeg pratet med bestemt at 39mm var for lite for meg. Hun syntes til og med Submarineren min var i minste laget. Jeg har 19cm store håndledd.
Nå kan det hende at hun bare sa det fordi hun ikke hadde noen explorer inne og hadde håp om at jeg dermed skulle slå til på den nye DJ-en på 41mm, i stedet, men jeg har uansett grublet litt på dette i ettertid.
Hva synes egentlig dere? Er 39mm for snaut for 19cm håndledd?
(Til info: Jeg kommer nok til å handle en Explorer før eller siden uansett.;))

Hallo!
Jeg har lenge ønsket meg en Explorer 1 (39mm) og sparer til denne. Exploreren er utrolig vakker i sin enkelhet, og kan virkelig brukes til alt. Jeg har flere ganger prøvd den på hånden og synes det ser veldig bra ut.
Men sist jeg var innom en Rolex-forhandler mente ekspeditøren jeg pratet med bestemt at 39mm var for lite for meg. Hun syntes til og med Submarineren min var i minste laget. Jeg har 19cm store håndledd.
Nå kan det hende at hun bare sa det fordi hun ikke hadde noen explorer inne og hadde håp om at jeg dermed skulle slå til på den nye DJ-en på 41mm, i stedet, men jeg har uansett grublet litt på dette i ettertid.
Hva synes egentlig dere? Er 39mm for snaut for 19cm håndledd?
(Til info: Jeg kommer nok til å handle en Explorer før eller siden uansett.;))

Nei. 39mm er ikke for lite for 19cm håndledd. Vil nesten si at dette ikke bare er min mening, men fasiten... :)

Du møtte det jeg karakteriserer som en dårlig selger, en selger som prøver å projisere sine meninger på deg, og ikke la deg få gjøre opp dine egne med hennes støtte. Spesielt kjipt når hun faktisk ikke har sett deg med klokken på armen! Er det noe jeg har lært så er det at det er komplett umulig å se klokke & arm-match via meninger og bilder uten å faktisk prøve.

Oppretthold spareplanen og drømmen:)

For noe tullprat (ekspeditøren altså)! På 19 cm skulle Exp39 sitte perfekt! Det er en klokke som ikke skal være større. Og jeg ville mye heller gått for den enn DJII, men det er jo en subjektiv mening.

Nå synes jeg DjII med hvit eller blå skive er knall,men en exp på 39 er ikke for liten, da snakker hun over seg

Noen syns alt under 44mm er for lite, selv om de har har 16cm omkrets rundt håndleddene. Andre syns 42mm er for stort selv om de har 20cm omkrets. Det finnes ingen fasit.

Den generelle oppfattelsen slik jeg har tolket det er at alle klokker mellom 38-42mm funker til 9 av 10 voksne mennesker. Men det brygger ned til hva du selv syns.

Explorer 39mm sitter nok skreddersydd på ditt håndledd :)

Når blir en klokke for liten? Hmmmm.... Da man selv syntes den er for liten!
Hva denne ansatte i butikken tenkte på er jeg neimen ikke sikker på, men det er ikke h*n som skal bedømme om klokka er for liten eller ei for deg!

Har vel sånn ca 19 cm selv, og hadde ikke hatt noen problemer med å gå med en 39mm explorer.
Kunne sikkert gått med en vintage 35mm ettellerannet også, en da fordi den nettopp er vintage.

Men som sagt, så er det du selv som skal bedømme om klokka er riktig størrelse.

Jeg liker store klokker, men 39mm Explorer er ikke en millimeter for liten for mine 19,5 cm håndledd. Når du spør om hva som er for lite blir i alle fall jeg svar skyldig, men inntil for noen år siden var jo subens 40mm ansett som stort.

En Oysterdate jeg har er på 34 eller 35mm. Etter et par dager på armen føles den stor nok, den også.

Har selv 19 cm håndledd, og er kjempefornøyd med min sub på 40. Jeg har også vurdert explorer 1, og synes selv jeg kler den godt. Før likte jeg større klokker, og startet med Breitling. Har en Seawolf fortsatt, men det henger i en tynn tråd med sine 45mm..

Skille.

Det er jo forskjell på 19 cm håndledd også, noen er "flate og brede", mens andre er nærmest sylindriske.

Anyways, gå for hva du føler deg comfy med, det er det som er viktig :)
For meg virker det som nybegynnere liker store klokker, også krymper størrelsen med erfaringene.
(Det gjelder hvertfall her :) )

Jeg har også 19cm håndledd.
Etter noen dager med PO 42mm føles GMT`n sine 40mm litt liten, rett etter bytte.
Men, dæsken å svær PO`n blir når den kommer på igjen etter en stund.
Så, det meste blir en vane etter litt tilvenning, vil jeg mene.

IMG_0184.jpg

L1000070.jpg

Redigert:
39mm er en størrelse som bør kunne passe perfekt på de aller, aller fleste håndledd uten å se for stor eller for liten ut. Gå for exp1 du, kan nesten garantere at du vil bli kjempefornøyd.

Størrelse på klokke er et interessant spørsmål. På 70-tallet kappes man om å lage de minste og flateste utverkene. Nå kappes man om å lage de største urkassene, selv om utverket inni vil passet inn i en 36 mm kasse. Fashion? Jeg er redd for at 45+ mm kasse vil føles veldig 2010-tallet om noen år. :p
Gå for klassikeren explorer I :cool:

Det blir subjektivt. Men 39 er ikke for smått for noen. Preferanser og følelser endrer seg, men man havner alltid tilbake på 38-42 som normalt imo. 44 er heller ikke feil, det samme med 36..dårlig salgstriks