Når uret ikke er i bruk....

Medlem
14. juni 2011
Har et spørsmål vedrørende oppbevaring av ur.
Ved et besøk hos en urmaker i Barcelona så jeg at alle urene hadde kronen skrudd ut. Er det nødvendig ?
Når et ur hos meg går ut av rotasjon putter jeg den bare tilbake i boksen og så rett i safen uten noe mere dikkedarer.
Hva gjør ekspertisen på sonen ?

Redigert:
Det er vanlig at klokkene som står i utstillingsviduene går, men ettersom de ikke blir brukt må de trekkes opp i ny og ne. For å ikke slite ut gjengene på krona tipper jeg at urmakeren ikke skrur den på plass igjen.

Dette er IKKE nødvendig og har ingen annen praktisk funksjon enn den som er beskrevet over om klokken din er i normal stand.

Jeg har noen flere spørsmål om det samme:

Quartz-ur: Her pleier jeg å dra ut kronen for å spare på batteriene på de klokkene som ikke er i bruk for øyeblikket. Har imidlertid blitt i tvil om dette er smart, da det vil slite på kronen å dra den ut, og det vil slite på urverket å stille klokka hver gang jeg skal bruke den? Eller har det ingen praktisk betydning hva jeg gjør, da quartz-ur ikke vil vare uendelig lenge uansett?

Automatiske ur: Jeg har hørt at disse bør gå hele tiden, for å unngå at oljer stivner og klumper seg når urverket står stille. På den annen side har jeg også hørt at det vil lønne seg å la klokkene stå når de ikke er i bruk, for å få minst mulig slitasje på urverket. Men da blir det jo litt slitasje når jeg må stille dem igjen.

Det vanlige er at jeg bruker samme klokka i hvert fall noen dager av gangen, kanskje en hel uke.

Jeg har ikke vært særlig opptatt av dette, men nå som det kommer flere og flere mekaniske vidundere inn i huset, vil jeg jo gjerne ta best mulig vare på dem ...:)

På quartz er det avhengig av verket. Noen er bygd slik at ved å trekke ut kronen går energiforbruket ned signifikant samtidig som det forlenger levetiden. (syns å huske at energiforbruket går ned med 70% på den nye Certinaen min). Men dette gjelder lagring over tid, uten at det nødvendigvis er spesifisert hvor lang tid. Jeg ville vel kanskje vurdert det hvis jeg visste jeg ikke skulle bruke en klokke på et par mnd.. Men sjekk manualer og hjemmesider, for det er forskjellig fra quartz til quartz.