Når folk spør "Hvorfor"

Fascinasjon for håndtverket var det som fanget interessen, og er det som skinner igjennom når jeg får spørsmålet og må forklare meg. Men når det er sagt så skal jeg være såpass ærlig å si at det også er jævlig stas å gå rundt med en Rolex på armen. Det er nok ikke bare jeg som tenker dette ;)

Vel, det er facinerende 1700-talls teknologi som ikke krever strøm eller andre energikilder for å fungere. Det er flere 100 deler som fungerer sammen og angir tiden på døgnet samt noe estetisk pent å se på. Mange laget for hånd.
Jeg pleier ofte å si at en digital klokke til 1 dollar går mer nøyaktig enn en Patek til 500k, men det er heller ikke poenget med klokken. Historie, utvikling, estetikk, materialvalg og holdbarhet er "greia".

En person som må spørre om hvorfor, vil neppe forstå svaret.
Jeg er uenig. Det er masse jeg ikke vet. Hvordan skal jeg kunne lære mer om noe uten å kunne stille spørsmålet hvorfor? Tenk hvor mye du kan lære, ikke bare om temaet, men også om personen. Hva er det som driver folk til å gjøre det de gjør. Det er en trist dag når det eneste svaret er "Hvorfor ikke?".

• Liker
Reaksjoner: Newbie
Fordi det er verdt det og jeg hater janteloven. Fordi det er bedre å bruke 100000+ på luksusklokker enn pils, røyk, hasj etc. Velfortjent luksus er bare bra.

• Liker
Reaksjoner: Individual
Jeg er uenig. Det er masse jeg ikke vet. Hvordan skal jeg kunne lære mer om noe uten å kunne stille spørsmålet hvorfor? Tenk hvor mye du kan lære, ikke bare om temaet, men også om personen. Hva er det som driver folk til å gjøre det de gjør. Det er en trist dag når det eneste svaret er "Hvorfor ikke?".

Du har til en viss grad helt rett, er det kunnskap jeg besitter så vil jeg gjerne dele - må du spørre om hvorfor jeg har en X eller Y klokke til Z kroner eller Ø komplikasjoner så har jeg ikke et svar du vil forstå. Hva som er årsaken til at jeg bruker mine penger på det jeg vil enten det er Harley eller Patek så er det lite sannsynlig at vedkommende vil forstå svaret - kortversjonen that is!.