Når er klokken for stor?

Medlem
30. mai 2012
I disse tider blir det for mye tid til å spekulere og fundere over snodige, rare og for de fleste helt uviktige ting:rolleyes:

Det er mange meninger om når en synes klokken er for stor for det enkelte håndledd, rent visuelt. En rød tråd som går igjen, er at så lenge klokken(lugsene) ikke henger over håndleddet er det innenfor. Som kjent ser klokken større ut på bilde tatt med mobilen på nært hold.

Er det ikke like greit å snu underarmen så en ser ned på låsen i stedet, da er det jo mye enklere å se om lugsene stikker ut på siden av håndleddet, uten å bli «lurt» av forvrenging av bildet.
Eller vil ikke denne metoden fortelle hele sannheten?

Sånn, da har jeg fått luftet en viktig ting i dag:oops:

Armen har jo ulik bredde avhengig av vridning også, som må taes med i beregningen :p

1589270175575.png

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Readerfly
Er jo ikke kun "overhang", men også hvordan kassen ser og føles ut på håndleddet. Har prøvd klokker der lug-to-lug er kort nok til å ikke "henge utenfor" håndleddet, men der bredden og tjukkelsen på klokka likevel ser helt komisk ut på mine puselanker og jeg føler at jeg har på "pappas klokke".

Som alltid. Svaret er å prøve klokker IRL, alltid. Hvis du får godfølelsen så har du lov, det er alt som betyr noe. :)

Redigert:
Hvis lengden på klokken (lug-lug) ikke overstiger 3/4 av håndleddets bredde mener jeg selv at størrelsen er grei. Med tanke på bærekomfort vil vekt og høyde ha mer å si enn lengde.

Artig at dette blir tatt opp som egen tråd. Dette er noe jeg har humret over selv i lang tid. Spesielt når jeg ser bilder av folk med Panerai.
Min påstand er at 90% av de jeg ser med Panerai ikke har kraftige nok armer til å bære slike klokker, og det ser bare rart ut.
Spesielt Panerai burde være forbehold Sylvester Stallone, Jason Statham, Arnold og tilsvarende.
Den "vanlige mann i gata" har ikke fysikken med seg til å bære disse drågene av noen klokker.
The Rock ser også veldig bra ut i Paneraiene sine :)

Så kommer det jo ikke alltid ann på spesifikasjonene hvordan den ligger på armen. Man kan ofte se seg blind på diameter og lug-to-lug. F.eks. så er Speedmaster og SKX007 relativt like i begge parametre, men bærer helt forskjellig. Syntes Speedmaster så for stor ut på meg og forsvant ut av boksen, men SKXen funker bra.

Så det er alltid lurt å teste klokker først, som @speedieThomas sa. Trenden med store klokker er vel også på vei ut sånn jeg tolker det?

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Har 18cm håndledd, og går med Big Pilot rett som det er. Bryr meg ingenting hva folk syns om det heller. Går med alt fra 37-46mm på armen. Det blir vel som å finne fasit på smak dette?

Vedlegg

• IMG_3465.jpeg
    IMG_3465.jpeg
    150,8 KB · Visninger: 0
Artig at dette blir tatt opp som egen tråd. Dette er noe jeg har humret over selv i lang tid. Spesielt når jeg ser bilder av folk med Panerai.
Min påstand er at 90% av de jeg ser med Panerai ikke har kraftige nok armer til å bære slike klokker, og det ser bare rart ut.
Spesielt Panerai burde være forbehold Sylvester Stallone, Jason Statham, Arnold og tilsvarende.
Den "vanlige mann i gata" har ikke fysikken med seg til å bære disse drågene av noen klokker.

Håndledd kan ikke bygges kraftigere med vekttrening. Tviler på at Stallone har mer enn gjennomsnittshåndledd

• Liker
Reaksjoner: Edvino
Smak og behag dette som @Friks nevner over.

Eg har hatt klokker alt fra 37mm - 47mm. Logisk at da 37mm er langt mer comfy enn 47mm. 47mm som hverdagsklokke fungerer jo særs dårlig, men om en har litt variasjon er det meste ok.

Min sweetspot er i lende 39-42, men mindre og større ur er og kult.. SÅlenge de ikke fungerer som eneste ur. Da tror eg at en Expl1 på 39mm hadde stått høyt i kurs...

Tull og fjas. Man blir grovere i håndleddet om man løfter, da både sener og muskler blir større. Men man kan ikke trene de direkte. Mer som et biprodukt.
Uenig. Har løftet i over 30 år. Har bakgrunn fra Styrkeløft og Kroppsbygging i mine yngre dager. Samme håndleddstørrelse hele tiden.
Underarmen blir større men ikke håndleddet. Akkurat som anklene dine heller ikke blir større med mindre du blir tykk.

En kraftig underarm kan veie godt opp for en spinkelt håndledd, noe som igjen gjør at en stor klokke ser helt ok ut.
Samtidig kan en slank kasse veie opp for en stor diameter.
Det jeg prøver å si er vel at mye kommer an på andre ting en kun diametermålet.
Kombinasjonen av korte remfester, muskuløs underarm og slank kasse gjør at en relativt stor klokke kan se veldig bra ut.
Opp til 46mm bør gå helt greit i mange tilfeller etter min mening.

Men;
Uansett størrelse på klokken er det uten unntak verre med ring på tommelfingeren.

0fJAb-qwTKC3zqWGJ6hJWJUFun_IGyawiLVMFfyP_XJx4cLNDgm-mMU7xitxP4QrErF4W5PAStmPpJrzHJX8d7SgSVLj99Cb2jjNiO5_Bx7-erXVjF3w3klpVkShGMj88xclAnQL8tYFN8WEs9-lEae7NyRMjwBOONc