Nøyaktighet på Calibre 16 urverk (Tag Heuer Aquaracer)

Medlem
10. aug. 2011
Sted
Bergen
Hei,

Kjøpte i sommer en Tag Heuer Aquaracer med calibre 16 urverk (chrono).
Syns klokken er veldig fin MEN er skuffet over nøyaktigheten på urverket.

Trodde ikke at klokker i denne prisklassen skulle trenge justering flere ganger i uken for å vise noenlunde rett tid.
Siste måling gikk den 7 min 52 sek feil på en uke. Dette tilsvarer 1min 7+ sek pr dag.

Kontaktet butikken, og de ba meg komme innom med den så skal de justere.
Spurte hvor lenge de trengt å ha den inne (for å sjekke at den går rett etterpå). Svaret var at dersom jeg leverte inn om morgenen, så hadde de den klar på ettermiddagen... De sjekker mao ikke nøyaktigheten etter justering - de tar kun utgangspunkt i unøyaktighet jeg melder inn til dem.

Lurer på hvilke faktorer som virker inn på nøyaktigheten på uret;
Har det noe å si om en bruker chronograph mye?
Har det noe å si om klokka ligger i ro en dag?
Andre ting?

Vil gjerne ha denne justert mest mulg nøyaktig - UTEN å måtte springe til Galleriet i Bergen flere ganger i uken.

mvh
Jørn

Svaret var at dersom jeg leverte inn om morgenen, så hadde de den klar på ettermiddagen... De sjekker mao ikke nøyaktigheten etter justering - de tar kun utgangspunkt i unøyaktighet jeg melder inn til dem.

Lurer på hvilke faktorer som virker inn på nøyaktigheten på uret;
Har det noe å si om en bruker chronograph mye?
Har det noe å si om klokka ligger i ro en dag?
Andre ting?

1 min og 7 sekunder pr. dag er for mye, men det kan de sikkert justere. Så vidt jeg skjønner så tar de ikke utgangspunkt i det du sier når de justere, men har instrumenter som måler svingningene slik at de kan justere etter det.

Om man bruker klokken mye, om klokka ligger i ro en dag og hvilken vei klokken ligger på nattbordet om natten har også sitt å si for nøyaktigheten, men de helt store utslagene skal det ikke være.

Det er helt uvanlig at et verk som baserer seg på Valjoux 7750 avviker så mye per døgn.
Har nok oppstått som følge av et støt eller rusk eller annet som har forstyrret balansen i verket.
Min erfaring er at slike ekstreme utslag lett lar seg justere inn til meget nøyaktig.
Hvilken av utgavene av 7750 TAG's cal 16 baserer seg på vet jeg ikke. Men verket i sin mest enkle utførelse skal lett kun justeres helt opp mot cosc nivå.

Dette blir nok bra, skal du se!:D

Dette fikser de på et blunk!

Tar ca 2-3min å teste uret i hver av de ulike posisjonene. Totalt sett burde dette ta ca 15-20min (6 posisjoner).
Deretter må en urmaker regulere verket. Hvis uret går for fort i alle posisjoner er det lett å justere. Alt dette tar kanskje en times tid medregnet test for å se om resultatet ble bra.

Tror jeg er beskjeden når jeg mener at du kan forvente at uret går mindre enn +/-10sek feil i døgnet. Kaliber 16 er et bra verk som sikkert kan tunes til å gå +/-3sek/døgn.

At du bruker chronographen vil nok gjøre uret litt mer unøyaktlig, men selv med denne funksjonen på burde ikke uret gå mer enn 10 sek feil.

Uret skal være i stand til å ligge i ro i allefall et døgn uten at det skal påvirke resultatet. Driftsreserven på 7750'ene er vel om jeg ikke husker feil ~42 timer. Kan hende at feilraten øker noe eter type 35-40 timer, men at den ligger rolig i 24 timer skal være problemfritt.

Erik

Takk for tilbakemeldinger. Da skal jeg ta en tur innom forhandler en av de neste dagene.
Veldig greit å vite at dette er kurant å justere:)