Når er en klokke 100%?

Hovedsignal

Støttemedlem
Medlem
4. okt. 2014
Sted
Oslo
Leverte en Breitling Aerospace til service hos en anerkjent norsk urmakerkjede.
De ga meg prisoverslag på service, og skriver i bekreftelsen at klokken skal bli 100% for den avtalte prisen.

Da jeg i dag skulle hente klokka, ser jeg at rider tabsene (indikeringene på 12, 3, 6 og 9) fortsatt er slitt.
Det er også masse riper i AR-coatingen på glasset, som gjør at det ser slitt ut enda.

Jeg sa da at en klokke med ripete glass ikke 100%, hvorpå da urmakeren svarte at klokken er 100% funksjonsmessig.

Hva synes dere? Er jeg bare en vanskelig kunde, eller bør en klokke virkelig være 100% når dette loves skriftlig og muntlig?

Klokken ble liggende igjen og jeg venter på e-post med videre saksgang.

Service er en overhaling av urverk og pakninger med mindre ytterligere tjenester er avtalt.

100% mekanisk eller kosmetisk? Det er vel spørsmålet.
Eller mener de at du får 100% av klokken tilbake? Altså uten manglende deler?

Service er en overhaling av urverk og pakninger med mindre ytterligere tjenester er avtalt.

Fra Bretling sin hjemmeside:

Complete service (every 4-6 years)
Mechanical and quartz watches
This service includes: refurbishment* of the case and metal bracelet, changing all seals, partial changing of hands and checking of water resistance.
Disassembly, cleaning and replacing of standard movement parts, assembly, lubrication, adjustment and setting of movement function parameters. Changing the battery for quartz models.

*Excludes models with black carbon surface treatments.

Jeg ville lagt til grunn at en avtale om at enklokke skulle være 100% etter service gjald både verket og det kosmetiske.

@rolf s nå skriver ikke trådstarter at han leverte klokken inn til en AD for Breitling.

Jeg hadde blitt forarget dersom noen hadde polert kassen og byttet visere hvis ikke dette var spesifikt avtalt.
Men vi er forskjellige.

@Trulle75 er forsåvidt enig, jeg hadde ikke ønsket hverken polering eller bytte av visere på en normal service.
Men hadde jeg tatt med en litt slitten klokke til en urmaker og bedt om at den skulle bli 100% ville jeg forventet at den ble nettopp dette. At en klokke er 100% vil for meg si at den ser så godt som ny ut, dette er ikke noe jeg normalt ønsker, men jeg vil mene at det er "industristandarden" ved en komplett service.

En klokke som har blitt godt brukt kan vel strengt tatt aldri bli 100% igjen?:confused:
Men, jeg skjønner skuffelsen.
Eneste måten å komme tilnærmet 100% er vel å sende den til full restaurering av kasse, samt bytte bezel og alle bevegelige deler.o_O
Salgsvillige butikkansatte burde kanskje heller unngå å slenge om seg med uttrykk som setter forventningene for høyt.
Det er vel forbeholdt eiendomsmeglere...:p

Vad fick du betala för detta? Ett safirglas går väll loss på 1500+. Omega önskade 11k för ett till min DSOTM. Kan fort bli väldigt dyrt att 100% återställa ett ur till nyskick kosmetiskt. 100% funktionellt urverk på liklinje med då uret var nytt är nog lite enklare och billigare - men dåligt formulerat av urmakaren oavsett!

Hoppas det löser sig.

En total "avsporing" som jeg beklager på forhånd, men håper at "fun fact" faktoren likevel bidrar til økt klokke kunnskap og at jeg dermed blir tilgitt. Angående Breitling og skifte av visere.

Blant oss frie urmakere er det særlig Breitling som er kjent for å sette i hvert fall ssentrumsekundviser på så stramt at den blir ødelagt ved alle konvensjonelle måter å ta den av på. Selv om jeg ikke kan bekrefte det, er dette så påfallende at man lett merker det. Spesielt på eta 7750 som jo finnes hos de fleste produsenter kan man LETT kjenne sammenlignbar forskjell.

Det finnes nyere verktøy til å takle problemet, men min påstand er at nesten ingen i faget kjenner til det. Livet mitt ble endret på dette punktet etter at jeg lagde mitt eget.

Alle jeg har snakket med av urmakere med erfaring mht merket mener at dette må være av proteksjonistiske grunner og at kun de med deletilgang skal utføre service. Da blir jo nettopp visere byttet som standard.

Nå er klokken tilbake, og ser veldig fin ut.

Men jeg fikk ikke med de gamle delene tilbake fra service. Er dette vanlig?

Nå er klokken tilbake, og ser veldig fin ut.

Men jeg fikk ikke med de gamle delene tilbake fra service. Er dette vanlig?

Hos Rolex er dette helt vanlig. Usikker på hva som er standarden til Breitling. Har aldri fått tilbake delene etter service. Slitte deler er vel heller ikke noe å samle på. Eller(?)

Hos Rolex er dette helt vanlig. Usikker på hva som er standarden til Breitling. Har aldri fått tilbake delene etter service. Slitte deler er vel heller ikke noe å samle på. Eller(?)

Tenker det er "kjekt å ha". Ville uansett lagt de i esken klokka kom i, sammen med resten av dokumentasjonen.
Om det ender opp å være en sjelden modell etter mange år kan det fort være verdifullt å ha alle originaldelene.

Tenker det er "kjekt å ha". Ville uansett lagt de i esken klokka kom i, sammen med resten av dokumentasjonen.
Om det ender opp å være en sjelden modell etter mange år kan det fort være verdifullt å ha alle originaldelene.
Er vel bare å høre med urmaker det?
Burde nok vært spesifisert i forkant av service, da slikt sikkert ikke har for vane å tas vare på. Tipper du ikke tar vare på brukte hjullager til en bil, og det blir vel på samme vis her.

Gamle deler blir ikke returnert.
Dette er en bra ting da de risikerer å ende opp i frankenwatches, eller enda verre, fakemarkedet.
Noe som vil gjøre det enda vanskeligere å identifisere "gode" fakes.
I beste fall blir de solgt i gråmarkedet.
Bare å la urmakeren sende disse tilbake til produsent.